Zeno Academy este un start-up din Moldova care planifică în 2025 să ajungă la o sumă de afaceri de 500 000 de euro și să facă primii pași de extindere pe piața din România. Platforma educațională are scopul de a veni în ajutor sistemului educațional existent și, fără a promova «zubreala», pregătește elevii pentru bac, teste și examene.
De la Toutoring la Zeno Academy
În toamna anului 2020, platforma educațională s-a lansat sub denumirea de Toutoring și a pornit ca o oportunitate pentru studenți de a avea un loc de muncă part-time pentru a le preda elevilor din școli materia la care posedă cunoștințele necesare. Ulterior, a urmat un proces firesc de schimbare a brandingului – tranziția spre Zeno Academy.
„Am decis să facem o tranziție pe ceva mai scurt, mai clar și intuitiv. Zeno este unul dintre cofondatorii stoicismului. Eu personal sunt pasionată de stoicism și de acest concept asupra vieții, dar și brandingul sună bine ca Zeno. Pentru a ajunge la această idee, am avut un brainstorming cu echipa de vreo patru-cinci ore”, menționează fondatoarea start-upului, Marta Gavriliuc.
Despre acceleratoare
Primul accelerator la care a participat Zeno Academy și în general prima tangență cu lumea businessului pentru Marta a avut loc la Dreamups, unde a și apărut ideea de a lansa o platformă educațională.
„Eu am venit în accelerator deja cu această idee, care a apărut din experiența mea personală. Anterior, făceam tutorat la Chișinău, iar când am plecat la studii la Iași, nu mai puteam să le ofer serviciile mele clienților pe care îi aveam. Atunci m-am gândit că ar fi foarte util pentru mine dacă aș avea un job part-time prin intermediul unei platforme online unde aș putea preda în continuare.”
Pe lângă Dreamups, Marta a participat și la Yep! Pre-accelerator, unde a câștigat premiul de 1 000 de euro pentru a-și dezvolta ideea.
Fondatoarea Zeno Academy nu planifică să participe la alte acceleratoare și precizează că este timpul de învățare și cel de executare, iar acum a venit momentul celui de-al doilea.
„Am avut parte deja de procesul de învățare. Am acumulat multe informații pe care aș vrea să le pun în practică. UpNext a fost acceleratorul de tracțiune care mi-a dat imboldul să acționez.”
Înlocuim sau completăm școala tradițională?
Fondatoarea start-upului spunea anterior că Zeno Academy a fost lansată din necesitatea de a oferi educație de calitate elevilor din Europa Centrală și de Est, care suferă de pe urma efectelor postsovietice. Își propune ca start-upul să înlocuiască școala tradițională pe care o avem sau să o completeze cu metodele moderne de învățare?

„Noi avem o dorință internă de a schimba sistemul educațional spre bine. Zeno Academy vine ca un suport, pentru că eu respect enorm profesorii și munca pe care o fac. Respectiv, în niciun caz nu vreau să înlocuiesc ceva ce deja există. Noi venim în ajutor sistemului educațional existent.”
Platforma își propune să le ofere elevilor o abordare nouă a procesului de învățare. Respectiv, este aplicat în practică principiul Pareto – depui 20 % efort pentru a avea 80 % rezultat.
Noi nu promovăm «zubreala» sau învățarea pe de rost, dar explicarea minuțioasă ca să înțelegi procesul. De asemenea, nu dăm o duzină de teme pentru acasă. Îi învățăm pe elevi abilitatea de a învăța să învețe.
Marta Gavriliuc, fondatoarea start-upului Zeno Academy
Zeno Academy adaptează conținutul și ritmul lecțiilor pentru a se potrivi cu nevoile și stilurile individuale de învățare ale fiecărui elev. Sunt integrate diferite tehnici de învățare eficiente și moderne pentru a maximiza înțelegerea și retenția cunoștințelor. Acest lucru face ca învățarea să fie nu doar eficientă, dar și plăcută și motivantă. Astfel, pregătirea pentru examene importante precum bacalaureatul devine o activitate mult mai atractivă și mai puțin stresantă pentru elevi.
Prețurile pentru o oră variază de la 160 până la 220 de lei în funcție de planul achiziționat.
Mai mulți studenți vor preda elevilor
Zeno Academy a semnat cu UTM un contract de cooperare prin care studenții de la universitate pot preda online elevilor din școli materiile la care aceștia posedă cunoștințele necesare. De la UTM sunt recrutați studenți pentru a preda informatica și matematica.

„În calitate de profesori pe platforma noastră luăm studenți care au rezultate bune la universitate sau elevi care au rezultate bune la liceu.”
Procesul de selectare a unui specialist care va preda elevilor pe platformă nu-i atât de simplu. Pentru Zeno Academy contează ca acesta să posede două calități esențiale: empatia și conectarea cu elevii.
„Eu înțeleg dintr-o simplă conversație dacă se potrivește sau nu. Îi testez experiența de a vorbi deschis în fața camerei către elevi, cum transmite mesajul. Energia și empatia sunt necesare pentru educație. Trebuie să înțeleagă elevul.”
Platforma educațională se axează pe patru materii școlare: chimie, matematică, tehnologii informaționale și limba engleză. De ce anume aceste materii? Marta spune că acestea sunt solicitările.
Până la sfârșitul anului, Zeno Academy planifică să extindă lista obiectelor. Este vorba despre limba română, istorie și geografie.
De asemenea, fondatoarea start-upului precizează că în faza de testare se află acum procesul de pregătire a elevilor pentru admitere la o facultate peste hotare.
La moment, Zeno Academy are peste 30 de profesori și sunt deschiși mereu pentru profesorii noi. Mai au nevoie de câte trei profesori la matematică, informatică și chimie.
Modelul de business B2C sau B2B
La această etapă, modelul de business al Zeno Academy este B2C – conectează profesorii cu elevii. De asemenea, Marta menționează că ei practică învățarea peer to peer, ceea ce presupune că elevul și profesorul au o diferență de vârstă foarte mică între ei. Din experiența fondatoarei, acest aspect funcționează foarte bine. Profesorul și elevul comunică în același limbaj, iar acest lucru îi ajută pe elevi să înțeleagă mult mai bine subiectul.

Planifică oare start-upul să dezvolte și partea de B2B? De exemplu, o școală care nu are profesori specializați în materiile predate de Zeno Academy să poată apela la serviciile lor. Tânăra spune că vor să dezvolte un proiect-pilot cu o școală dintr-o zonă rurală.
„Vrem să aplicăm procesul de suplinire a cadrelor didactice în școlile din zonele rurale prin intermediul internetului. De multe ori se întâmplă că n-au profesori sau cei care sunt se întâmplă că predau și la câte cinci materii.”
Piața din România și resursele
Pentru al patrulea trimestru din 2024 Zeno Academy are două scopuri principale:
#1. primii pași către piața din România;
#2. să ajungă la o sumă de afaceri de 500 000 de euro.
„Momentan, ne vom axa pe România, dar noi vedem ca potențial toată Europa de Est. Cu România avem piața destul de similară, doar că acolo este mult mai bogată decât la noi. De asemenea, acolo vom avea mai multe punți de trecere către elevi: examenul de intrare la liceu, examenul de bac și admiterea la facultate. În România, vom colabora deja cu profesioniștii de pe piața lor, dar principiul de conectare cu elevii va rămâne același ca în Moldova.”
Marta spune că acum în România nu-i atât de mare concurența pe partea educațională și vrea să păstreze Europa Centrală și de Est ca piață principală pentru start-upul ei.
După ce Zeno Academy a absolvit acceleratorul UpNext și a obținut o investiție de 10 000 de euro, dar și granturi de la două fonduri de investiții, Marta spune cu mândrie că stau destul de bine financiar în acest moment. Unicul lucru care le lipsește acum pentru a se dezvolta și mai repede sunt resursele umane.
„Este impresionant! Deși credeam că va fi invers – bani nu vor fi, iar oameni vom avea.”
În prezent, echipa Zeno Academy este alcătuită din cinci persoane. Îi puteți urmări cum vor crește în continuare pe pagina lor de Facebook sau pe zeno.academy.