În lumea start-upurilor, termenul „pivotare” se referă la schimbarea direcției sau strategiei de activitate pentru a te adapta la schimbările de piață care, dacă nu sunt luate în calcul, pot afecta succesul unui start-up. Mai multe despre pivotare și de ce este ea importantă aflați din acest articol.
În lumea start-upurilor, pivot este atunci când un start-up se detașează de scopul său principal și își schimbă direcția într-un mod radical. Uneori, acest lucru se întâmplă la începutul perioadei de existență a start-upului; alteori, după una sau mai multe runde de finanțare. Pivotarea poate însemna renunțarea la un produs-cheie care era dezvoltat sau orientarea către o piață complet nouă, dacă nu chiar ambele.
În cartea The Lean Startup, autorul Eric Ries descrie un pivot ca fiind „o corecție structurată a cursului, menită să testeze o nouă ipoteză fundamentală despre produs, strategie și motorul de creștere”.
Un model relevant de pivotare l-a avut Flickr. Inițial, era un joc online care, din întâmplare, oferea și posibilitatea de a partaja fotografii, iar când directorii Flickr au realizat că acesta era de departe cel mai popular aspect al site-ului lor, s-au orientat exclusiv către o aplicație de distribuire a fotografiilor.
De multe ori, start-upurile aleg să pivoteze pentru că își dau seama că, în acest fel, pot să-și îmbunătățească suma de bani pe care sunt capabile să o genereze. Mai mult, pivotarea este des întâlnită printre start-upuri, fiindcă acestea se caracterizează prin schimbarea frecventă a ideilor înainte de a se decide asupra produsului pe care să-l dezvolte.
Un alt exemplu de pivotare este Instagram, care a pornit de la o aplicație numită Burbn. Problema era că oamenii foloseau aplicația doar pentru a posta fotografii folosind filtrele încorporate, așa că dezvoltatorii Instagram-ului, pe care îl cunoaștem astăzi, au pus accentul pe această direcție în noua versiune a aplicației lor.
Pivotarea a devenit mai cunoscută în timpul pandemiei COVID-19. În acea perioadă, multe start-upuri și companii mari chiar au fost forțate să pivoteze pentru a rămâne relevante pe piață. De exemplu, vorbitorii publici au fost nevoiți să se reorienteze de la discursuri în cadrul evenimentelor offline la acelea online.
Pivotarea este adesea considerată o mișcare strategică menită să permită unei companii să se adapteze la condiții neprevăzute sau să îmbunătățească performanța într-un mod mai eficient. De aceea, această abordare este frecventă în mediul de start-up, unde companiile pot experimenta și își pot ajusta strategiile pentru a-și atinge obiectivele și pentru a se menține competitive într-un mediu aflat în schimbare rapidă.