Programa pentru examenul de bacalaureat la limba și literatura română. Ce trebuie să cunoască elevii, profesorii și părinții

limba romana (1)
Foto:Valeria Jidraș

Programa pentru examenul național de bacalaureat la limba și literatura română este elaborată în baza Curriculumului Național la limba și literatura română pentru clasele a X-a, XI-a și a XII-a. Ea este destinată autorilor care fac testele de bacalaureat, profesorilor, elevilor, conducătorilor instituțiilor de învățământ și părinților.

În cadrul examenului național de bacalaureat, limba și literatura română are statut de disciplină obligatorie. Respectiv, toți elevii trebuie să susțină examenul la această disciplină, indiferent dacă sunt la profil real sau uman.

Mai jos puteți vedea programa pentru examenul național de bacalaureat la limba și literatura română (limba de instruire).

Programa este elaborată de Ministerul Educației și Cercetării în comun cu Agenția Națională pentru Curriculum și Evaluare.

Cititorul și opera

Unități de competență

# Argumentarea propriului statut de vorbitor și ascultător al limbii române.

# Promovarea adevărului științific despre limbă, cultură și identitate națională.

# Aplicarea diverselor strategii de lectură.

# Rezumarea unui text literar și de graniță.

# Analiza specificului de gen și specie a textului literar și de graniță.

# Utilizarea noțiunilor de teorie literară la analiza textului literar și de graniță.

# Comentarea elementelor lexicale, stilistice și semiotice din texte literare și de graniță.

# Explicarea funcției cognitive, educative și estetice a textului literar și de graniță.

# Scrierea textelor metaliterare, reflexive, funcţionale, imaginative în bază de algoritmi și scheme.

# Respectarea rigorilor grafice la elaborarea textelor scrise.

# Perceperea normei drept standard al limbii și model de reglementare a activității verbale.

# Rezolvarea cazurilor dificile de ortografiere.

# Respectarea normelor în textele redactate în stiluri funcționale diferite.

# Aplicarea experiențelor literare în diferite circumstanțe ale comunicării orale și scrise.

# Producerea textelor cu caracter
funcțional și aplicativ prin utilizarea
resurselor digitale/media.

Unități de conținut

Identitate lingvistică și culturală:
# statutul de vorbitor cult al limbii
române;
# adevărul științific despre limba
română, cultură și identitate națională;
# sentimentul demnității personale în
context național și european.

Literatura și receptarea:
# textul literar și lectura ca ipoteză
esențială a receptării. Formarea
cititorului-receptor al literaturii;
# literatura – formă de cunoaștere și artă a cuvântului. Dimensiunea culturală și
socială a literaturii Genuri literare și
receptarea operei din perspectiva teoriei
și criticii literare.

Genul epic:
# elemente de structură şi compoziţie a
operei epice (subiect/discurs);
# Instanţele narative. Perspectiva
narativa. Tipuri de naratori;
# subiectul și structura lui: acțiunea,
sistemul de personaje, cronotopul;
# momentele acţiunii şi moduri de
expunere (actualizare şi aprofundare);
# tipologii de personaje;
# modalităţi/procedee de caracterizare;
# epica populară: specii (actualizare),
teme dominante;
# basmul popular şi basmul cult;
# proza cultă: schița, nuvela, povestirea.
Actualizare şi aprofundare;
# romanul: Tipologie: romanul obiectiv,
romanul istoric, romanul psihologic etc.;
# textul de graniță: eseul literar, jurnalul.

Genul dramatic:
# compoziţia textului dramatic: acţiune
dramatică, conflict dramatic, didascalii;
# structura textului dramatic în acte,
scene, cânturi;
# specii ale genului dramatic: comedia şi
drama.

Genul liric:
# lirica populară: doina, cântecul
popular și colindul;
# poezia cultă: oda, elegia, meditaţia;
# poezia de formă fixă: sonet, rondel,
glosa• Eul liric: stări și ipostaze;
# elemente de structură a textului poetic:
temă, motiv, laitmotiv;
# elemente de prozodie: rimă, ritm,
strofă, vers alb;
# limbajul textului poetic: imaginea
artistică, figuri de stil.

Comunicarea scrisă:
# etapele de elaborare a textului scris;
# scrierea diferitor tipuri de texte;
# reguli de tehnoredactare;
# calitatea mesajului scris: coerență şi
coeziune.

Scrierea reflexivă:
# textul argumentativ.

Scrierea metaliterară:
# comentarea unui text liric;
# comentarea unui fragment de text epic;
# comentarea unui fragment de text
dramatic;
# compoziţia de caracterizare a
personajului literar.

Scrierea funcțională:
# Cererea. Anunțul;
# CV-ul etc.

Limba română în dinamică

Fonetică: norme ortoepice și
ortografice. Modificări normative
stipulate în DOOM 2 etc.

Lexicologie: relații logico-semantice între cuvinte. Sinonimia contextuală.

Morfologie: structuri morfematice cu
elemente intercalate și reflexele
ortografice ale acestora (actualizare).

Sintaxa propoziției: acordul în limba
română. Cazuri dificile de acord.

Principiile punctuației: intonațional,
logico-semantic, formal-gramatical la
nivelul propoziției. Noţiuni generale.

Stilistică funcțională:
# stilurile funcționale ale limbii;
# stilistica părților de vorbire.

Experiențe lingvistice și de lectură:
dimensiune inter/pluri/trandisciplinară
:
# textul liric: pretext pentru deschidere
spre artele frumoase;
# textul epic și arta cinematografică;
# textul dramatic şi arta spectacolului.

Rezultate ale învățării

# Argumentarea propriului statut de
vorbitor cult al limbii române
prin promovarea adevărului
științific despre limbă, cultură și
identitate națională.

# Manifestarea sentimentului
demnității personale în context
național și european prin
valorificarea apartenenței la
cultura modernă.

# Rezumarea unui fragment de text literar și de graniță prin respectarea rigorilor de redactare a acestui tip de produs/text.

# Analiza specificului de gen și specie a textului literar și de graniță prin utilizarea noțiunilor de teorie literară.

# Explicarea apartenenței textului propus la un gen literar prin delimitarea trăsăturilor caracteristice.

# Caracterizarea personajului literar prin identificarea tipologiei acestuia, a modalităților/procedeelor de prezentare.

# Structurarea unui produs interpretativ corespunzător prin comentarea elementelor lexicale, stilistice și semiotice din texte literare și de graniță.

# Delimitarea componentelor structurii textului literar prin identificarea procedeelor de compoziție a unei opere literare.

# Argumentarea rolului modurilor de expunere în textul analizat prin elucidarea trăsăturilor caracteristice ale acestora.

# Producerea textelor metaliterare,
reflexive și funcționale în bază
de algoritm, prin respectarea
rigorilor de ordonare a
elementelor componente ale
textului produs/elaborat.

# Respectarea regulilor de
redactare.

# Argumentarea unui punct de
vedere în raport cu o problemă
abordată, prin exemplificare.

# Respectarea caracterului normat al limbii române în producerea diverselor texte scrise.

# Realizarea textelor în stiluri funcționale diferite în conformitate cu normele limbii române literare, în varianta scrisă.

# Utilizarea adecvată a achizițiilor lingvistice prin interpretarea faptelor de limbă în termenii adecvați.

# Aplicarea formelor paradigmatice corecte, a situațiilor de acord gramatical etc. în vederea asigurării corectitudinii exprimării scrise.

# Comunicarea corectă, coerentă
și argumentată în limba română
prin elaborarea textelor cu un
conținut atitudinal.

# Valorificarea/integrarea
experiențelor literare în diferite
contexte ale comunicării scrise,
prin elaborare de idei, rezolvare
de situații-problemă etc.

# Argumentarea în scris a opiniilor
în context cotidian.

Cititorul și contextul istoric-cultural-estetic

Unități de competență

# Promovarea limbii române ca idiom european modern și ca limbă de stat.

# Valorificarea sentimentului demnității naționale prin resurse lingvistice și literare în medii variate.

# Aplicarea abilităților de gândire critică în analiza unui discurs.

# Lectura textelor din diferite curente literare.

# Aplicarea prezentării rezumative a elementelor subiectului operei în procesul de interpretare a textului literar și de graniță.

# Comentarea specificului textelor literare și de graniță din diferite curente literare.

# Aplicarea noțiunilor de teorie literară în interpretarea textelor literare și de graniță din diferite registre estetice.

# Comentarea elementelor lexicale, stilistice și semiotice ale textelor literare și de graniță din diferite perioade istorice.

# Integrarea în comentariul textului literar și de graniță a funcției cognitive, educative și estetice a textului literar și de graniță.

# Redactarea personalizată a textelor pe diverse suporturi, cu aplicarea rigorilor de structurare a compozițiilor școlare.

# Ordonarea elementelor componente ale textului elaborat.

# Stabilirea elementelor neologice în diverse situații de comunicare.

# Adaptarea elementelor lexicale neologice la sistemul gramatical al limbii române.

# Valorificarea resurselor lexicografice și TIC în vederea unei exprimări exacte și corecte.

# Manifestarea experiențelor literare și a gustului estetic în diferite contexte de învățare și de viață.

# Gestionarea textelor orale și scrise în produse media/multimedia.

Unități de conținut

Identitate lingvistică și culturală:
# limba română în diversitatea lingvistică
europeană;
# sentimentul demnității naționale;
# limba și literatura română: valori ale
culturii naționale în context global.

Strategii de motivare și convingere

Literatura română – fenomen în
evoluție
:
# miturile – resurse fundamentale ale
literaturii. Mituri românești relevante;
# folclorul – temelia literaturii naționale.
Tradiție și inovație în continuitatea literară.

Curente culturale şi literare din
perspectiva istoriei literaturii, criticii şi
teoriei literare
:
# curente culturale și literare: noțiuni,
caracterizare generală;
# curentul literar și particularitățile
genului și ale speciilor
# umanismul: context socio-istoric şi
particularităţi;
# elemente umaniste în istoriografia
românească;
# iluminismul românesc: context
socioistoric şi particularităţi;
# clasicismul: context socio-istoric.
Principii ale clasicismului;
# aspecte ale clasicismului în literatura
română;
# romantismul: context socio-istoric şi
particularităţi. Genuri și specii
caracteristice;
# motive literare și mărci stilistice
specifice. Personajul romantic;
# romantismul românesc: de la pașoptism
la junimism;
# autori reprezentativi şi opere de
referinţă din literatura română
# realismul: contextul socio-istoric și
particularități.

Genuri și specii caracteristice. Romanul
realist
:
# teme dominante;
# tipologii ale personajul realist;
# autori reprezentativi şi opere de
referinţă din literatura română;
# sămănătorismul și poporanismul:
contextul socio-istoric și particularități.
Reprezentanți și opere de valoare.

Comunicarea scrisă

Scrierea metaliterară:
# portretul literar;
# compoziția-caracterizare de personaj din perspectiva curentului literar;
# eseul structurat;
# eseul nestructurat;
# scrierea funcțională: procura, invitația;
# scrierea reflexivă: articolul în presa scrisă și online, jurnalul.

Lexicologie:
# formarea cuvintelor cu
afixe și elemente de compunere neologice;
# expresii autohtone, internaționale,
intraductibile.

Morfologie funcțională:
# ortografia împrumuturilor – legarea/nelegarea cu cratimă a articolului hotărât și a desinențelor;
# ortografia și abrevierea unităților de
măsură și a semnelor convenționale şi a
simbolurilor din textele științifice;
# sintaxa frazei;
# contragerea și expansiunea;
# cupluri corelative – exprimare și
punctuație corectă.

Stilistică funcțională:
# particularitățile de limbaj în diverse
stiluri funcționale;
# valori stilistice ale semnelor de
punctuație.

Experiențe lingvistice și de lectură:
dimensiune inter/pluri/trandisciplinară
:
# literatura și mediile – surse de
informare și formare a vorbitorului cult;
# valorile literare românești în dezvoltarea
personală.

Rezultatele învățării

# Promovarea limbii române ca
idiom european modern și ca limbă
de stat prin valorizarea conștiinței
lingvistice și culturale.

# Redactarea textelor în diverse
registre stilistice despre experiența
de vorbitor al unei sau a mai multor
limbi.

# Exprimarea unui punct de vedere,
utilizând/invocând exemple
relevante, prin valorificarea
aspectelor de ordin fonetic, lexical,
morfologic și sintactic ale limbii
române.

# Respectarea/aplicarea regulilor și a
procedeelor care asigură
structurarea adecvată a
argumentelor, distincte și logice,
într-un text.

# Încadrarea prezentării rezumative a elementelor subiectului operei în procesul de interpretare a textului literar și de graniță în scopul receptării potrivite a mesajului.

# Interpretarea creațiilor literare folclorice prin argumentarea trăsăturilor caracteristice ale acestora.

# Comentarea/interpretarea
specificului de gen, specie și curent
literar prin raportare la
particularitățile stilistice ale
acestora.

# Aplicarea/integrarea noțiunilor de
teorie literară în interpretarea
operelor prin raportare la elemente
de structură și de compoziție a
textelor literare și de graniță.

# Comentarea elementelor lexicale,
stilistice și semiotice ale textelor
literare și de graniță din diferite
perioade.

# Recunoașterea, în textul analizat, a
motivelor literare, a mărcilor
stilistice.

# Integrarea în comentariul textului
literar și de graniță a funcției
cognitive, educative și estetice a
textului literar și de graniță în
vederea valorificării acestor
dimensiuni ca parte componentă a
existenței umane.

# Explicarea relației operă literară –
context cultural prin identificarea,
în textul propus, a trăsăturilor distinctive ale curentelor culturale/literare.

# Producerea textelor metaliterare,
reflexive și funcționale în bază de
algoritm, prin respectarea rigorilor
de ordonare a elementelor
componente ale textului
produs/elaborat.

# Redactarea personalizată a textelor
pe diverse suporturi prin
organizarea logică a mesajului și
aplicarea rigorilor de structurare a
unui produs.

# Identificarea/stabilirea/evidențierea
asemănărilor și a deosebirilor
dintre diferite texte
literare/fenomene/personaje etc.

# Valorificarea stratului neologic al
vocabularului prin înregistrarea
formelor corecte din limba de
origine și adaptarea la normele
limbii române literare.

# Utilizarea lexicului terminologic asimilat: unități de măsură/semne convenționale/simboluri din texte științifice.

# Respectarea normei ortografice, ortoepice, semantice, gramaticale, punctuaționale și stilistice a limbii române literare în orice situație de comunicare orală și scrisă.

# Interpretarea adecvată a sensurilor structurilor sintactice prin raportare la conținutul lor lexical.

# Explicarea valorii stilistice a semnelor de punctuație în secvențe textuale concrete.

# Manifestarea creativă a propriului potențial intelectual în procesul de lectură, interpretare și producere de texte.

# Valorificarea/integrarea experiențelor literare în diferite contexte ale comunicării scrise, prin elaborare de idei, rezolvare de situații-problemă etc.

# Argumentarea în scris a opiniilor în context cotidian.

Cititorul, textul și contextul istoric-cultural-estetic

Unități de competență

# Argumentarea conceptelor plurilingvism și interculturalitate.

# Exprimarea identității lingvistice și culturale proprii.

# Lectura textelor/operelor literare contemporane.

# Intercalarea secvențelor rezumative și a citatelor din textul literar și de graniță în procesul de interpretare.

# Interpretarea textului literar și de graniță prin raportare la contextul cultural-istoric național și universal.

# Integrarea noțiunilor de teorie literară și a platformelor estetice în interpretarea textului literar și de graniță.

# Sintetizarea componentelor lingvistice, cultural-istorice, stilistice și semiotice ale textelor literare și de graniță.

# Interpretarea fenomenului literar naţional şi universal în raport cu dezvoltarea personală.

# Producerea textelor în diverse registre stilistice: metaliterare, reflexive, funcţionale cu integrarea propriilor idei, judecăţi şi opinii.

# Corelarea aspectului grafic cu mesajul textului elaborat/fondul de idei.

# Clarificarea exactă a lexicului terminologic gramatical și literar.

# Revizuirea din perspectiva corectitudinii și relevanței funcționale a mesajului în diverse situații discursive.

# Comentarea mărcilor stilistice ale
unităților de limbă în operele literare.

# Argumentarea orală și scrisă a unor
opinii în viața cotidiană.

# Integrarea experiențelor lingvistice și
de lectură în diferite contexte școlare,
sociale și culturale.

Unități de conținut

Identitate lingvistică și culturală:
# plurilingvism și interculturalitate;
# dialogul valorilor culturale.

Creaţia literară şi interpretarea textului:
# cititorul avizat și lectura interpretativă a
operei literare;
# istoria literaturii, teoria și critica literară
– surse de interpretare a operei literare;
# curente literare moderniste: context
european și formule autohtone;
# simbolismul: particularități, autori și
opere de referință;
# expresionismul: estetica
expresionismului românesc, autori și
opere de referință;
# neomodernismul: afirmare și specific în
contextul literaturii române din Basarabia.
Autori și opere de referință;
# postmodernismul, expresie a literaturii
noi. Idealurile și criza contemporaneității.
Particularități: intertextualitate, ludic,
ironie, parabola, parodia etc. Autori și
opere de referință;
# interferența curentelor literare.

Cititorul şi universul artistic al
personalităţii literare
:
# personalitatea scriitorului: date
biografice, parcurs și context de formare;
# perioada de afirmare și etape ale creaţiei scriitorului;
# universul artistic al scriitorului (viziuni
estetice, genuri, specii reprezentative,
teme dominante);
# opere reprezentative;
# stilul individual al scriitorului.

Comunicarea scrisă, scrierea metaliterară:
# eseul de sinteză;
# compoziția-paralelă;
# compoziția-analiza literară a unei opere
de referință.

Scrierea funcțională:
# scrisoarea de intenție;
# scrierea reflexivă.

Limba română în dinamică:
# lexicologie: lexic și lexicografie terminologică;
# morfologie: ambiguități gramaticale în
limbajul normat și în limbajul artistic;
# sintaxa textului: punctuația și
justificările ei sintactice;
# topică fixă și topica liberă;
# stilistica funcțională;
# stilistica părților de vorbire și a
semnelor de punctuație în textul literar;
# abaterea de la normă: anacolut, confuzii
paronimice, pleonasm și tautologie,
cacofonie, adecvare/inadecvare stilistică.

Experiențe lingvistice și de lectură:
dimensiune inter/pluri/trandisciplinară
:
# neticheta: comunicarea în spațiul public
și online;
# cititorul-creator de valori în era digitală.

Rezultatele învățării

# Dezvoltarea capacității de
deschidere spre plurilingvism și
interculturalitate prin susținerea
unui punct de vedere propriu
despre limbă, cultură și civilizație.

# Estimarea valorilor culturii
naționale și ale culturilor etniilor
conlocuitoare în vederea aplicării
lor creative.

# Manifestarea interesului pentru valorile artistice ale literaturii naționale și universale.

# Comentarea operelor de referință prin prisma tezelor din istoria literaturii, teoria literaturii și din critica literară.

# Intercalarea secvențelor rezumative și a citatelor din textul literar și de graniță în procesul de interpretare.

# Interpretarea textului literar și de graniță prin raportare la contextul cultural-istoric național și universal în vederea construirii unei viziuni de ansamblu asupra fenomenului literar.

# Compararea viziunilor personalităților literare prin comentarea temelor/motivelor valorificate în opere de referință.

# Producerea textelor metaliterare, reflexive și funcționale în bază de algoritm, prin respectarea rigorilor de ordonare a elementelor componente ale textului produs/elaborat, în vederea integrării propriilor idei, judecăți și opinii.

# Corelarea aspectului grafic cu mesajul textului elaborat/fondul de idei.

# Respectarea normei ortografice, ortoepice, semantice, gramaticale, punctuaționale și stilistice a limbii române literare în orice situație de comunicare orală și scrisă.

# Argumentarea semnelor de punctuație în anumite secvențe din textele analizate.

# Comentarea mărcilor stilistice ale unităților de limbă în contexte relevante.

# Producerea mesajelor variate în limbaj verbal, scris sau oral, grafic etc., prin valorificarea experiențelor lingvistice și de lectură.

# Valorificarea/integrarea experiențelor literare în diferite contexte ale comunicării scrise, prin elaborare de idei, rezolvare de situații-problemă etc.

# Argumentarea în scris a opiniilor în context cotidian.

În documentul de mai jos puteți vedea exemple de teste și bareme de notare.

Programa de examen la limba și literatura română a fost discutată și avizată în cadrul catedrelor/departamentelor de profil ale instituțiilor de învățământ superior: Universitatea de Stat din Tiraspol, Universitatea de Stat din Moldova, a comisiilor metodice din cadrul organelor locale de specialitate în domeniul învățământului și de experți în domeniu.


Echipa diez.md vă dorește succes în procesul de pregătire! Astfel, pentru mai multe detalii despre examenele de bacalaureat, vă recomandăm să consultați tagul #BAC2024.

Taguri: #BAC 2024
Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente