Datorită diversității, sistemul educațional din Republica Moldova oferă mai multe opțiuni pentru toți cei interesați să își dezvolte cunoștințele și să-și construiască o carieră. Dar câți dintre noi știm care sunt aceste instituții și prin ce se diferențiază între ele? De la școli generale și licee până la instituții de învățământ superior și tehnice, în cele ce urmează vei descoperi varietatea instituțiilor de învățământ educaționale de la noi și ce reprezintă ele.
Conform Codului educației din Moldova, instituțiile de învățământ se clasifică după cum urmează.
# De educație antepreşcolară – creșă, centru comunitar de educație timpurie
# Preşcolar – grădiniță de copii, centru comunitar de educație timpurie
Centrele comunitare sunt instituții de învățământ preșcolar destinate copiilor cu vârsta între trei și șase-șapte ani care nu merg la grădiniță sau nu au acces la educație din diverse motive. La aceste centre, copiii pot crește și se pot dezvolta și se regăsesc de obicei în comunitățile rurale.
# Primar – școală primară (clasele I-IV)
# Secundar, ciclul I – gimnaziu (clasele V-IX)
# Secundar, ciclul II – liceu (clasele X-XII)
# General cu programe combinate – instituții care oferă programe de studii ce acoperă mai multe niveluri de învățământ în cadrul aceleiași instituții. Aici, elevii pot urma programe variate, cum ar fi cele de învățământ primar, gimnazial și liceal, toate în aceeași locație sau instituție.
Tot aici sunt incluse și complexele educaționale de tip grădiniță-școală primară sau grădiniță-gimnaziu. Acestea oferă elevilor posibilitatea de a trece ușor de la grădiniță la școala primară, ulterior la gimnaziu, fără a fi nevoie să se mute într-o altă instituție.
# Profesional tehnic secundar – școală profesională
La o școală profesională, elevii sunt pregătiți practic și tehnic pentru a intra direct pe piața muncii. O astfel de instituție oferă programe educaționale orientate către abilități și meserii specifice, pregătind elevii pentru o carieră într-un domeniu particular: electrician, mecanic auto, bucătar.
Durata studiilor pentru absolvenții de gimnaziu este de trei ani, iar pentru absolvenții de școli medii de cultură generală și de liceu – de un an.
# Profesional tehnic postsecundar și postsecundar nonterțiar – colegiu
În Republica Moldova, un colegiu este o instituție de învățământ care oferă programe educaționale practice și teoretice acoperind domenii variate precum pedagogie, ecologie, construcții sau politehnic. După absolvire, elevii pot lucra deja în domeniul studiat sau își pot continua studiile la o universitate.
Pentru absolvenții gimnaziului durata studiilor este de patru-cinci ani. Absolvenții atestatelor de studii medii de cultură generală sau a diplomelor de bacalaureat studiază la colegiu doi-trei ani.
# Profesional tehnic cu programe combinate – centru de excelență
Centrele de excelență sunt instituții specializate care se concentrează pe excelența într-un domeniu specific, cum ar fi medicină, arte, informatică, transport sau construcții. Aceste centre oferă programe care să dezvolte abilități și cunoștințe la un nivel avansat într-un domeniu specific. Pentru absolvenții gimnaziului durata studiilor este de patru-cinci ani.
# Secundar vocațional de arte, sport, teatru etc. – liceu cu profil artistic
# Superior – universitate, academie de studii, institut, școală superioară, școală de înalte studii etc.
Învățământul superior din Republica Moldova, cu excepția învățământului în domeniile medicină și farmacie, medicină veterinară, arhitectură, se realizează în trei cicluri:
— ciclul I: studii superioare de licență, cu durata de trei-patru ani;
— ciclul II: studii superioare de masterat, cu durata de 1,5-doi ani;
— ciclul III: studii superioare de doctorat, cu durata de trei ani (ulterior de postdoctorat).
# De formare continuă – în cadrul universității, institutului, centrului, școlii
O instituție de învățământ de formare continuă oferă programe și cursuri destinate adulților care doresc să-și continue educația și să-și dezvolte competențele pe tot parcursul vieții. În cadrul acestor instituții, aceștia pot deprinde cunoștințe și competențe adaptate cerințelor pieței muncii.
Spre exemplu, la Universitatea Tehnică a Moldovei, adulții pot studia Management și administrație sau Tehnologii poligrafice, iar la Universitatea de Stat din Moldova – Educația de gen sau Educație pentru media. Lista centrelor de formare continuă poate fi găsită aici.
# Extrașcolar – școală de arte (arte plastice, muzică, teatru, de sport etc.), centru de creație, club sportiv, centru sportiv de pregătire a loturilor naționale, tabără de odihnă
# Special – instituție specială, școală auxiliară
O școală sau un centru de învățământ special este un loc pentru elevii care au nevoi educaționale speciale. Aceste nevoi pot include diferite condiții de sănătate, dizabilități fizice sau de învățare, precum și alte cerințe speciale care necesită un suport educațional adaptat. La aceste școli, profesorii și personalul sunt pregătiți să ofere sprijin specific și să adapteze modul în care predau pentru a se potrivi nevoilor fiecărui elev în parte.
Dacă o instituție de învățământ oferă programe de studii la mai multe niveluri și are aceeași conducere, ea va fi numită după nivelul de studii cel mai înalt. Spre exemplu, dacă o instituție are și școală primară, și școală gimnazială, și școală liceală, atunci, aceasta va purta denumirea de „liceu”.
Un copil din Republica Moldova este obligat să studieze la o instituție de învățământ de la grupa pregătitoare până în clasa a IX-a inclusiv (gimnaziu). De asemenea, elevul este obligat să studieze până împlinește 16 ani. Această responsabilitate le revine părinților sau reprezentanților legali și autorităților administrației publice locale de nivelurile întâi (sate, orașe) și doi (raioane și municipii).