Copiii cu cerințe educaționale speciale sunt cei care au nevoie de îngrijire și atenție sporită, dar și de necesități ajustate în funcție de nevoile și gradul de dizabilitate stabilit din punct de vedere neurologic. Disfuncțiile pot fi întâlnite la nivel intelectual, senzorial, fizic, psiho-afectiv, cultural ș.a. Astfel, putem considera că se încadrează în categoria CES: copiii cu dificultăți motorii, sindrom Down, dificultăți de vorbire, tulburări de comportament, autism, deficit de atenție și hiperactivitate (ADHD).
Conform datelor Agenției Naționale pentru Sănătate Publică, la începutul anului de studii 2022/2023 în instituțiile de învățământ primar și secundar general din țară erau înscriși 10 500 de elevi cu cerințe educaționale speciale și cu dizabilități. Dintre aceștia, majoritatea au urmat studiile în instituții de învățământ general (94,8 %), iar 5,2 % – în școli pentru copii cu deficiențe în dezvoltarea intelectuală sau fizică. Comparativ cu anul de studii 2018/2019, în instituțiile de învățământ general a crescut atât numărul de elevi cu cerințe educaționale speciale (cu 3,8 %), cât și numărul de elevi cu dizabilități (cu 8,3 %).
În municipiul Chișinău, prin decizia consiliului municipal, în anul 2002 are loc fondarea Complexului-pilot de Pedagogie Curativă „Orfeu”. Fiind deschis pe ruinele unei fost grădinițe, blocurile instituției au avut nevoie de o reabilitare aproape completă, cu suport extern, care a durat aproape 10 ani.
„Începând cu data de 1 septembrie 2021, Complexul-pilot de Pedagogie Curativă «Orfeu» este reorganizat în Complex Educațional cu Învățământ Special «Orfeu», (cu învățământ preșcolar, primar și gimnazial). Instituția noastră este destinată copiilor cu cerințe educaționale speciale, inclusiv copii cu dizabilități, cu forme severe (tulburări din spectrul autism ≈ 70 %, sindrom Down, copii cu paralizie cerebrală infantilă, copii cu diagnoze rare – sindrom Anghilmen, sindrom Rett, sindrom Panayatapoulos)”, explică Ilie Tărîță, director adjunct.
La momentul de față, în cadrul instituției, procesul educațional se efectuează atât în limba română, cât și în limba rusă. Personalul are un număr limitat de copii sub îngrijire, 152 în total, dintre care:
# preșcolari – 51 de copii;
# clase primare – 52 de copii;
# clase gimnaziale – 49 de copii.
Scopul complexului educațional constă în recuperarea și integrarea copiilor cu deficiențe de grad sever, care necesită modalități educaționale speciale și o îngrijire mai mult individuală, prin activități terapeutice corecționale:
# meloterapie (terapia prin muzică);
# cromoterapie (terapia culorilor);
# artterapie (pictură, desen, modelaj, aplicații, lucru în gospodărie);
# activități terapeutice individuale cu psihopedagogul;
# ludoterapie (terapia prin joc);
# kinetoterapie, masaj;
# studierea de instrument muzical (fluierul);
# desenul formelor;
# euroritmie;
# logopedie.
Copiii care frecventează grădinița Complexului Educațional cu Învățământ Special „Orfeu” ajung în grupuri de patru-opt persoane, care se află mereu în atenția pedagogului. În funcție de starea simptomatică se întâlnesc cazuri în care aceștia nu se pot deplasa, au regim alimentar separat sau consumă doar un tip de mâncare. Cu toate astea, împreună cu supraveghetorii, copii sunt încadrați în diverse activități interactive și educative. Asemănător instituțiilor cu statut obișnuit, copiii pregătesc numere artistice cu tematică de toamnă, iarnă sau de 8 Martie.
Printr-un proiect caritabil, realizat de elevii și administrația IPLT „Petru Zadnipru”, copiii din cadrul CEÎS „Orfeu”, grupele preșcolare, au primit în dar un element lipsă, accentuat în special în perioada sărbătorilor de iarnă și a activităților festive. Cu un pom de Crăciun, dar și cu elemente decorative, reprezentanții liceului „Petru Zadnipru” au adus zâmbete și încurajări copiilor cu necesități speciale. Datorită receptivității, empatiei și implicării active, copiii cu cerințe educaționale speciale, inclusiv severe, vor putea să simtă feeria sărbătorilor cu adevărat în sufletul lor inocent.