Echipa ideală a unui start-up: care sunt pozițiile-cheie necesare pentru dezvoltare

start-up cover
Foto:Daniele Simonelli

Un moment important pentru dezvoltarea unui start-up este anume formarea unei echipe solide. Și, în mod ideal, în echipă ar trebui să existe câteva poziții-cheie în care ar trebui să ai persoane angajate. Mai jos îți prezentăm care sunt acestea.

La început de cale, un start-up ar fi bine să aibă doi-trei fondatori care să se completeze reciproc. Dacă își aleg o nișă specifică, atunci este important ca unul dintre ei să aibă deja experiență în acea nișă (de exemplu, prin lucrul precedent) și să știe ce ar vrea să dezvolte în acel domeniu pentru a-l face mai bun. Complementar, al doilea fondator ar trebui să aibă experiență în afaceri, vânzări și marketing.

Conform unei cercetări, cele mai de succes start-upuri din lume, care ajung unicorni (evaluate la 1 miliard de dolari), sunt acelea care au doi-trei fondatori. Există și excepții, cu un singur fondator, dar sunt mai rare. Aici am explicat ce înseamnă unicornii în lumea star-upurilor.

Director general (CEO) și director de operațiuni (COO)

Două dintre cele mai importante roluri în echipă pe care ar trebui să le aibă un start-up sunt anume directorul general (CEO) și directorul operațional (COO). Directorul general este, de obicei, persoana care are o viziune de ansamblu și care controlează direcția, viziunea și cultura companiei, în timp ce directorul operațional se concentrează în primul rând pe operațiunile zilnice care asigură funcționarea afacerii.

De obicei, fondatorii start-upului își asumă aceste responsabilități. Totuși, poate fi angajat și personal extern pentru aceste poziții.

Manager de produs

Managerul de produs este persoana care gestionează strategia, viziunea și dezvoltarea produsului companiei. De obicei, lucrează îndeaproape cu echipele de inginerie și de marketing pentru a crea și comercializa produsele.

Fondator tehnic (CTO)

Acest membru al echipei este esențial pentru start-upurile tehnologice. Cel mai bine e ca funcția respectivă să fie atribuită unei persoane care face parte deja din echipa internă. Această persoană ar trebui să ia în calcul totul, de la hardware până la software.

Director de marketing (CMO)

Acest membru al echipei se va concentra pe interacțiunea cu clienți și pe modul în care aceștia percep produsul sau serviciul pe care îl aveți. La început, această persoană se va ocupa de scrierea textelor, de derularea campaniilor publicitare și de marketingul pe rețelele sociale.

Manager de vânzări

Rolul acestei persoane este de a găsi noi potențiali clienți și de a atrage bani în companie. Există o teorie conform căreia start-upurile care încep să aibă vânzări înaintea investițiilor durează și mai mult pe piață. Banii pe care îi aduce această persoană în companie ar fi bine să fie destinați pentru angajarea mai multor persoane.

Directorul financiar (CFO)

Experții recomandă start-upurilor să recurgă la subcontractarea funcțiilor de contabilitate și financiare, cel puțin la prima etapă. Totuși, dacă există capacitate de a angaja un director financiar, această decizie va fi una extrem de utilă pentru start-up.

Reprezentant serviciu clienți (pentru început, este opțională)

Construirea unor relații bune cu clienții este cheia succesului oricărei afaceri. În cazul în care comunicarea cu clienții este una proastă, atunci nu contează cât de bun este produsul pe care îl oferi. Pentru început, acest rol poate fi împărțit între membrii de bază ai echipei, dar cu timpul vei avea nevoie de o persoană în echipă care să se ocupe exclusiv de comunicarea cu clienții.

De ce sunt necesare anume aceste funcții în mod prioritar?

Pentru a se dezvolta rapid, un start-up are nevoie de investiții, iar aceste investiții vin de la investitori. Atunci când te adresezi lor pentru a solicita fonduri pentru proiectul tău, investitorii vor evalua capacitatea de execuție a start-upului pe care îl prezinți. Însă această capacitate de execuție poate fi atinsă doar în cadrul unei echipe funcționale. Este mult mai dificil să te descurci de unul (una) singur(ă).


Acestea sunt doar câteva exemple de funcții-cheie, iar în funcție de specificul start-upului, s-ar putea să ai nevoie de alți specialiști sau de alte poziții personalizate. Importante sunt abilitățile, experiența și dedicarea membrilor echipei în susținerea obiectivelor de creștere ale start-upului.

Sfat: consultanta în afaceri Sue Andrews le recomandă persoanelor care vor să lanseze un start-up să-și caute primii membri în echipă prin recomandările de la prieteni, foști colegi sau alte persoane apropiate.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente