Rezultatele testului PISA 2022 au scos la iveală mai multe chestiuni interesante care vizează direct învățământul din Republica Moldova. Astfel, pe lângă nivelul de pregătire al elevilor din țara noastră, testul ne prezintă și opinia directorilor privind anumite procese care afectează procesul de învățare sau în ce măsură elevii se simt siguri la școală.
Potrivit rezultatelor testului PISA, majoritatea directorilor de școală cred că învățătura elevilor este afectată cel mai mult de faptul că aceștia nu sunt atenți. Mai exact, 70,6 % dintre directori au spus că lipsa de atenție a elevilor afectează mult sau într-o oarecare măsură procesul de învățare. Totodată, 52,5 % dintre directorii instituțiilor de învățământ cred că procesul de învățare este afectat de lipsa nemotivată a elevilor.
Cel mai puțin, în opinia directorilor, învățătura este afectată de consumul de alcool sau droguri al elevilor. Totodată, majoritatea directorilor (83,7 %) cred că amenințarea și brutalizarea elevilor nu afectează deloc sau afectează foarte puțin procesul de învățare.
Pe de altă parte, 44,4 % dintre elevi au menționat că nu se simt siguri în sălile de studii din instituția lor de învățământ. Potrivit rezultatelor testului, elevii se simt mai bine în drumul spre școală sau acasă, fie pe coridorul școlii sau la baie.
Totodată, 6,3 % din elevi au menționat că de câteva ori pe an au rămas acasă fiindcă nu se simțeau în siguranță la școală. 2,3 % fac acest lucru odată pe săptămână.
1,4 % dintre elevi au menționat că achită de câteva ori pe lună bani din cauza că sunt amenințați, iar 5,3 % dintre elevi au spus că sunt loviți sau îmbrânciți de câteva ori pe lună de alți elevi.