Ziua Mondială a Turismului, sub egida Organizației Mondiale a Turismului, marcată la nivel global pe 27 septembrie, a fost celebrată și la Chișinău. Cu acest prilej, au avut loc două mari evenimente – „Simpozionul Industriei Turismului” și „Gala Premiilor de Excelență în domeniul turismului” – care au constituit o oportunitate de a promova potențialul turistic al Moldovei și de a aduce în prim-plan dezvoltarea rezilientă și durabilă a industriei turismului, în pofida provocărilor regionale.
Evenimentele au fost organizate de către Ministerul Culturii al Republicii Moldova, cu suportul strategic al Proiectului de Competitivitate și Reziliență Rurală (PCRR) din Moldova, finanțat de USAID în parteneriat cu Agenția de Investiții (AI), Asociația Națională pentru Turism Receptor și Intern din Moldova (ANTRIM) și Universitatea de Stat din Moldova (USM).
Sergiu Prodan, ministrul Culturii al Republicii Moldova: „Țara noastră se apropie tot mai mult de punctul în care își va ocupa locul binemeritat în clasamentul mondial al turismului. Ceea ce poate oferi Republica Moldova este atât de individual, încât această unicitate poate deveni extrem de atractivă pentru turiști. Sarcina noastră este să ne concentrăm exact pe acele segmente pe care doar noi putem să le oferim, și prin comunicarea noastră, să ajungem la acei turiști care sunt în căutare de experiențe pe care doar aici le vor găsi. Creativitatea, evenimentele și turismul cultural rămân a fi potențiala locomotivă a turismului în Republica Moldova, și cel mai important, ce putem oferi noi sunt experiențe impresionante, în care se vor regăsi ospitalitatea noastră, vinul nostru extraordinar, bucătăria autentică și evenimentele culturale pe care știm să le facem atât de minunat și care sunt apreciate de vizitatorii din toată lumea.”
La simpozion, alături de oficiali, experți locali și internaționali din industria turismului veniți din 10 țări ale lumii, au participat peste 200 de actori din industria turismului, reprezentanți ai autorităților publice locale, mediul asociativ și afaceri conexe turismului. Au fost analizate subiecte de actualitate, perspectivele de dezvoltare ale industriei, tendințele globale și acțiunile necesare care să impulsioneze și să susțină procesul de dezvoltare a unui sector puternic, sustenabil și deschis spre inovație.
Jeff Bryan, șeful Misiunii USAID Moldova: „De peste 10 ani, USAID sprijină programele care valorifică peisajele și tradițiile unice ale Moldovei pentru a contribui la păstrarea patrimoniului cultural și crearea oportunităților economice pentru oamenii din Moldova. Cu un an în urmă, USAID a lansat Proiectul de Competitivitate și Reziliență Rurală, cu o investiție de 50 mil. USD, care contribuie la creșterea economiei rurale a Moldovei. Chiar dacă industria turismului din Republica Moldova a înregistrat rezultate importante, țara încă nu și-a revenit pe deplin după impactul fără precedent al pandemiei COVID-19 și continuă să fie afectată din cauza războiului de agresiune a Rusiei împotriva Ucrainei. În mijlocul acestor provocări, USAID încheie parteneriate cu Guvernul Republicii Moldova și organizațiile naționale, precum ANTRIM. Împreună depunem eforturi pentru a accelera redresarea industriei și transformarea zonelor rurale ale Moldovei în motoare de creștere economică.”
Alessandra Priante, directoare pentru Europa, Organizația Mondială a Turismului: „Turismul internațional continuă să-și revină din cea mai gravă criză din istoria sa, atingând nivelurile din pre-pandemie de 84%, în perioada ianuarie-iulie 2023. Europa are cea mai mare regiune de destinație turistică din lume, atingând 91% din nivelurile sale pre-pandemice. În pofida acestui mediu economic plin de provocări pe care îl trăim cu toții în acest moment, din cauza războiului din Ucraina, a crizei economice și a costurilor în creștere ale energiei, turismul internațional rămâne pe drumul cel bun, ajungând de la 80% la 95% din nivelurile pre-pandemie în 2023, în întreaga lume. Sustenabilitatea este inima viitorului industriei noastre, iar investiția – de la unități de cazare ecologice, energie regenerabilă și eforturi de conservare, ne protejează resursele naturale, creează locuri de muncă și ajunge la creșteri economice.”
„Dezvoltarea rezilientă și durabilă în pofida provocărilor” a dat tonul discuțiilor în cadrul simpozionului. În cadrul primei sesiuni, partenerii strategici și oficialii guvernamentali au venit cu o viziune comună în vederea identificării căilor spre reziliență pentru industria turismului din Republica Moldova în contextul provocărilor regionale.
Oficialii au operat mai multe intervenții strategice de redresare a sectorului turismului din Republica. Drept rezultat, în ultimii ani, în Moldova a fost dezvoltată o rețea de peste 40 de pensiuni turistice, iar traseul Drumul Vinului Moldovei a devenit câștigător la mai multe competiții internaționale, fiind marcate peste 200 km de trasee de ciclism și drumeții, iar tot mai multe companii implementează criterii de sustenabilitate.
Cu suportul partenerilor de dezvoltare, au fost lansate mai multe programe de granturi, care au urmărit susținerea și dezvoltarea afacerilor durabile, rezistente, inovatoare și competitive în industria turismului din țară, în special în zonele rurale. De altfel, IMM-urile din zonele rurale sunt cele care se pliază pe viziunea și oferta turistică de țară, incluzând experiențe autentice trăite din plin în inima Europei, cu un mare potențial de a deveni un catalizator inovator pentru creșterea economică.
În cadrul celui de-al doilea panel, intitulat „Căi inovatoare pentru tranziția turismului către o nouă eră”, invitații au analizat soluțiile creative disponibile pentru transformarea atracțiilor turistice. Spre exemplu, în cadrul muzeului „Cite du vin”, din Bordeaux, Franța, a fost lansată o expoziție sub forma unei călătorii artistice, senzoriale și originale, în care vizitatorii s-au putut plimba timp de o oră, însoțiți de un somelier, prin patru spații imersive care reprezintă cele patru anotimpuri prin creații vizuale, sonore și poetice.
Potrivit experților, turismul vitivinicol poate fi cheia ca lumea să cunoască importanța și identitatea viticulturii din Moldova, de aceea, este esențial ca vinăriile să fie autentice în prezentarea ofertelor, pentru a evita ca toate cramele din întreaga lume să arate la fel.
„Comunicare și marketing: crearea de istorii autentice și atractive pentru Moldova” a pus accentul pe modalitățile de prezentare a ofertei turistice pentru a obține materiale autentice, inclusiv prin integrarea tehnologiilor imersive, a marketingului digital și a influencerilor din mediul online. Spre exemplu, integrarea tehnicii de storytelling este eficientă pentru a crea o conexiune și pentru a spune povestea într-un mod atractiv. În cadrul panelului, experții au venit cu recomandarea de a le povesti turiștilor importanța patrimoniului și simbolurile pe care comunitatea locală le apreciază în legătură cu acest sit turistic. Totodată, prin intermediul marketingului digital, experiențele turistice pot ajunge la publicul internațional, inspirându-l să viziteze noi destinații turistice.
Sectorul turistic din Moldova are un mare potențial pentru dezvoltare, iar înainte de pandemie turismul a generat până la 550 mil. USD sau aproximativ 4,5% din PIB, implicând aproximativ 23.000 de persoane. Acoperirea excelentă a rețelei mobile și prețurile scăzute pentru conexiunea la internet, fac din Moldova un loc ideal pentru nomazii digitali, profesioniștii care lucrează la distanță și pentru cei care îmbină călătoriile cu afacerile („bleisure”).
În 2022, Moldova a fost vizitată de 4,7 milioane de străini, iar în 2023 numărul turiștilor a crescut cu 110% față de perioada ianuarie – iunie 2022. La nivel global, până în iulie 2023, turismul a recuperat 84% din nivelul înregistrat până la pandemia de COVID-19.