În prezent, suntem norocoși să avem acces la o varietate de oportunități care ne permit să trăim experiențe inedite chiar și pe alte continente. Alina-Maria Țurcanu, studentă la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” (UPSC), s-a aventurat timp de patru luni într-o călătorie tocmai în Statele Unite ale Americii (SUA). Datorită programului UGRAD, Alina a învățat timp de un semestru la Universitatea din Minnesota și a reușit să descopere sistemul educațional american cu toate avantajele și neajunsurile lui. În cele ce urmează, vă invităm și pe voi să descoperiți culisele unei expediții americane de care aveți și voi oportunitatea să beneficiați. Cum puteți obține o bursă UGRAD, dar și despre istorisirile Alinei-Maria aflați din acest articol.
Vă sunt cunoscute acele momente în care sunteți reticenți asupra unei decizii, dar toate evenimentele din viața voastră vă dau de înțeles care ar putea fi soluția corectă și vă îndrumă spre ea? Alina-Maria își dorea să învețe timp de un semestru într-o altă țară, doar că nu găsea nicio opțiune potrivită care să-i atragă atenția. La un moment dat, a găsit un anunț pe site-ul UPSC despre bursa UGRAD, iar ulterior a căutat mai multe informații despre acest program și pe pagina Ambasadei SUA la Chișinău.
„Nu m-am gândit vreodată că voi ajunge în anii de studenție în SUA”
Tânăra povestește că nu a găsit foarte multe detalii care să-i confere încredere, respectiv i se părea totul foarte suspect. „Nu m-am gândit vreodată că voi ajunge în anii de studenție în SUA. Niciodată nu am crezut că o să învăț acolo și nici nu era un vis pentru mine.”
Întrebarea cu care am început această relatare se mulează perfect și pe experiența tinerei. La un moment dat, un profesor de la universitatea la care studiază i-a trimis această oportunitate și a încurajat-o să aplice. Reticențele Alinei-Maria oricum încă existau, mai ales că în primul an de studenție a ales să învețe în Germania, de unde a revenit la scurt timp și a hotărât să aleagă o universitate națională. Un alt semn care a determinat-o pe Alina să trimită dosarul pentru bursa UGRAD a fost o lecție pe care a avut-o la facultate despre Helen Adams Keller, o scriitoare americană care a suferit de surdocecitate*. Alina a fost marcată de povestea femeii, iar unul dintre eseurile necesare pentru a aplica la bursa UGRAD se baza pe un citat scris chiar de această femeie.
* Surdocecitatea reprezintă condiția unei persoane care are dificultăți de văz și auz sau lipsa acestor simțuri.
„Mă gândeam că nu are cum să fie o coincidență atât de mare, pentru că ea nu este atât de vestită, nu o cunoaște atât de multă lume. În timp ce completam dosarul, de fiecare dată simțeam o groază de emoții”.
În primul semestru din anul de studii 2023/2024, Ambasada SUA a oferit trei burse pentru studenții din Republica Moldova. Respectiv, în primul semestru a mers Alina-Maria și încă o tânără, iar în semestrul II urmează să beneficieze de această bursă încă o studentă. Bursa UGRAD nu este neapărat o bursă de studiu, dar mai mult una culturală. Organizația World Learning, responsabilă de implementarea acestui program, își dorește ca viitorii bursieri să aibă parte de un schimb cultural cu studenții originari din SUA. „Bursierul reușește să experimenteze din viața americană, iar americanii reușesc să te cunoască pe tine mai bine. Misiunea principală este să împărtășești informații despre cultura țării din care vii.”
În primul rând, persoanele care își doresc să obțină bursa trebuie:
# să susțină examenul TOEFL iBT (după etapa interviului);
# să prezinte un certificat academic cu notele obținute la universitate;
# să redacteze două eseuri (primul este despre motivația de a participa la program, iar tema pentru al doilea eseu poate fi aleasă dintre două opțiuni);
# să redacteze o scrisoare de motivație;
# să prezinte două scrisori de recomandare (prima trebuie să vină din partea unui reprezentant din mediul academic, iar cea de-a doua – din partea unui mentor, profesor sau angajator).
Cerințe de eligibilitate pentru bursă
# Solicitanții trebuie să dețină cetățenie moldovenească și să locuiască permanent în Republica Moldova (rezidenții permanenți din regiunea transnistreană pot fi luați în considerare indiferent de cetățenie).
# Solicitanții trebuie să studieze la o universitate din Moldova și să fie înscriși la programe de licență cu normă întreagă (studii la zi). Totodată, aceștia trebuie să aibă un an întreg rămas la instituția lor de origine după anul petrecut în SUA cu ajutorul Programului Global UGRAD. Astfel, studenții cu un program universitar de licență de trei ani la instituția lor de origine pot aplica în primul lor an, iar studenții cu un program universitar de licență de patru ani pot aplica atât în primul, cât și în al doilea an.
# Solicitanții trebuie să demonstreze potențial de lider prin rezultatele lor academice, prin implicarea în viața comunității și prin activitățile extracurriculare.
# Solicitanții trebuie să aibă studii medii absolvite în Moldova.
# Solicitanții trebuie să stăpânească foarte bine limba engleză scrisă și vorbită. Este posibil un curs de instruire în limba engleză pentru unii finaliști.
# Se va acorda prioritate celor care au avut puțină sau nicio experiență în SUA sau, în general, în afara Moldovei.
# Solicitanții sunt obligați să se întoarcă în Moldova imediat după finalizarea programului.
# Solicitanții trebuie să fie eligibili pentru o viză americană J-1. În plus, participanții vor trebui să se întoarcă și să locuiască în Moldova timp de doi ani după finalizarea programului.
# Solicitanții trebuie să aibă peste 18 ani la momentul depunerii cererii.
Din ceea ce ne-a spus Alina, printre cele mai importante criterii de care ține cont juriul care examinează dosarul sunt abilitățile de lider. „În general, toate eseurile, scrisoarea de motivație și scrisorile de recomandare trebuie să demonstreze că tu ești un lider bun în comunitatea ta.” La fel, unul dintre criteriile importante pentru bursieri este voluntariatul. UGRAD solicită cel puțin 20 de ore de voluntariat în timpul semestrului pe care urmează să-l petreceți în SUA.
După completarea și expedierea dosarului, Ambasada SUA selectează candidații eligibili și îi invită la un interviu. La această etapă, de asemenea, există unele criterii de care bursierii ar trebui să țină cont. Studenta ne-a relatat că juriul apreciază foarte mult gândirea critică și are tendința de a adresa diferite întrebări care te pot pune în diverse situații. Un exemplu pe care ni l-a oferit: „Cum ai reacționa în cazul în care, fiind la masă alături de familie, membrii acesteia încep să vorbească despre un subiect cu care tu nu ești de acord? Cum ai aborda problema?”. Pe lângă asta, intervievatorii se axează în mod special pe capacitățile de lider ale candidaților și cât de motivați sunt bursierii să se întoarcă în Republica Moldova. La fel, juriul ar putea să pună întrebări despre cum ar vrea studenții să implementeze tot ce au reușit să învețe în SUA. De asemenea, viitorii bursieri ar putea fi întrebați și lucruri exacte despre ei, pe care le-au specificat în dosar.
Am rugat-o pe Alina să ne povestească cum s-a pregătit ea pentru această etapă. „Eu am încercat să gândesc așa cum gândesc ei, le-am dat tot ce ar vrea ei să citească despre mine. În momentul în care completam tot dosarul, simțeam cum toată munca mea se materializează și va avea un rezultat. Eu am trecut prin toată mapa mea cu diplome, am început să înțeleg cine sunt eu, să mă analizez și să înțeleg care sunt pasiunile mele pentru a-mi arăta adevăratele valori și personalitate în dosarul de aplicare.”
Ce cheltuieli acoperă bursa UGRAD
- Costurile pentru zbor
- Trei sau mai multe mese pe zi, în funcție de planul de masă întocmit de fiecare student
- 100 de dolari pentru cărți
- 100 de dolari pentru cultură
- O bursă lunară în valoare de 350 de dolari
„Am trecut printr-o suburbie tipică americană și totul era așa de frumos”
În data de 28 aprilie 2023, Alina-Maria a fost anunțată că este una dintre finaliste și urmează să învețe timp de patru luni la Universitatea din Minnesota. „În sinea mea știam că voi fi selectată, pentru că am făcut tot ce trebuie și credeam că mă potrivesc perfect acestui program.” Repartizarea în cadrul universităților este una dintre atribuțiile Organizației World Learning și are loc în funcție de preferințele studentului, dar acesta nu își poate alege direct universitatea. În momentul în care bursierii ajung în SUA, aceștia nu mai sunt ghidați de Ambasada Americii, acest rol fiind preluat de Organizația World Learning. Una dintre cele mai mari frici ale Alinei în momentul în care a aterizat pe Aeroportul din Minneapolis-Saint Paul a fost legată de detaliile foarte mici. Cu toate acestea, echipa de acolo s-a dovedit foarte prietenoasă și au ajutat-o cu toate lucrurile esențiale. „Eu am rămas foarte inspirată de oamenii de acolo, fiindcă nu mă simțeam singură, eram sigură că mereu o să am ajutorul de care o să am nevoie.”
În drumul spre campusul universitar, unde urma să fie cazată Alina, a trecut prin orașul Saint Paul. „Am trecut printr-o suburbie tipică americană și totul era așa de frumos.” Ajunsă în SUA, scepticismul cu care a pornit în această aventură s-a mai diminuat, chiar dacă traiul într-un oraș american este destul de periculos din cauza numeroaselor atentate care au loc zilnic. „De fiecare dată când ieșeam în afara campusului, era foarte periculos și era o realitate pe care eu nu o aveam în fiecare zi. În rest, eu chiar trăiam ca în serialele americane, așa mă simțeam, totul mi se părea perfect și chiar mi-am schimbat opinia despre această experiență.”
„În America mi-am descoperit pasiunea pentru lingvistică”
Inițierea în cursurile de la Universitatea din Minnesota au fascinat-o la propriu pe Alina. Ea povestește că, la începutul semestrului, fiecare student primește un syllabus – document care comunică informații despre un curs academic. „Poți să vezi ce urmează să înveți săptămâna viitoare, ce teme pentru acasă vei avea pentru tot semestrul. Toate lecturile sunt oferite în avans.” Odată înmatriculată la universitate, studenta și-a ales patru cursuri pe care urma să le studieze timp de un semestru. Este vorba despre:
# Topics and Linguistics;
# Language and Society;
# Digital Advertising;
# Academic Speaking.
Alina-Maria spune că este foarte important în momentul selectării cursurilor să se țină cont de următoarele: două dintre cursuri trebuie să aibă tangențe cu programul de licență pe care îl urmezi la universitatea din Republica Moldova, un curs în care să înveți despre cultura americană și unul la alegere. „Cursul care mi-a plăcut cel mai mult a fost Language and Society. În America mi-am descoperit pasiunea pentru lingvistică. Noi chiar pe parcursul lecțiilor am învățat despre engleza africană, americană, despre limbajul minorităților din America sau despre insecuritățile lingvistice. La cursul Topics and Linguistics, am învățat despre dialectul continuu. Este vorba despre dialectul limbilor romanice. Am văzut și Moldova pe hartă și am zis: «Uau, asta este țara mea».”
Alinei i-a plăcut foarte mult ideea de a-ți alege singur cursurile pe care îți dorești să le studiezi. De exemplu, acolo studenții care învață despre politică își pot alege și cursuri din domeniul artei. „Cum ar fi ca eu să învăț la UPSC, dar să am posibilitatea să aleg câteva cursuri de la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, să fac niște lecții de sculptură, de exemplu.”
Vă spuneam anterior că în SUA studenții primesc chiar la începutul semestrului temele pentru acasă în avans. Am vrut să aflăm de la Alina-Maria cât timp petrecea ea pentru rezolvarea temelor pentru acasă și dacă perioada de efectuare a acestora diferă în comparație cu cea din Moldova.
„Eu alocam mai mult timp decât în Moldova pentru temele pentru acasă. În fiecare zi petreceam cam patru ore pentru rezolvarea acestora. Sunt foarte multe materiale care trebuie citite, câte 50 de pagini. Îmi plăcea acest mod de lucru, căci studenții veneau pregătiți la lecție.” Tot din lista diferențelor identificate de către Alina-Maria dintre Moldova și SUA fac parte și locurile destinate studiilor sau temelor pentru acasă. „Biblioteca este ca un muzeu. Mergeam acolo ca la sărbătoare.” Totodată, tânăra a ținut să menționeze despre prietenia dintre profesori și studenți care există în SUA sau despre cât de mult se concentrează studenții americani în timpul orelor datorită faptului că nu utilează deloc telefoanele în timpul lecțiilor. Oricât de paradoxal ar suna, dar studenții americani se concentrează sută la sută în timpul orelor și se implică foarte mult în discuțiile cu profesorii. „Ei sunt foarte concentrați, poate din motiv că studiile acolo sunt destul de costisitoare și sunt conștienți de faptul că fiecare minut dintr-o lecție costă. La curs erau foarte importante întrebările studenților, ei știu să formuleze întrebări cu adevărat bune.”
Pe cât de productivă este colaborarea dintre studenți și profesori în timpul orelor, pe atât de productivă este și în afara lor. Alina afirmă că lectorii universitari sunt foarte deschiși să-i contactezi oricând ai nevoie. Pe lângă posibilitatea de a interacționa liber cu profesorii, studenții internaționali mai pot, de exemplu, să solicite timp suplimentar pentru rezolvarea examenelor, argumentând prin faptul că limba engleză nu este nativă pentru ei.
Universitățile internaționale sunt cunoscute pentru varietatea de oportunități extracurriculare pe care le oferă studenților. Universitatea din Minnesota nu este o excepție în acest sens. Acolo există peste 1 000 de cluburi înființate de studenți: clubul de ceai, clubul de cafea, clubul de patinaj etc. La fel, sunt dezvoltate sporturile universitare. „Eu am participat la foarte multe meciuri de hochei pentru femei și pentru bărbați, la meciuri de baschet. Am fost și la un meci de fotbal american. Foarte plictisitor! Durează aproximativ cinci ore.” Pe lângă activitățile sportive, studenta a mers și la un centru de scriere și la un curs care oferea servicii de tutoring în limba engleză pentru a-și perfecționa pronunția. De asemenea, a reușit să se implice în câteva activități de voluntariat. „Am reușit să fac voluntariat într-un program care conectează studenții cu școlile. Am fost repartizată la o școală imersivă de germană. Sarcina mea a fost să le povestesc despre Moldova.” Vizita la Washington – o altă activitate care i-a permis tinerei să exploreze traseul american. De această dată, a mers la o întâlnire cu toți bursierii UGRAD, peste 150 la număr, repartizați în toate statele Americii.
Sursă: Alina-Maria Țurcanu/arhivă personală
Sursă: Alina-Maria Țurcanu/arhivă personală
Sursă: Alina-Maria Țurcanu/arhivă personală
Sursă: Alina-Maria Țurcanu/arhivă personală
Sursă: Alina-Maria Țurcanu/arhivă personală
În pofida faptului că toate aceste evenimente descriu experiențe inedite, acest vis american este completat și de unele provocări. Una dintre cele mai evidente este fusul orar și diferența de opt ore dintre SUA și Moldova. „Era frustrant că nu puteam să vorbesc cu familia mea atunci când îmi doream. În momentul în care eu termina ziua și voiam să le povestesc atât de multe, ei dormeau.” Alina-Maria spune că la început a existat și dorul față de părinți, dar ulterior a reușit să se adapteze în totalitate. Avalanșa noutății ne poate speria la un moment dat, iar când suntem copleșiți, ne ia ceva timp să recepționăm orice eveniment nou care se întâmplă în viața noastră. Nou pentru Alina a însemnat și colega de cameră sau ideea de a locui cu cineva într-o odaie pentru patru luni. „Colega de cameră, la fel, o pot considera o provocare, cu toate că noi am devenit prietene foarte bune într-un final, dar nu eram obișnuită să locuiesc cu o persoană străină. Familia colegei mele a fost foarte drăguță, am fost în vizită la ei de Ziua Recunoștinței și am putut să descopăr mai multe aspecte ale unei suburbii tipice americane.”
„Atât de mult mi-ar plăcea ca și noi să ne oferim complimente reciproce”
Pe lângă suburbiile americane, am fost curioasă să aflu ce îi face unici pe americani și cum a reușit să-i descopere Alina timp de patru luni. Chiar și-a notat și o listă în telefon pe care ne-a prezentat-o și nouă.
#1. Curajul veverițelor. Acestea se apropie de oameni fără frică, exact ca niște pisici.
#2. Semafoarele au doar două culori. Dacă mergeți în SUA, veți observa că semafoarele au doar două culori: roșu și alb. Curios este faptul că pietonii trebuie să traverseze strada la culoarea roșie a semaforului, în timp ce acesta indică secundele disponibile pentru a trece strada.
#3. Arta de a ține un small talk*. Pentru americani, acest tip de discurs este foarte important și fiecare trebuie să aibă această capacitate.
* Small talk – tip informal de discurs care nu acoperă niciun subiect funcțional de conversație, ci este o discuție politicoasă despre lucruri neimportante.
#4. Americanii zâmbesc tuturor. Un element specific despre care ne-a povestit Alina-Maria este faptul că americanii sunt obișnuiți să zâmbească oricui și să spună complimente străinilor. „Atât de mult mi-ar plăcea ca și noi să ne oferim complimente reciproce.”
#5. Activități care implică lucrul manual. În special, astfel de activități sunt destinate studenților. Alina a reușit să meargă la câteva ateliere unde a confecționat lumânări, pachețele reutilizabile de ceai și a învățat să împletească.
Într-un material viitor, Alina-Maria va veni cu o serie de sfaturi și recomandări pentru tinerii care își doresc să beneficieze de bursa UGRAD. Veți avea posibilitatea să aflați despre cum trebuie să vă pregătiți pentru etapa interviului, care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie să țineți cont, cum vă adaptați mai ușor la o universitate internațională, într-o țară străină și cum vă alegeți corect cursurile pe care urmează să le aveți la una dintre universitățile americane la cere veți fi repartizați.
Dacă dorești să fii mereu la curent cu cele mai noi oportunități #diez, ești mereu binevenit(ă) și pe canalul nostru de Telegram.