Cum citim programele electorale ale candidaților, la ce atragem atenția și cum ne ferim de populism

photo_2023-11-02_14-44-58

Suntem în ultima săptămână a campaniei electorale, perioadă în care cutiile poștale ne sunt pline cu pliante de diferite culori, paginile web ne sunt inundate cu reclame electorale, iar după o plimbare prin centrul orașului, riști să te întorci acasă cu atâtea ziare, încât vei avea nevoie de o noapte întreagă pentru a le parcurge pe toate. Totuși, într-un stat democratic, acest lucru este un element important, deoarece oferă candidaților posibilitatea de a veni cu idei și de a-și asuma angajamente, iar alegătorilor – de a studia soluțiile propuse de către aceștia. În toată această avalanșă de informații, pe lângă identificarea programelor propriu-zise, este necesar să știm cum să citim aceste programe electorale și la ce să atragem atenția.

În acest articol am evidențiat mai multe detalii pe care ar trebui să punem accent atunci când citim un program electoral. Acest lucru este important, deoarece analiza critică a unui program electoral este soluția pentru a evita promisiunile populiste și mesajele manipulatorii.

Ce este un program electoral, unde îl găsim și cum îl percepem?

Un program electoral este un document care reprezintă un set de promisiuni, obiective, strategii și priorități ale unui partid politic sau ale unui candidat în timpul unei campanii electorale. Acest document este creat pentru a prezenta alegătorilor planurile și propunerile pe care un candidat sau o formațiune politică intenționează să le pună în aplicare dacă sunt aleși în funcții publice. În cazul alegerilor care urmează să se desfășoare pe 5 noiembrie vorbim despre primari și consilieri locali, raionali și municipali.

Programele electorale ale candidaților pot fi găsite atât pe pliantele sau în ziarele electorale împărțite de aceștia, cât și pe rețelele de socializare ale unor candidați sau pe alte pagini web. Un exemplu ar fi portalul alegeri.md.

Perceperea sau abordarea unui program electoral este un lucru subiectiv și nu există o formulă specială sau oficială care ne poate ajuta să ne creăm anumite concluzii în privința promisiunilor din perioada electorală. Totuși, acest subiect, pe fundalul campaniei electorale, și nu doar, este unul prioritar. Pentru a reuși să îl analizăm dintr-o perspectivă corectă și apropiată proceselor politice din țara noastră, am hotărât să discutăm cu Nicolae Panfil, șeful misiunii de monitorizare a alegerilor locale generale al organizației Promo-LEX.

Potrivit lui Nicolae Panfil, alegătorul trebuie să studieze programele electorale în primul rând din punct de vedere critic. Acesta afirmă că în condițiile în care „a avea o cultură politică slabă, atât în rândul partidelor politice care vin cu promisiuni uneori prea exagerate”, cât și în rândul alegătorilor care „nu se implică în perioada dintre alegeri în procesele decizionale ale capitalei”, lipsa unei analize critice și detaliate ar putea arunca cetățenii în plasa unor promisiuni pe care candidatul sau candidata nu ar fi în stare să le realizeze. De asemenea, dacă ar fi să dăm la o parte competențele acestora, unii candidați ar putea vehicula cu promisiuni de moment care, nici măcar teoretic, nu au șanse de realizare.

Cum ar trebui să arate un program electoral bine elaborat?

„Programe [electorale] noi am văzut că sunt multe, deși trebuie să menționăm că la unii candidați încă nu le-am găsit nici noi programele. Totuși, cetățenii au ce studia, au ce analiza”, menționează expertul.

Potrivit lui, un program electoral bine elaborat ar trebui „să se indice clar asupra problemei și asupra soluțiilor”. Lipsa acestor două elemente ne supune riscului perceperii eronate sau insuficiente a problemelor sau a soluțiilor oferite de către candidat.

Uneori ai probleme foarte mari, iar promisiunea se prezintă a fi una superficială, foarte simplistă sau nu este desfășurată pe deplin în program. Atunci oamenii trebuie să poată să înțeleagă și să cântărească aceste două aspecte. Și invers, ai o problemă care nu este atât de importantă, dar candidații vin cu niște soluții fantastice care adesea nici nu pot fi realizate, cel puțin în contextul actual în care locuim noi.

Nicolae Panfil

Un alt punct important în analiza unui program electoral, în special când vorbim de analiza soluțiilor propuse de către concurenții electorali, este contextul, în special raportat la buget. Majoritatea proiectelor și soluțiilor propuse de către candidați, direct sau indirect, necesită inclusiv resurse financiare.

„Spre exemplu, ce buget a avut capitala anul trecut? A fost de aproape 8 miliarde. Ce propune candidatul? Respectiv, cât costă acel program electoral? Eu aceasta l-aș întreba la dezbateri sau în cadrul întâlnirilor din curțile blocurilor. Și atunci îți dai seama cât de realizabile sunt acele promisiuni și cum va prioritiza acele probleme și soluții […] ori în lipsa acestor detalii, în lipsa acestor argumente, cetățeanul este lăsat mai mult cu vise, cu speranțe, decât cu perspectiva unor probleme soluționate real”, menționează Nicolae Panfil.

Cercetând majoritatea programelor electorale ale candidaților pentru funcția de primar general al municipiului Chișinău, echipa #diez nu a reușit să identifice la nici unul dintre ei detalii cu privire la costul programului electoral al acestora sau, cel puțin, detalii ce ar ajuta cetățenii să perceapă valoarea financiară a soluțiilor propuse de către candidați.

Un alt element important, care vine la pachet cu programul electoral, este echipa candidatului. Chiar dacă aceasta nu apare în programul electoral propriu-zis, lista consilierilor ai unui anumit candidat ce reprezintă un partid politic poate fi identificată în ziarele electorale sau pe alte pagini web, inclusiv pe rețelele de socializare ale partidului sau ale candidatului electoral. De ce acest lucru este important? Pe lângă faptul că viitorul primar nu poate lucra de unul singur, oricât de bun ar fi , majoritatea deciziilor semnificative în cadrul unei primării trebuie să fie votate de către consilieri. Astfel, pe lângă faptul că viitorul primar trebuie să poată dezvolta o relație sănătoasă cu cel puțin 50 % (+1) dintre consilieri, aceștia trebuie să fie și calificați în ceea ce fac. De altfel, neconcordanța politică sau de alt tip dintre majoritatea consilierilor și primar ar putea stopa dezvoltarea localității.

Consiliul adoptă și aprobă cele mai mari sau cele mai importante politici la nivel local. Respectiv, dacă nu avem aceste lucruri, riscăm să alegem pe cineva care pur și simplu nu va fi în stare să-și execute promisiunile, iar noi vom avea aceleași drumuri și aceleași sisteme de canalizare pe care le-am avut și până acum, aceleași probleme sociale și aceleași probleme economice.

Nicolae Panfil

Vorbind despre soluțiile propuse de candidați, atenția noastră ar trebui să fie fixată și pe competențele reale ale acestora. Alegătorul trebuie să fie conștient de lucrurile pe care, din punct de vedere legal, le poate face și care intră în atribuțiile unui primar. De altfel, cu susținerea consilierilor sau fără ea, un primar nu poate dubla salariile sau mări pensiile. Detalii despre atribuțiile primarilor și consilierilor locali puteți găsi în Legea Nr. 436 privind administrația publică locală.

Un alt aspect important, pe lângă contextul în care ne aflăm și resursele de care dispunem sau nu dispunem, este imaginea și trecutul profesional al candidatului în sine. Atunci când vorbim despre o persoană care a mai ocupat anumite funcții publice și s-a aflat în vizorul nostru, lucrurile stau mai ușor, iar capacitățile sale deja ne-ar putea fi cunoscute. Totodată, dacă aceasta candidează pentru un nou mandat, în pofida autoaprecierilor sale, mereu putem deschide programul electoral al candidatului de acum patru ani. Totuși, dacă concurentul electoral nu a ocupat funcții de conducere până acum, acest lucru nu îl face nicidecum mai puțin sau mai mult profesionist, iar nouă nu ne rămâne decât să îl studiem prin prisma celorlalți factori.

„Sigur că una este să analizezi programul unui candidat care a fost deja la putere, fie în capitală, fie în alte funcții la nivel național unde a demonstrat capacitatea și convingerea că poate să realizeze lucrurile promise, și alta este când vorbim despre candidați care pentru prima dată se lansează în campanie. În cazul dat, trebuie să fim foarte atenți de unde vin aceste persoane. Poate la fel au o experiență în business, poate nu este mai rea decât în administrație publică, pentru că avem nevoie și de oameni care știu cum să atragă investiții în capitală sau cu care știu să organizez niște procese”, menționează Nicolae Panfil.

Pe lângă trecutul profesional în funcții publice sau lipsa acestuia, un element important îl constituie și trecutul moral sau valoric al candidatului. Este important să studiem trecutul politic al acestuia și mesajele promovate.

Deseori vedem oameni politici care într-o campanie sunt cu un partid, în altă campanie sunt cu alt partid, adică oportuniști politici care se orientează foarte bine în viață politică, în așteptările alegătorilor și încearcă să convingă inclusiv beneficiind de această imagine a partidului. Persoane care poate nici nu au realizat chiar atât de multe. De altfel, dacă realizau multe la un partid, cu siguranță acesta nu l-ar fi lăsat să plece sau [candidatul] nu ar fi plecat atât de ușor, având acolo alte realizări frumoase.

Nicolae Panfil

Dacă tot vorbim de valori, un alt element important sunt acțiunile și exprimările politicienilor, care pot deveni destul de ascuțite și sensibile în perioada electorală. Având în spate experiența urâtă a altor campanii electorale, însoțită de declarații sexiste, homofobe, discriminatorii și de alt gen, este necesar să fim atenți la valorile unui potențial reprezentant al tuturor cetățenilor și prin prisma acestui fapt, indiferent dacă aceste declarații sunt făcute conștient sau nu, pe fundalul stereotipurilor din societate și în încercarea de a acumula pe seama lor punctaj politic.

Totodată, pentru a ne crea niște concluzii elocvente despre existența unei probleme și a unor soluțiile eficiente întru rezolvarea acesteia, este necesar să urmărim dezbaterile electorale și opiniile mai multor candidați sau experți în domeniu cu privire la subiectul care ne interesează.

Și, nu în ultimul rând, dacă unele informații din programul electoral al unui candidat nu vă sunt clare, nu ezitați să-i lăsați un mesaj sau să-l contactați. Receptivitatea concurentului și a echipei sale, dar și răspunsul oferit parțial ar putea influența, într-o direcție bună sau mai puțin bună, și opinia dumneavoastră.

Ce facem ca promisiunile să fie realizate?

Consecințele unui vot neasumat sau realizat în rezultatul unei informări insuficiente și în baza unor materiale populiste ar putea duce atât la nerealizarea promisiunilor electorale, cât și la încetinirea dezvoltării localității în care trăim. Dar acest scenariu poate avea loc și în cazul unor promisiuni realiste, astfel, implicarea cetățenilor în procesul de luare a deciziilor, atât în perioada electorală, cât și după, este soluția eficientizării proceselor ce pot avea loc într-un stat democratic și, desigur, motivarea realizării promisiunilor oferite. Totuși, trebuie să înțelegem că unele promisiuni electorale, care sunt realizabile la momentul vociferării lor, pot deveni imposibile sau parțial posibile de realizat pe parcursul mandatului. În cazul dat, trebuie să studiem atent motivele care au dus la nerealizarea acestora și în ce măsură este vinovată persoana de la conducere de acest fapt.

„Dacă a fost ales, candidatul trebuie să-și livreze acele promisiuni, dar sigur că nu întotdeauna va depinde doar de el, pentru că există niște realități economice, există niște realități sociale, există niște realități politice sau uneori chiar și geopolitice. Spre exemplu, avem o situație de război din vecinătate care sigur că ne afectează. Au crescut prețurile, a crescut costul carburanților și așa mai departe. Una este să promiți ceva acum patru ani […] și alta este realitatea cu care te confrunți pe parcursul mandatului. Cetățenii trebuie să participe activ la luarea deciziilor să se intereseze, să se informeze despre ce se întâmplă ulterior în cadrul primăriei, dacă vorbim acum despre alegerile locale, și să ceară executarea și realizarea acelor promisiuni. Să se implice activ pentru ca cei care au fost aleși să simtă în continuare presiunea socială. Or, la noi, rareori se întâmplă acest lucru.

Astfel, s-ar putea întâmpla să ne trezim la sfârșitul mandatului cu constatări că au fost realizate doar o treime, o pătrime din promisiuni. Fie că ele [promisiunile] au fost populiste, au fost incoerente, incomplete și așa mai departe, fie că au fost niște factori obiectivi sau mai puțin obiectivi care poate nu au permis realizarea lor. Totuși, cel puțin printr-o comunicare constantă cu societatea, cu cetățenii, candidații ar putea să-și explice situația, să explice oamenilor și oamenii ar putea chiar să contribuie și la realizarea unor promisiuni”, conchide Nicolae Panfil.

Amintim că în data de 5 noiembrie 2023 în Republica Moldova vor avea loc alegeri locale generale în toate unitățile administrativ-teritoriale de nivelul I și de nivelul II, cu excepția localităților din Stânga Nistrului și a municipiului Tighina. În cadrul acestui scrutin vor fi aleși pentru un mandat de patru ani 898 de primari și 11 058 de consilieri locali (raionali, municipali, orășenești, comunali și sătești). Pentru validarea acestora, la alegeri trebuie să participe cel puțin un sfert din numărul persoanelor înscrise în listele electorale din fiecare circumscripție. În acest ghid al alegătorului găsești tot ce trebuie să știi despre alegerile locale din 5 noiembrie 2023 și cum va avea loc procedura de votare.

Acest articol a fost elaborat în cadrul proiectului „Consolidarea democrației în Moldova prin alegeri incluzive și transparente”, implementat de PNUD Moldova cu sprijinul financiar al Ambasadei Marii Britanii la Chișinău, acordat prin intermediul Fondului pentru Buna Guvernare.

Taguri: #Locale 2023
Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente