Probe de baraj și declarație de participare. 16 lucruri curioase pe care să le cunoști despre olimpiadele școlare

main
Foto:Olimpiada de lingvistică/Facebook

Perioada desfășurării olimpiadelor școlare se apropie cu pași rapizi, iar elevii și elevele sunt în forfota pregătirilor. Această perioadă nu este doar despre testarea cunoștințelor academice, dar și despre dezvoltarea abilităților de rezolvare a unor probleme sau cerințe, despre gândire critică și competitivitate. Mulți dintre elevi studiază nu doar pentru a obține rezultate bune la olimpiade, ci și pentru a-și testa limitele și pentru a-și demonstra pasiunea față de un domeniu sau mai multe de interes.

Studiind regulamentul privind concursurile și olimpiadele școlare, am observat că există mai multe lucruri interesante despre care probabil nu toți elevii cunosc. Așadar, am adunat 16 cele mai curioase informații pe care ar trebui să le cunoști în cazul în care vrei să participi la una sau câteva olimpiade școlare.

#1. În perioadele în care se instituie regim al stării de urgență, de asediu sau de război, concursurile/olimpiadele școlare pot fi organizate în format virtual.

#2. Pe lângă elevii înscriși la olimpiadele de la etapele de sector/municipale (raionale)/republicană din anul curent, la competiție participă și elevii care au obținut diplome de gradul I, II sau III la etapa de sector/municipală (raională)/republicană din ultimul an de studii în care s-a organizat etapa respectivă. Mai exact, locul acestora este asigurat.

Exemplu: în clasa a XI-a, Ana a luat locul I la Olimpiada Republicană la Biologie. Astfel, fiind în clasa a XII-a, Ana nu va mai trece prin toate etapele de olimpiadă, ci va avea un loc asigurat la olimpiada republicană la biologie.

#3. Instituțiile de învățământ care au elevi premianți cu diplome de gradul I, II sau III la olimpiada republicană din ultimul an de studii în care au fost organizate olimpiadele școlare pot delega mai mulți elevi la etapa de sector (mun. Chișinău) sau raională/municipală din anul curent la disciplina de concurs. Numărul suplimentar de elevi trebuie să fie egal cu numărul de elevi premianți.

Exemplu: în anul de studiu 2022/2023, instituția de învățământ X a avut patru elevi premianți la Olimpiada Republicană la Chimie. În anul de studiu 2023/2024, pe lângă numărul de elevi permisiv (de exemplu, opt), la etapa de sector, instituția de învățământ X poate delega încă patru elevi. Astfel, în total, la olimpiada de sector la chimie din partea instituției X vor participa nu opt, ci 12 elevi.

#4. Locurile suplimentare se acordă claselor în care studiază în anul curent elevii premianți cu diplome de gradul I, II sau III din ultimul an de studii în care au fost organizate olimpiadele școlare. Numărul locurilor corespunzătoare elevilor clasei a XII-a se acordă la cea mai mică dintre clasele care vor participa la următoarea etapă a olimpiadei din anul curent la disciplina de concurs.

În cazul în care elevul premiant cu diploma de gradul I, II sau III la etapa republicană și-a schimbat instituția de învățământ, locul suplimentar de delegare la următoarea etapă a olimpiadei din anul curent se atribuie instituției de învățământ la care își făcea studiile elevul a momentul obținerii diplomei de gradul I, II sau III la olimpiada republicană.

#5. Pentru fiecare disciplină de concurs juriul etapei de sector decide asupra numărului premiilor acordate fiecărei clase.

#6. În cazul în care doi sau mai mulți participanți au obținut punctaje egale ce oferă poziția de lider, consiliul local de coordonare/consiliul raional/municipal/zonal de coordonare organizează o probă suplimentară de concurs pentru acești participanți pentru a stabili cine participă la etapa următoare a olimpiadei școlare.

#7. În raionale/municipiile în care există doar una sau două instituții în care se predau disciplinele de concurs, consiliul raional/municipal de coordonare poate decide neorganizarea etapei raionale/municipale ale respectivei discipline de concurs. La etapa republicană sunt delegați liderii clasamentului de la etapa locală din anul curent de studii.

#8. Pentru instituțiile de învățământ profesional tehnic postsecundar (școli profesionale) și postsecundar nonterțiar (colegii), instituțiile de învățământ profesional tehnic cu programe combinate (centre de excelență) se organizează etapa zonală a olimpiadelor școlare în două zone ale republicii:
a) „zona Nord”, la care participă liderii clasamentului la fiecare clasă la etapa locală din fiecare instituție respectivă de învățământ din nordul republicii;
b) „zona Centru”, la care participă liderii clasamentului la fiecare clasă la etapa locală din fiecare instituție respectivă din centrul și sudul republicii.

#9. Aflarea numelor câștigătorilor probelor de olimpiadă se efectuează doar după completarea listei cu punctajele acumulate de participanți și semnarea acesteia de către membrii juriului.

#10. Probele de concurs pentru fiecare etapă se păstrează jumătate de an în instituția organizatoare.

#11. Participantul sau participanta poate contesta punctajul acordat timp de o oră din momentul afișării acestora (etapa republicană) și timp de până la două ore din momentul afișării acestora (etapa locala, raională/municipală/zonală). În acest sens se adresează o cerere în scris către președintele juriului, cu indicarea itemului/problemei/subiectului ce urmează să fie reevaluat și, după caz, a argumentelor respective.

#12. Se admit contestații pentru testul scris. Contestații la probele orale, practice și sportive nu se admit.

#13. După proba republicană urmează proba de baraj, care stabilește loturile olimpice care vor participa la concursurile și olimpiadele regionale și internaționale. În dependență de specificul disciplinei de concurs, probele de baraj pot fi atât teoretice, cât și practice.

#14. La probele de baraj pentru constituirea lotului olimpic național sunt admiși elevii care au obținut diplome de gradul I, II, III și de mențiune în cadrul olimpiadelor republicane din anul curent și corespund condițiilor de eligibilitate pentru participare la concursurile/olimpiadele școlare regionale/internaționale respective.

#15. Elevii selectați pentru participare la olimpiadele regionale/internaționale participă la taberele de pregătire a loturilor olimpice naționale.

#16. La fiecare etapă a olimpiadelor, fiecare elev participant semnează și respectă, necondiționat, declarația conform modelului din Anexa nr. 3. Aceasta poate fi regăsită în documentul de mai jos.

Pe parcursul anului 2023 de la concursurile internaționale, elevii noștri s-au întors acasă cu 52 de premii, dintre care șase medalii de argint25 de medalii de bronz18 mențiuni de onoare, un loc 4 la proba pe echipe și două premii speciale în cadrul concursului de știință și inginerie. Considerăm important și util pentru actualii elevi să discutăm cu câțiva olimpici și câteva olimpice pentru a afla informații importante din culisele desfășurării unui astfel de eveniment internațional.

În acest articol povestim despre Dan Cernatinschi, medaliat cu argint la Olimpiada Balcanică de Matematică și cu bronz la Olimpiada Internațională de Matematică în anul 2023.

Amintim că, la sfârșitul anului 2023, miniștrii au votat o Hotărâre de Guvern care prevede majorarea premiilor oferite olimpicilor, majorarea normelor de remunerare a persoanelor implicate în activitățile de evaluare în cadrul olimpiadelor și concursurilor, dar și majorarea sumelor oferite pentru cazarea participanților la olimpiade.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Ana Mărgineanu
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente