Natalia Morari este profesoară de limba și literatura română și directoare adjunctă la Instituția Publică Liceul Teoretic „Andrei Straistă” din orașul Anenii Noi. În anul 2023, a participat la Olimpiada Internațională a Profesorilor, unde a reușit să obțină un loc în Top 30 %. Despre cum a reușit această performanță, ce presupune evenimentul în sine și ce experiențe a avut peste hotare Natalia Morari a povestit într-un interviu pentru #diez.
Pentru profesoară domeniul pedagogic n-a fost o prioritate inițial, dar și-a asumat responsabilitatea de a aduce valoare în locul în care a decis să activeze. „Dacă lucrezi deja în școală, atunci e necesar a cunoaște, a implementa și a te dezvolta în cadrul normativ existent. Dacă acest cadru nu răspunde întru totul așteptărilor, atunci e bine să cauți sau să creezi ceea ce lipsește.”
Din punctul său de vedere, sistemul educațional impune anumite rigori, dar totodată este flexibil și deschis pentru inovație. Datorită acestui fapt, oferă oportunități de afirmare colective și individuale. Întrebată care este aspectul preferat în profesia de pedagog, Natalia Morari spune că multitudinea de proiecte educaționale, diversele platforme și cursuri gratuite, completate de programele europene (Erasmus+, eTwinning) și de parteneriatele stabilite de Ministerul Educației și Cercetării. Toate acestea oferă o anumită libertate profesională care trebuie explorată și prețuită.
De cealaltă parte, cele mai mari provocări țin de timpul și energia disponibilă pentru a putea beneficia de o bună parte dintre ofertele profesionale oferite de stat, dar și de acelea descoperite individual.
Activitatea didactică este foarte solicitantă, lasă un mare deficit de energie și, respectiv, de motivație, ce ar putea fi restabilit parțial în anumite moduri. Odihna este absolut necesară pentru restabilirea forțelor.
Natalia Morari
Participarea la Olimpiada Internațională a Profesorilor
Olimpiada a fost organizată de Suraasa (Emiratele Arabe Unite) în luna octombrie a anului 2023. Dorința de participare a Nataliei Morari a fost alimentată de curiozitate pentru noi orizonturi profesionale. Aceasta urmărește mereu să acceseze oportunități de formare oferite de diverse organizații internaționale.
„În special, mă interesează modalitatea și formele de dezvoltare a competenței de cercetare la elevi. M-am înscris pe diverse platforme pentru cercetători și profesori, apoi am primit prin e-mail invitația de a participa la această olimpiadă. Am decis să încerc.”
Concursul se desfășoară anual, iar în 2023 au participat peste 100 000 de persoane din 72 de țări. Sunt eligibili toți profesorii din toate statele, indiferent de treapta sau disciplina pe care o predau. Pentru a se înregistra, participanții trebuie să completeze un formular online disponibil pe site-ul suraasa.com sau pe t4.education și să achite taxa de participare de 9 USD.
Taxa este este necesară pentru crearea, de către specialiști, a unui raport individualizat referitor la rezultatele testului. În acest raport se face o analiză amplă a rezultatelor personale, pe șase domenii, cu indicarea punctelor forte și a sugestiilor pentru îmbunătățire.
Timp de 60 de minute în format online, participanții trebuie să răspundă la 50 de întrebări prin bifarea răspunsului corect. Acestea se referă la șase domenii:
# Curriculum, Pedagogy and Technology (Curriculum, pedagogie și tehnologie);
# Student Engagement (Implicarea elevilor);
# Learning Environmen (Mediul de învățare);
# Learning Assessment & Data (Evaluarea și datele privind învățarea);
# Ethics & Values (Etică și valori);
# Teacher Growth and Professional Development (Creșterea și dezvoltarea profesională a profesorilor).
Înainte de desfășurarea concursului, au fost organizate sesiuni online de instruire a participanților, în care a fost explicată modalitatea în care va avea loc, cerințele față de participanți și cum se vor calcula rezultatele. Într-o sesiune aparte s-a explicat ce informații include raportul personalizat și cum pot fi acestea valorificate în practica pedagogică. S-a atras atenție la faptul că orice privire în altă direcție decât la testul de pe ecran va fi detectată de program și participantul va primi amendamente, în număr limitat, care ar putea să-l excludă din competiție.
Realizarea testului propus la olimpiadă ține nu doar de competențele pedagogice, dar și de cunoașterea terminologiei în limba engleză și de faptul că întrebările se încadrau în standardele educaționale din SUA, Regatul Unit, Australia, Emiratele Arabe Unite și India (conform informației din raportul personal primit). Profesoara este de părere că acestea nu sunt diferite de cele europene.
Despre rezultate
În urma participării la olimpiadă, Natalia Morari a reușit să obțină o diplomă de merit Top 30 %. Acest fapt înseamnă că s-a încadrat în 30 % cei mai buni profesorii participanți. În total, au fost oferite patru tipuri de certificate:
# International Certificate of Participation (Certificat Internațional de Participare) – au primit toți participanții;
# International Certificates of Merits Top 30 % (Certificate internaționale de merit Top 30 %);
# International Certificates of Merits Top 10 % (Certificate internaționale de merit Top 10 %);
# International Certificate of Excellence Top 1 % (Certificat internațional de excelență Top 1 %) , însoțită și de premii bănești.
Pentru profesoara de limba și literatura română această experiență reprezintă o posibilitate de dezvoltare profesională într-un nou format, dar și o recunoaștere pe plan internațional a competențelor pedagogice.
Olimpiada Internațională pentru Profesori este despre educația globală, despre ceea ce ne unește atunci când pășim în sala de clasă, despre faptul că nu suntem singuri în problemele și reușitele noastre.
Natalia Morari
Experiențele din Germania și Polonia
În anul 2022, Natalia Morari a fost laureată la Gala Studenților Originari din Republica Moldova, categoria „Erasmus+”. Fiind doctorandă la Universitatea de Stat din Tiraspol cu sediul la Chișinău, a fost într-un schimb de experiență la Universitatea Pedagogică din Leipzig, Germania.
Profesoara spune că această experiență i-a deschis noi oportunități de formare și i-a lărgit orizontul de cunoaștere. Într-o perioadă de trei luni a colaborat cu doctoranzi și profesori universitari, a participat la diverse activități de formare și culturale, a înțeles cum se învață peste hotare. De asemenea, a elaborat și a publicat un studiu, în colaborare cu o colegă din Leipzig, despre cadrul legislativ în domeniul educațional din cele două țări (Republica Moldova și Germania), în care se încadrează dezvoltarea competenței de cercetare a elevilor.
În plus, a prezentat și o comunicare la Universitatea din Leipzig despre cum se realizează o cercetare interdisciplinară, cu elevii de liceu, pornind de la opera literară. „Am constatat că tema pusă în discuție prezintă interes pentru cercetătorii germani și constituie un element inovativ în plan metodologic. Posibilitatea de a explora un mediu educațional avansat este o șansă pe care n-o poți trece cu vederea.”
În cele trei luni, Natalia Morari a studiat și a analizat tot ce s-a putut despre cum poate fi dezvoltată competența de cercetare în învățământul general.
„Am aflat că elevii, în clasele mai mari, au două ore săptămânal pentru activități în care învață să-și gestioneze singuri învățarea și formarea. Administrația instituției decide asupra tipului de activitate. De exemplu, în unele instituții, elevii sunt încurajați să facă proiecte de cercetare la diverse discipline de studiu (la alegere). Chiar există și un concurs național care promovează activitatea de cercetare a elevilor și încurajează inovația.
M-am întors cu ideea că activitatea de cercetare pe care o promovez în cadrul disciplinei limba și literatura română și în cadrul cercului «Tânărul cercetător» trebuie continuată, pentru că aduce sens, libertate și autenticitate procesului educațional, pentru că apropie învățarea de valorile personale ale celui care învață.”
În perioada 4-16 iunie 2022, profesoara a beneficiat de o altă mobilitate academică la Universitatea Pedagogică din Cracovia, Polonia. Acolo a participat la o conferință internațională, apoi a publicat un studiu în culegerea New research directions in Pedagogy.
De asemenea, în anul 2023, a reușit să valorifice competența de cercetare a elevilor în cadrul unui proiect eTwinning, cu titlul Literature Detectives (Detectivii literaturii). Proiectul a obținut Certificat Național de Calitate, Certificat European de Calitate și locul III la categoria Inovație în cadrul Concursului Național.
Aceste experiențe au ajutat-o pe Natalia Morari să înțeleagă trei aspecte importante și necesare profesiei de pedagog: explorarea continuă a oportunităților noi de formare și de dezvoltare profesională, învățarea limbii engleze și experimentarea e în fiecare an ceva nou. Toate acestea trebuie însoțite de autoanaliză și reflecție, ceea ce le și sugerează tinerilor specialiști.