Mă numesc Maxim și sunt cel mai tipic elev din Moldova care învață la cea mai obișnuită școală din țară

Gimnaziul „Mihai Eminescu” (5)
Foto:#diez/AI

O mai țineți minte pe Maria, cea mai tipică persoană din Republica Moldova? Ei bine, eu sunt Maxim, cel mai tipic elev din țară, care își face studiile la cea mai obișnuită instituție de învățământ din Moldova.

Studiez într-un gimnaziu din mediul rural situat în centrul țării. În zilele obișnuite dorm aproximativ 10 ore și două minute. Când mă trezesc, îmi aleg hainele și rechizitele pe care părinții mei au dat aproximativ 4 500 de lei și fiindcă aproape niciodată nu am lipsit nemotivat de la lecții, plec la școală. Vorbind la general, îmi place școala și pe o scară de la 1 la 5 i-aș oferi 3,5 puncte. Totuși, cred că sistemul educațional din Moldova nu chiar asigură abilități pentru viitor.

Maxim vrea studii superioare, dar nu neapărat complete

În anul 2022, am completat testul PISA și am obținut 376 de puncte la citire/lectură și 385 de puncte la matematică și științe. Cred că efortul pe care îl depun la școală este important. Acesta mă va ajuta să intru la o universitate mai bună și să obțin un post de muncă. După gimnaziu, vreau să finalizez liceul, apoi să obțin o licența. Masterul nu mă interesează.

Sursă: #diez/AI

Astăzi, precum și în majoritatea celorlalte zile, am ajuns la ore înainte să sune clopoțelul. Potrivit planului-cadru de învățământ, astăzi voi avea cel puțin o lecție de limba și literatura română, dar și o lecție de matematică (probabilitatea 4/5). Cu cea din urmă nu o duc prea bine. Se întâmplă să fiu neliniștit că voi lua note mici sau că voi pica la matematică. Totuși, la ore suplimentare individuale nu merg.

La noi toate lecțiile se desfășoară în limba română. Cu excepția limbilor străine, inclusiv engleza.

Pe lângă lecțiile obișnuite, astăzi voi avea și o disciplină opțională (probabilitatea de 1/5), Educația pentru sănătate. Sincer să fiu, mi-aș dori ca în locul ei să facem Educația antreprenorială.

Clădirea școlii – veche și cu un singur nivel

Gimnaziul meu datează din anul 1968 și poartă numele poetului Mihai Eminescu. Nu este tare mare, are un singur nivel și aproximativ 21 de săli școlare și laboratoare.

Sursă: #diez/AI

Niciodată nu m-am interesat ce mărime exactă are suprafața școlii mele. Totuși, pentru voi am reușit să fac rost de această informație! Aproximativ 3 321 de metri pătrați. Această suprafață cuprinde atât biblioteca și cantina, cât și toaleta din interiorul instituției.

Apropo, avem în școală și calculatoare. Sunt vreo șase pe care le putem utiliza și noi, elevii.

Bullyingul – cel mai des întâlnit în sălile de clasă

Nu mă simt singur în gimnaziul meu și cred că aici îmi pot face destul de ușor prieteni. Teoretic vorbind, aici pot avea tocmai 141 de prieteni, atâția elevi suntem în școală. Apropo, printre ei învață și sora mea Anastasia. Ea este cu trei ani mai mare.

Sursă: #diez/AI

În clasa noastră, cu mine inclusiv, suntem opt băieți și șapte fete. La noi există și elevi izolați. Chiar mi s-a întâmplat să fiu martorul cazurilor de bullying. Cel mai des, ele se întâmplă în sala de clasă. Eu personal cred că în aceste situații persoana agresată trebuie să se adreseze unui adult.

Dacă mă veți pune să aleg între drumul spre școală, drumul spre casă, coridoarele școlii sau sala de studii, atunci în ultima dintre ele mă simt cel mai puțin sigur.

Principalul minus al școlii – stresul

În cea mai mare măsură, eu sunt mulțumit de școală. Nu mă simt discriminat de profesori și cred că sunt tratat la fel cum sunt tratați și ceilalți elevi. Totuși, câteodată am impresia că unii copii dispun de mai multe privilegii. Unul dintre principalele minusuri ale școlii, în opinia mea, este stresul. Dacă nu îmi fac temele, cu o probabilitate de 10 % voi lipsi de la acea lecție.

Majoritatea cadrelor didactice au peste 40 de ani

În școala mea activează 22 de cadre didactice. 70 % dintre ele au peste 40 de ani, majoritatea fiind femei. În instituție nu ajunge un profesor.

Directorul nostru crede că procesul de învățare a elevilor este afectat în special din cauză că noi nu suntem atenți la ore și lipsim nemotivat.

Sursă: #diez/AI

Lecții, odihnă și lucru

Acasă plec pe jos. De altfel, la școală tot pe jos am venit. Astăzi am de făcut mai multe chestiuni. După ce navighez puțin pe Instagram, merg la o activitate extracurriculară legată de sport. Desigur, acest lucru nu îl fac zilnic.

Printre principalele mele responsabilități se numără temele pentru acasă. De obicei, încep să le fac în jurul orei 17.00 și cheltuiesc pe ele între una și două ore. Matematica și limba și literatura română îmi iau mai puțin de jumătate de oră fiecare.

Sursă: #diez/AI

După ce îmi termin temele, urmează să mă ocup puțin și de activitățile casnice. Astăzi voi spăla vesela și voi pregăti mâncare. În alte zile se întâmplă să realizez cumpărături și să îmi fac ordine prin cameră.

Agenda trebuie verificată zilnic

Spre seară, părinții îmi verifică agenda. În general, eu comunic rar cu părinții despre ceea ce se întâmplă la școală. Dacă o fac, atunci cel mai des subiectele abordate sunt notele primite de mine.

Părinții mei se consideră bine informați despre școală și activitățile școlare, dar menționează că rareori le este solicitată părerea referitoare la organizarea procesului de învățământ. Ei sunt mulțumiți de relația lor cu mine. La rândul meu, și eu sunt mulțumit, dar o prefer mai mult pe mama.

Sursă: #diez/AI

Sfârșitul zilei

De obicei mă culc pe la ora 22.00. Totuși, până atunci, mai navighez puțin și pe rețelele de socializare. Se întâmplă să ascult și muzică. Din câte se pare, potrivit Google, cel mai des am ascultat „Soarele și Luna” de Pasha Parfeni. Fiindcă mai este timp până la ora 22.00, cred că voi privi în această seară un film. „Oppenheimer” ar trebui să fie potrivit: „Trei ore?! Cred că îl voi lăsa pentru weekend”.

Sursă: #diez/AI

Nota autorului

Pentru crearea acestui articol am folosit datele statistice oficiale ce pot fi găsite la Biroul Național de Statistică, dar și alte informații bazate pe sondaje și studii. O bună parte din informații au fost selectate din Raportul PISA 2022. Menționez că nu toată informația datează din anul 2022 sau 2023, în special sondajele.

Datele oferite de Google Trends pot varia și sunt în continuă actualizare. Vă lăsăm aici două documente ce vor confirma informația din articol.

Protagonistul principal din articol ar fi trebuit să fie în clasa a II-a, potrivit informațiilor pentru anul de studiu 2022/2023 și ar fi trebuit să se numească David (cel mai popular nume din anul în care s-a născut el). Totuși, ținând cont de faptul că există foarte puține sondaje care vizează tinerii din clasele primare, am hotărât să nu atribuim o vârstă exactă personajului nostru. Unde am avut posibilitatea, am optat pentru o vârstă cuprinsă între 11 și 15 ani, adică clasele gimnaziale. Prenumele personajului nu are nicio legătură cu autorul articolului, acesta fiind cel mai popular prenume din ultimii ani și, desigur, fiul Mariei.

Dacă dorești să fii mereu la curent cu cele mai populare și actuale știri de pe #diez, ești mereu binevenit(ă) și pe canalele noastre de Telegram: RO și RU.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente