Examenele de absolvire a învățământului primar sau, mai bine zis, testarea națională reprezintă primele teste „mai puțin obișnuite” ale fiecărui elev. Acestea, ținând cont de premiera lor, adesea stârnesc o mulțime de emoții elevilor, dar și zeci de semne de întrebare pentru părinții acestora. În acest articol ne-am propus să vă oferim răspunsuri! Or, testarea națională din clasele primare nu este chiar atât de complicată și grea cum ar putea părea la prima vedere.
Cum sunt admiși elevii la testare și când are loc aceasta?
Potrivit Metodologiei de organizare și desfășurare a testării naționale în învățământul primar, aceasta se organizează în fiecare instituție de învățământ și este obligatorie pentru fiecare elev. La testarea națională sunt admiși toți elevii clasei a IV-a, indiferent de situația lor școlară.
În anul 2024, testările naționale de absolvire a claselor primare vor începe în data de 15 mai. La primul test, elevii alolingvi vor susține proba orală.
Cea de-a doua testare va avea loc în data de 17 mai și va fi la matematică. Următoarea testare pentru elevii claselor primare se va desfășura în data de 21 mai, la limba de instruire. Ultima testare va avea loc joi, 23 mai, la limba și literatura maternă (ucraineană/bulgară/găgăuză).
Ce „note” pot obține elevii?
Pentru a susține testarea națională, elevii trebuie să acumuleze cel puțin 25 % din punctajul testului. Dacă cineva a obținut mai puține puncte sau a lipsit în ziua desfășurării testării, atunci va susține probele într-o perioadă suplimentară până în data încheierii anului școlar.
Elevii claselor primare nu primesc note, dar calificative, iar testarea națională nu este o excepție. Vă lăsăm mai jos metodologia de calcul ale calificativelor.
V-ați întrebat ce se întâmplă mai departe cu rezultatul de la testare? Ei bine, calificativul obținut la testarea națională are valoarea unui calificativ curent acordat la o simplă evaluare sumativă.
Ziua testării naționale
# În toată țara, testarea începe aproximativ la aceeași oră. Timpul de lucru se calculează din momentul în care toți elevii din sala de clasă au completat colțul drept de sus al foii de titlu a testului.
# Elevii susțin într-o zi doar o singură probă de evaluare. Între probe se face o pauză de cel puțin o zi calendaristică.
# Sălile de clasă trebuie să fie pregătite pentru testare, inclusiv prin eliminarea oricăror materiale didactice ce ar putea influența elevii în realizarea probelor de evaluare.
# Elevii sunt repartizați câte unul în bancă, pe clase, în ordine alfabetică.
# Pentru realizarea testului, elevii folosesc doar pix cu pastă de culoare albastră.
# Testele de evaluare sunt administrate de către asistenți. Aceștia sunt profesori din treapta gimnazială de alte discipline decât disciplinele de la testarea națională sau învățători de la alte clase decât clasa care susține testarea națională. Ei sunt desemnați de directorul instituției unde are loc testarea.
# Cine credeți că verifică testele? Nu, ele nu sunt verificate la nivel central, nici măcar în altă școală acestea nu pleacă. Testele se verifică în instituția de învățământ unde au fost scrise acestea, în conformitate cu anumite bareme de corectare.
Un alt aspect ce necesită a fi menționat constă în faptul că testarea națională este fără taxă atât pentru elevii instituțiilor publice, cât și pentru cei din instituțiile private.
Ce ne spun psihologii?
În perioada testărilor naționale se întâmplă foarte des ca părinții și mai ales copiii să fie stresați. Stresul influențează semnificativ atât procesul de învățare din preajma testărilor, cât și percepția elevilor față de testările viitoare. Psihologul și trainerul Andrei Didenco a menționat pentru #diez că „cel mai mult contează în această perioadă o relație frumoasă între părinți și copii”.
„Mulți părinți, în pragul testărilor naționale, sunt stresați și se întâmplă să manipuleze copiii sau să îi oblige forțat să învețe. Alteori, tot cu ideea de a-i motiva îi amenință cu anumite consecințe: «Dacă nu vei învăța și nu te vei pregăti, apoi vei rămâne clasa, te va râde lumea», lucru care provoacă și mai mult stres copiilor”, spune Andrei.
E bine de știut că stresul și asocierea negativă pe care și-o pot crea elevii din clasa a IV-a cu testarea națională riscă să îi însoțească pe parcursul anilor viitori de studiu.
„Testarea desigur că este importantă pentru elevi, dar la fel de important în orice metodă de a stimula copiii este ca părinții să le transmită clar copiilor că: «Am să te accept, am să rămân lângă tine, am să te iubesc», indiferent de nota primită de aceștia. Puteți menționa că veți fi mai trist(ă), dar totodată trebuie să îi dați copilului de înțeles voi veți rămâne în conexiune și el rămâne același copil bun, indiferent de nota pe care o are. Într-un context de acceptare, relaxare și armonie, copiii învață mai bine”, a menționat psihologul.
Andrei Didenco a îndemnat părinții ca în pragul testării naționale să spună copiilor cât de bine le-ar prinde și cât de mult contează această testare anume pentru dânșii în evaluarea unor competențe proprii: „Pentru tine e o testare, un moment nou în care vei vedea cum te vei descurca și în această situație”.
Psihologul a mai îndemnat părinții să studieze alături de copiii lor și să le ofere în această perioadă mai mult timp liber, menționând că sunt binevenite plimbările sau timpul petrecut alături de cei dragi.
Cum să învățăm alături de copii?
Dacă nu cunoașteți materialul școlar și itemii pe care îi vor avea copiii dumneavoastră la test, vă îndemnăm să deschideți linkurile de mai jos. În ele sunt informații suplimentare despre fiecare testare în parte, fiind oferite exemple de teste și baremul de rezolvare al acestora.
# Limba și literatura română, alolingvi
# Matematica
# Limba și literatura română
# Limba și literatura rusă
# Limba și literatura bulgară
# Limba și literatura găgăuză
# Limba și literatura ucraineană