Ce înseamnă zebra în lumea start-upurilor și prin ce diferă de un unicorn

Zebra
Foto:Igor Levin

În lumea start-upurilor a apărut acum câțiva ani o tendință care de atunci a câștigat popularitate – se numește zebra start-up. În urmă cu un deceniu, mulți entuziaști își doreau să construiască un unicorn, dar această tendință dispare odată cu trecerea timpului. Ce înseamnă zebra vă explicăm în acest articol.

În cuvinte simple, zebra reprezintă un start-up care se concentrează pe construirea unei afaceri sustenabile și profitabile și reprezintă opusul unicornului, care se axează pe o creștere rapidă, ajungând la o evaluare de 1 miliard de dolari, ce uneori poate fi riscantă.

În acest articol am explicat ce înseamnă unicornii în lumea start-upurilor și de ce Moldova s-ar putea să nu-i aibă niciodată.

Dacă ar fi să analizăm mai complex definiția, start-upurile zebra, pe lângă obținerea profitului și crearea unui impact pozitiv în lume, mai au scopul de a avea un obiectiv clar al afacerii.

Cu alte cuvinte, zebrele se concentrează pe obținerea profitabilității și construirea unor afaceri durabile. Aceste start-upuri urmăresc să aibă un impact social pozitiv, de exemplu, prin furnizarea soluțiilor pentru piețele care nu sunt interesante pentru afacerile globale sau prin faptul că acordă prioritate bunăstării angajaților.

Exemple de start-upuri zebra la nivel internațional:
# Zocdoc – o platformă online care conectează pacienții cu medicii și programările medicale, concentrându-se pe eficiența sistemului de sănătate;
# Patreon – o platformă care permite artiștilor și creatorilor de conținut să își monetizeze munca, axându-se pe susținerea durabilă a creatorilor de conținut;
# Etsy – o platformă online care permite vânzarea și cumpărarea de produse handmade, vintage și unice, având accent pe comunitate și durabilitate.

Dacă e să vorbim despre numărul exact de start-upuri zebra înregistrate în lume, acesta nu este cunoscut, deoarece start-upurile pot evolua în timp sau să-și schimbe strategia de afaceri.

Este important să menționăm că termenul „zebra” nu este atât de răspândit ca cel de „unicorn” în lumea start-upurilor, iar evaluarea și identificarea acestor companii pot fi subiective și depind de perspectivele și criteriile utilizate de evaluatori.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente