„Vreau să ajut aici, acasă.” Cătălin Botezat, despre experiența de la GSORM și studiile în Marea Britanie și Emiratele Arabe Unite

Design fără titlu
Foto:Cătălin Botezat/arhivă personală

Lumini, emoții și aplauze. Combinația perfectă pentru a anunța câștigătorul sau câștigătoarea titlului „Studentul anului 2023” în cadrul Galei Studenților Originari din Republica Moldova (GSORM), ediția a XI-a. Când și-a auzit numele, Cătălin Botezat a pășit cu încredere pe scenă și a spus: „Moldova mi-e în suflet! Întotdeauna vin cu plăcere acasă”.

A decis să participe la gală, deoarece și-a dorit să împărtășească cu cei de acasă experiențele pe care le-a trăit și pentru că vrea să aducă un impact țării noastre. Discutând cu Cătălin aproape o oră, mi-am dat seama că este persoana potrivită pentru a-i inspira pe alți tineri să profite de toate oportunitățile care le apar în cale.

Știa despre eveniment de foarte mult timp. Aproximativ cu șapte ani în urmă, când era în gimnaziu, Cătălin avea cunoscuți și prieteni de familie care se înscriau și unii dintre ei chiar câștigau premii. Astfel, participarea la gală a devenit o ambiție pentru el. „Tindeam să fac parte și eu din această comunitate. Citeam despre acești studenți, urmăream succesele lor. Devenind student în acest an, am decis să mă înscriu, să îmi încerc norocul. Am trimis dosarul de participare. Am venit îmbrăcat la costum la eveniment și totul a mers ca pe roate.”

Sursă: Facebook/Liga Studenților Originari din Moldova

Completarea dosarului de participare a fost un proces familiar pentru el, deoarece, după cum povestește, „a fost asemănător cu aplicarea la universități”. Chiar dacă pare ceva simplu, să răspunzi la întrebări nu-i chiar atât de ușor. „Etapa în care tu te gândești la ce să răspunzi te face să te descoperi și să înțelegi ce îți dorești. Astfel, devine și un proces satisfăcător.”

🟣 Partea I: liceul în Marea Britanie

Aventura tânărului începe la vârsta de 16 ani, când a decis să urmeze studiile liceale în Marea Britanie. A fost inspirat de fratele său, care în clasa a XI-a a plecat în Statele Unite ale Americii pentru un schimb de experiență de un an. Astfel, în cadrul programului HMC Projects in Central and Eastern Europe, Cătălin a obținut o bursă de studiu la un liceu privat, Tonbridge School, din Marea Britanie, unde a petrecut doi ani.

„A fost una dintre cele mai bune experiențe pe care le-am trăit, deoarece studiile mi le-am făcut la una dintre cele mai bune școli de tip boarding (internat), exclusiv pentru băieți.”

Liceu similar școlii Hogwarts

Această instituție de învățământ are un sistem special de funcționare, deoarece este împărțită în case (houses) cum se întâmplă în seria de filme „Harry Potter”. Cătălin povestește că în cadrul casei în care erau repartizați ei locuiau, mâncau și aveau diverse activități împreună și, cel mai important, se simțeau o familie.

„Casa din care făceam parte reprezenta o identitate a noastră în cadrul instituției de învățământ. Fiecare casă avea culorile sale, în cazul meu – albastru închis și negru. De asemenea, existau și diverse competiții între houses, cum ar fi cele sportive, de științe, dezbateri. În cadrul unei case, fiecare membru avea interese academice diferite. Spre exemplu, în anul meu, în casa din care făceam parte erau 14 băieți. Dintre aceștia, doar unul frecventa același set de cursuri pe care le frecventam și eu.”

Sursă: #diez

Perioada pe care a petrecut-o în Marea Britanie l-a învățat pe tânăr că atunci când ai o identitate și un grup de oameni ai tăi poți reuși foarte multe atât individual, cât și în echipă. De asemenea, datorită școlii britanice, Cătălin a învățat că sportul este important.

„În fiecare trimestru, fiecare elev era obligat să practice un sport. Eu, de exemplu, am mers la înot, la atletică, la tenis și la escaladă. Sportul m-a ajutat să înțeleg că te face să te simți mai bine, că unește oamenii și că te face să îți depășești anumite limite.”

„Nu puteai nicidecum să întârzii”

De asemenea, urmând școala în Marea Britanie, tânărul a reușit să deprindă câteva valori, precum respectul și punctualitatea. „În primul rând, trebuia să fii îmbrăcat la sacou și la cravată în fiecare zi. Dacă nu aveai un singur element vestimentar, cum ar fi cravata, nu ți se permitea să intri la lecție. Nu puteai nicidecum să întârzii. Dacă a sunat clopoțelul, nu mai poți intra în clasă. În cazul elevilor din ani mai mici, profesorii erau puțin mai permisivi. Nu aveai voie nici să folosești telefonul în timpul mesei. Dacă o făceai, îți era luat.”

Timp de doi ani, Cătălin a reușit să se dezvolte în diverse arii urmând programul de pregătire pentru A-Levels (echivalentul examenelor de bacalaureat).

Cătălin a studiat matematica, matematica avansată, fizica și știința calculatoarelor.

„Am plâns la aeroport prima dată când am plecat”

După susținerea examenelor A-Levels, tânărul a decis să nu rămână în Marea Britanie din două motive. Ar fi avut cheltuieli prea mari, dar și pentru că își dorea să vadă și o altă parte a lumii, să cunoască culturi și valori diferite.

El recunoaște că prima plecare în Marea Britanie a fost destul de provocatoare pentru el din punct de vedere emoțional. „Am plâns la aeroport prima dată când am plecat. Îmi era frică, mai ales pentru că aveam 16 ani. Mă gândeam că nu îmi vor permite să zbor căci sunt minor sau că ar putea apărea probleme cu viza. Aveam o mulțime de gânduri și trăiam un carusel de emoții.”

„Când am aterizat în Marea Britanie, totul a fost diferit pentru mine. Ajunsesem la școală și nu înțelegeam absolut nimic din ce vorbeau oamenii. Accentul britanic este foarte rapid și cred că asta a fost cea mai mare provocare cu care m-am confruntat la început, chiar dacă la liceul din Republica Moldova am urmat studiile în limba engleză. Cu timpul, m-am adaptat și acum îmi este ușor să vorbesc cu accent britanic.”

🟣 Partea II: universitatea în Emiratele Arabe Unite

Actualmente, Cătălin este în anul I la New York University din Abu Dhabi, Emiratele Arabe Unite, și urmează specialitatea Matematică-economie. Programul său de licență durează patru ani. Întrebat de ce a ales această universitate, tânărul spune că încă din clasa a VIII-a visa să studieze la o universitate americană. Din acest motiv, după ce a finalizat liceul, s-a înscris la mai multe astfel de instituții de învățământ superior. Dintre toate a ales-o pe cea din Abu Dhabi, deoarece îi place că zona din Orientul Mijlociu se dezvoltă destul de mult și el poate observa acest lucru în timp real.

„După jumătate de an petrecut în Abu Dhabi, am învățat mult mai multe decât aș fi putut să învăț la o universitate din SUA sau din țările Europei de Vest.”

De asemenea, aceasta este una dintre cele mai internaționale universități. Aici vin să studieze oameni din toată lumea și poți afla istorii interesante despre diverse culturi. „Mi-am dorit perspective și experiențe pe care puțini moldoveni le au. Voiam să trăiesc ceva unic și să vin în Moldova să povestesc. Acum, în primul an, suntem cinci moldoveni, așa că nu reușesc să duc dorul casei. În Marea Britanie nu era nicio persoană din Moldova sau din România și nu vorbeam limba română aproape deloc.”

Oportunități și schimburi de experiență

În timpul licenței, Cătălin își dorește să meargă în două schimburi de experiență pentru a cunoaște și alte culturi. Primul îl planifică în anul III la New York și, dacă va fi posibil, al doilea – la Shanghai. În plus, universitatea la care își face studiile oferă posibilitatea ca în timpul celor patru ani de licență să faci trei cursuri speciale de trei săptămâni: unul la Abu Dhabi, unul la Abu Dhabi plus o călătorie și unul în afara orașului, inclusiv în alte țării.

„Chiar acum, în ianuarie, beneficiez de unul dintre aceste cursuri, mai exact de cel extern. Are loc în Ghana (țară din Africa de Vest). În această perioadă vreau să explorez diverse culturi și să înțeleg care părți ale lumii îmi plac. Vreau să îmi las cât mai multe uși deschise.”

Care sistem de învățământ este mai eficient?

Pentru că a cunoscut trei sisteme de învățământ – moldovenesc, britanic și american –, tânărul este de părere că cel mai eficient dintre acestea este cel britanic, deoarece tinerii se specializează încă din liceu. „Alegând trei-patru materii pe care să le studieze, ei își stabilesc o anumită direcție spre care se îndreaptă și știu că au de învățat foarte mult doar pentru aceste materii.”

Sursă: Cătălin Botezat/arhivă personală

Referitor la sistemul de învățământ american, Cătălin explică faptul că acesta implică alegerea oricăror cursuri pe care ți le dorești, cu obligația ca acestea să însumeze un anumit număr de credite cu care poți absolvi. De asemenea, ai destul timp să îți alegi să urmezi și alte cursuri opționale, care nu trebuie să aibă neapărat legătură cu specializarea pe care o urmezi.

„Spre exemplu, eu învăț matematica, dar pot să îmi iau un curs în fotografie. Universitatea încurajează dezvoltarea multilaterală. În același timp, nu aș spune că sistemul de învățământ școlar din Moldova este rău. Da, el este chinuitor, dar dacă e să ne referim la cunoștințele pe care le dobândesc elevii la orele de istorie și geografie, sunt destul de bune.” 

🟣 Partea III: turiști în Moldova și unicitatea zemii

Înainte de a începe universitatea, Cătălin a avut șase săptămâni de vacanță pe care le-a petrecut în Republica Moldova. Odată cu el au venit și doi colegi din Marea Britanie care, timp de cinci zile, ne-au cunoscut țara. Primele două zile au fost de descoperire a potențialului turistic și chiar i-a dus la bunica să guste din mâncarea tradițională. Celelalte trei zile au fost de distracții la Vadul lui Vodă și de petreceri.

„Lor le-a plăcut foarte mult în Moldova, mai ales pentru că erau diferiți. Chiar dacă ambii s-au născut în Marea Britanie, unul este de naționalitate chineză, iar altul – de naționalitate egipteană și neerlandeză. Se vedea că sunt oameni diferiți.”

Peste o lună, Cătălin a fost ghid pentru profesorul său de matematică, care tot este de origine chineză. „El este tipul călătorului care merge într-o țară pentru mâncare. Când a încercat zeama, a zis că niciodată nu a mai gustat vreo supă ca la noi. Pentru el zeama a fost un timp de mâncare special.”

🟣 Partea IV: de ce s-ar întoarce în Moldova

Întrebat despre viitoarea carieră, tânărul spune că își dorește să lucreze într-un domeniu conex cu matematica. După finalizarea studiilor, și-ar dori să se reîntoarcă în Republica Moldova. Pentru ca această întoarcere să fie posibilă, își dorește să știe că se poate simți bine acasă, că poate avea un venit bun.

„Vreau foarte mult să ajut aici, acasă. Chiar și când am plecat în Marea Britanie, veneam des în Moldova, fiindcă îmi doream să mențin contactul cu persoanele de acasă. Mie îmi place să spun ceea ce văd în alte țări și să mă gândesc la ceea ce ar putea fi implementat aici. Un exemplu ar fi crearea universităților cu campus pentru a nu se pierde prea mult timp pentru a ajunge de la cămin la universitate. Așa, productivitatea și punctualitatea vor crește.

Dacă înainte de reîntoarcere voi înțelege că aici nu pot beneficia de ceea ce mi-aș dori pentru o viață decentă, voi reveni treptat. Dar îmi doresc foarte mult, deoarece acasă este locul unde te afirmi și unde sunt oamenii tăi.”

Sursă: #diez

🟣 Partea V: ce va face cu premiul de la gală

Pe lângă marele premiu, Cătălin a fost nominalizat și la categoria „Licență”. Ambele au fost o surpriză plăcută pentru el. „Dacă mă gândeam că aș avea șanse să îl câștig pe cel de la categoria «Licență», la Premiul Mare nu m-am așteptat deloc. Am fost foarte emoționat când mi-am auzit numele.”

Cei 15 000 de lei pe care i-a obținut odată cu titlul de „Cel mai bun student” Cătălin spune că îi va investi în experiențe distractive. „Consider că pentru a genera mai mulți bani, trebuie să știi cum să îți faci un nivel de viață mai bun. Banii nu neapărat au o valoare, ci mai curând nivelul de viață pe care îl ai.”

Întrebat cum ar trebui să arate un dosar câștigător, tânărul este de părere că acesta trebuie să demonstreze că îți dorești să aduci un impact pentru țara ta. „Dacă tu îți vei concentra ajutorul pe care îl poți oferi pentru oamenii de acasă, vei avea mai multe șanse să câștig (pe toate dimensiunile).”

Sursă: #diez

Gala Studenților Originari din Republica Moldova (GSORM) este cel mai mare proiect, concurs anual, organizat de către Liga Studenților Originari din Republica Moldova (LSORM), dedicat studenților din diasporă, al cărui scop este de a promova excelența academică și de a conecta studenții acasă.

În acest articol îți prezentăm lista tuturor laureaților Galei Studenților Originari din Republica Moldova 2023.

De asemenea, câțiva laureați și câteva laureate din cadrul GSORM ne-au povestit despre motivația care a stat în spatele depunerii dosarului, despre emoțiile pe care le-au trăit atunci când și-au auzit numele printre câștigători, dar și despre experiențele lor studențești.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Ana Mărgineanu
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente