„Am stat până la miezul nopții să îmi fac toate temele pentru acasă.” „Am obosit să mă pregătesc pentru fiecare disciplină.” „Nu reușesc să mă pregătesc pentru orele de mâine, să merg la cursul de engleză și la antrenament.” „Le fac în zadar, oricum profesoara nu mă va întreba.” De câte ori ați spus aceste fraze sau le-ați auzit de la elevi, în special de la adolescenți?

Chiar dacă în ultimii ani sistemul de învățământ din Republica Moldova trece prin schimbări de modernizare și de simplificare, temele pentru acasă reprezintă încă un subiect destul de controversat în societatea noastră. Sintagma „sarcini pentru acasă” aduce în discuție nu doar responsabilitatea academică și studiul individual, ci și o serie de întrebări referitoare la presiunea asupra elevilor și la nevoia de a le oferi timp pentru dezvoltarea lor integrală.

Care este volumul de teme pentru acasă admisibil? Când nu se dau teme pentru acasă? Sarcinile individuale se notează? La aceste întrebări și nu doar vă răspundem în materialul care urmează.

În Planul pentru anul de studii 2023/2024 se precizează că temele pentru acasă în învățământul primar, gimnazial și liceal se proiectează conform curriculumului. Totodată, Ministerul Educației a elaborat și o serie de instrucțiuni, care au drept scop să ghideze profesorii în legătură cu volumul și tipul temelor pentru acasă.

Până a trece la volumul admisibil de teme, este important să explicăm de ce ele sunt nelipsite din curriculumul școlar și să precizăm care este rolul acestora.

De ce profesorii dau teme pentru acasă?

Potrivit documentului menționat mai sus, oferirea temelor pentru acasă, atât în învățământul primar, gimnazial, cât și în cel liceal au scopul de a întări cunoștințele dobândite la lecție și de a forma competențe-cheie. De asemenea, temele pentru acasă au rolul de a dezvolta abilități de organizare a timpului de învățare.

Temele pentru acasă ar trebui să contribuie la îmbunătățirea imaginii de sine a elevului, la stimularea motivației, a curiozității și a responsabilității elevului. Ar trebui să le dezvolte încrederea în forțele proprii și manifestarea inițiativei în realizarea sarcinilor. Mai mult, acestea au rolul de a forma deprinderile de lucru de sine stătător ale elevului, precum și de a-l pregăti pentru evaluările finale la discipline.

Conform principiilor școlii prietenoase copilului, temele pentru acasă trebuie să fie orientate spre explorarea zonelor de interes ale elevilor și trebuie să consolideze parteneriatele școală – familie, școală – comunitate.

Am discutat și cu Anastasia Rusu, profesoară de geografie și biologie la un liceu din capitală, care este de părere că temele pentru acasă se oferă pentru a consolida materia trecută la oră, în special atunci când disciplina prevede una-două ore pe săptămână.

Ce volum de teme pentru acasă ar trebui să primească elevii

În primul rând, volumul temelor pentru acasă pentru fiecare disciplină școlară nu trebuie să depășească, de regulă, o treime din volumul sarcinilor realizate în clasă, pe parcursul lecției. Spre exemplu, dacă în timpul lecției de matematică au fost rezolvate trei exerciții, pentru acasă elevii trebuie să primească un singur exercițiu.

Tot odată, profesorii trebuie să facă o diferențiere între temele zilnice și cele cu termen lung de realizare (săptămânal, bilunar, lunar și semestrial).

Anastasia Rusu

🔵 Clasele primare

Potrivit Instrucțiunilor, timpul alocat temelor nu trebuie să depășească 45-60 de minute zilnic pentru toți elevii. Pentru elevii claselor I-IV, volumul săptămânal al temelor pentru acasă nu trebuie să depășească cinci ore. Responsabilitatea de estimare a timpul de efectuare a temelor pentru acasă îi revine profesorului.

În învățământul primar se recomandă ca timpul alocat temelor pentru acasă să fie folosit, în mare măsură, pentru lectură și diferite activități interactive (verificarea nivelului de învățare a materiei printr-un test pe o aplicație ca Quizizz). De asemenea, pentru zilele de odihnă nu se dau teme pentru acasă, dar se încurajează lecturile la alegere.

Se recomandă ca efectuarea temelor să se facă:
# după o oră și jumătate sau două ore de la masa de prânz;
# în ordinea descrescândă a dificultăților (de la cel mai dificil, la cel mai simplu);
# mai întâi cele orale și apoi cele scrise;
# cu pauze scurte între temele la diferite discipline, fără a scoate elevul din ritmul de lucru.

🔵 Clasele gimnaziale

În ciclul gimnazial, în clasa a V-a, în primele două săptămâni de studiu nu se dau teme pentru acasă. Timpul estimat, zilnic, pentru realizarea temei nu trebuie să depășească:
# pentru clasele a V-a – a VI-a – 1,5 ore;
# pentru clasele a VII-a – a IX-a – două ore.

Volumul săptămânal al temelor pentru acasă nu trebuie să depășească 7,5 ore pentru clasele a V-a – a VI-a și 10 ore de lucru pentru clasele a VII-a – a IX-a.

Pentru elevii din ciclul gimnazial timpul alocat temelor pentru acasă ar trebui să fie folosit, în mare măsură, pentru:
# studiul individual al materiei teoretice predate în clasă;
# lectură individuală;
# activități de grup;
# cercetarea domeniilor de interes;
# formarea deprinderilor și abilităților;
# dezvoltarea atitudinilor și valorilor interpersonale (definire și exemple).

🔵 Clasele liceale

La liceu, timpul estimat zilnic realizării temei pentru acasă nu poate lua mai mult de 2,5 ore. Conform normelor stabilite de autorități, volumul săptămânal nu trebuie să depășească 12,5 ore.

Elevii de liceu vor primi teme pentru acasă pentru îndeplinirea cărora vor utiliza și analiza surse suplimentare, de documentare accesibile. De asemenea, elevii sunt încurajați să citească suplimentar. Se recomandă semestrial și realizarea unor proiecte, iar pe durata realizării acestora, elevii nu vor mai avea și alte alte teme pentru acasă.

Potrivit instrucțiunilor, profesorii ar trebui să încurajeze școlarii să vizioneze la domiciliu emisiuni cognitive, filme de animație, artistice și documentare, spectacole, emisiuni radiofonice, corelate conținuturilor educaționale. Profesorul este cel care va avea grijă ca elementul media propus să fie în acces liber și să nu solicite un volum exagerat de timp.

Profesoara Anastasia Rusu a precizat că și dacă există o instrucție valabilă pentru toate instituțiile de învățământ din țară, fiecare școală își poate crea și regulile sale. În baza acesteia, administrația ar putea decide cât de mult profesorii trebuie să se axeze pe temele pentru acasă.

La începutul anului școlar sunt realizate fișe speciale prin care sunt impuse câteva reguli referitoare la temele pentru acasă. Ulterior, managerul de instituție asistă la o lecție și urmărește să vadă dacă profesorul ține cont de aceste rigori. De asemenea, acesta discută cu elevii pentru a afla și părerea lor.

Ce ar trebui să includă temele pentru acasă

Profesoara consideră că ar fi bine ca elevilor să li se explice motivele pentru care trebuie să îndeplinească o temă pentru acasă. De asemenea, este important ca elevii să înțeleagă cum cunoștințele dobândite în urma realizării sarcinilor ar putea fi folosite ulterior.

O informație importantă de menționat totuși este că în clasele gimnaziale și liceale, la aria curriculară „Limbă și comunicare”, profesorii trebuie să țină cont de două lucruri:

🔵 sarcinile complexe, cu un grad sporit de dificultate (eseu, comentariu literar, proiecte de cercetare etc.) trebuie propuse o singură dată în cadrul unui capitol de învățare, cu anunțarea, din start, a condițiilor de realizare și a criteriilor de evaluare;

🔵 se interzice impunerea elevilor să lectureze opere literare de volum mare într-un termen scurt, profesorul fiind obligat să anunțe lista operelor literare la început de an școlar, monitorizând elevul în procesul de lectură.

În documentul de mai jos pot fi găsite recomandări pentru profesori în ceea ce privește temele pentru acasă, conform ciclurilor de studiu și ariilor curriculare (paginile 7-13).

Temele pentru acasă de lungă durată

După cum este menționat și mai sus, pe lângă temele pentru acasă zilnice, profesorii sunt încurajați să formuleze și sarcini de lungă durată. Pot fi săptămânale, bilunare, lunare și semestriale și reprezintă o practică binevenită. Acestea necesită o mai multă activitate din partea elevilor, dar sunt destul de motivante. De obicei, se lucrează în echipă și fiecare participant(ă) are o sarcină clară pe care trebuie să o îndeplinească.

Anastasia Rusu

Când nu se dau teme pentru acasă?

Există și situații în care elevii nu ar trebui să primească teme pentru acasă. Dacă e să ne referim la documentul aprobat de autorități, școlarii nu trebuie să primească teme:
# în perioada de vacanță;
# după probele de evaluare sumativă;
# în zilele de activități transdisciplinare (excursii, spectacole educative, învățare experențială).

De asemenea, în cazul disciplinelor cu un număr mare de ore (cel puțin trei săptămânal), atât în ciclul gimnazial, cât și în cel liceal, în situația în care elevii au lecții în zile consecutive, se recomandă a nu se da temă pentru acasă. Scopul acestei recomandări este de evita suprasolicitarea elevului.

Mai mult, nu se admite utilizarea temelor pentru acasă ca instrument de pedeapsă.

Primesc elevii note pentru temele pentru acasă?

Încă un aspect important este că, conform regulamentului, temele pentru acasă nu se notează. Se evaluează prin notă doar temele constituite din sarcini complexe, de lungă durată (proiecte, lucrări practice/de investigație).

Totuși, de regulă, evaluarea temei pentru acasă trebuie să aibă loc la fiecare lecție timp de aproximativ 10 minute. În procesul evaluării temelor pentru acasă se recomandă aplicarea unor tehnici de lucru în perechi sau în grupuri mici, încurajarea elevilor să se autoevalueze și evalueze reciproc și, la necesitate, exerciții de recuperare.

Profesoara Anastasia Rusu explică faptul că, uneori, profesorii nu reușesc să întrebe mai mulți elevi temele pentru acasă, iar acest lucru demotivează școlarii să o mai îndeplinească sistematic.

Practici ale altor țări europene

Republica Moldova se află pe locul 45 din 81 de țări în clasamentul PISA 2022, un program internațional care evoluează o dată la trei ani competențele elevilor cu vârsta de 15 ani, la trei domenii de bază: citire/lectură, matematică și științe. Țara noastră a acumulat un punctaj mediu de 414 puncte.

Având în vedere această poziționare, considerăm relevant să investigăm și să înțelegem practicile referitoare la temele pentru acasă în țările europene care au ocupat primele trei locuri în clasamentul PISA. Este vorba despre Estonia – 510 de puncte (locul 4 la nivel global), Elveția – 508 puncte (locul 5 la nivel global) și Regatul Țărilor de Jos – 493 de puncte (locul 7 la nivel global).

Temele pentru acasă în Estonia

În Estonia, toate școlile folosesc sistemul E-school pentru a comunica diverse informații despre rezultatele elevilor, absențe, teme, anunțuri și pentru a face schimb de informații între școală și casă. Astfel, majoritatea sarcinilor și testelor școlare sunt stabilite în format digital, ceea ce reduce din volumul de corectare a acestora pentru profesori.

Elevii din clasa I nu primesc teme pentru acasă, iar în următorii ani de învățământ, temele nu reprezintă pentru ei „un coșmar”, deoarece le pot termina de obicei într-o jumătate de oră. Profesorul de limba engleză la Tabivere Basic School Andreas Piiri este de părere că temele pentru acasă nu sunt necesare: „Odată ce ai terminat de învățat la școală, nu trebuie să te duci acasă să înveți”.

De asemenea, majoritatea școlilor nu-și închid ușile după terminarea cursurilor. Acestea le oferă posibilitate elevilor să meargă la grupe de zi lungă. La astfel de grupe, elevii își pot face temele sau pot participa la activități extrașcolare sau extracurriculare, cum ar fi sport, artă, teatru sau cluburi legate de anumite materii. Grupele de zi lungă sunt oferite elevilor din anii I-IX și sunt formate la cererea elevilor și părinților. În acest caz, se asigură o masă suplimentară la școală, care este plătită de părinți. Multe dintre grupe sunt gratuite, iar aceasta este o opțiune bună pentru copiii din familiile mai dezavantajate.

Temele pentru acasă în Elveția

În Elveția, de educație și de impunerea regulilor în acestui domeniu sunt responsabile cantoanele [statele Confederației Elvețiene – fiecare canton are propria sa constituție, legislatură, guvern și propriile sale curți]. De multe ori însă, regulile sunt stabilite la nivelul școlilor locale.

În unele școli din Elveția, temele pentru acasă nu sunt obligatorii, iar în alte instituții temele pentru acasă nu se dau de sărbători sau în vacanțe. De asemenea, există și anumite limite referitoare la cantitatea de sarcini pe care le pot primi elevii în calitate de lucru individual. Spre exemplu, în cantonul St. Gallen, limita este de aproximativ 60 de minute pe săptămână pentru elevii din clasele primare mici, două ore sau puțin mai mult pentru elevii de 10-11 ani și patru ore pe săptămână pentru elevii cu vârsta de până la 15 ani.

Cu toate acestea, subiectul temelor pentru acasă rămâne controversat în Elveția. Bernhard Hauser, profesor la Universitatea de Formare a Profesorilor din St. Gallen, spune că „rezultatele cercetărilor internaționale privind învățarea arată că temele pentru acasă sunt una dintre multele contribuții care asigură că școlile funcționează bine și că beneficiul învățării este ridicat”.

Bernhard Hauser

Temele pentru acasă în Regatul Țărilor de Jos

În majoritatea școlilor primare neerlandeze, copiii primesc teme pentru acasă regulat începând cu clasa a VI-a. Aceste teme nu sunt zilnice, ci o dată sau de două ori pe săptămână. Din clasa a III-a până în clasa a VIII-a în majoritatea instituțiilor de învățământ, elevii trebuie să pregătească o boekbespreking (prezentare de carte) și o spreekbeurt (prezentare pe un subiect la alegere). Toate informațiile referitoare la aceste date sunt anunțate la începutul anului școlar pentru ca elevii să aibă suficient timp pentru a se pregăti.

Aceste teme din școala primară neerlandeză sunt adesea sarcini pe care copilul le poate face fără ajutorul unui adult, însă în cazul în care are nevoie de ajutor, iar barierele lingvistice reprezintă o provocare, se încurajează comunicarea cu profesorul pentru a explora posibile soluții.

După clasa a VIII-a, când începe școala secundară, elevii încep să primească teme pentru acasă zilnic, iar cantitatea acestora crește de la un an la altul. De asemenea, la sfârșitul fiecărui semestru au și o toestweek, adică o săptămână specială de teste.

Întrebată ce face ea, în calitate de cadru didactic, pentru a nu solicita prea mult elevii cu teme pentru acasă, Anastasia Rusu a precizat că încercă să nu dea teme pentru acasă pentru fiecare lecție.

Anastasia Rusu

Educația este unul dintre cele mai importante domenii dintr-o societate, deoarece prin aceasta societatea investește în viitoarele generații. Astfel, pentru un sistem educațional progresiv, care plasează elevii în centrul procesului de învățare și care le oferă posibilitatea să se dezvolte multilateral, temele pentru acasă ar trebui să fie limitate și ajutătoare, nu o povară în plus. Chiar dacă există reglementări aprobate în anul 2018, profesorii nu sunt în totalitate deschiși să le ia în considerare. Probabil vor trece mai mulți ani și vor avea loc multe înlocuiri la nivelul cadrelor didactice până când schimbările vor fi cu adevărat simțite.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Ana Mărgineanu
Comentarii