„Am 15 ani și sunt fericit că pot participa într-un astfel de proiect prin care să dezvolt școala într-un mod pozitiv”, a explicat Vlad, membru al Consiliului Elevilor din Liceul Teoretic „Ioan Vodă” din Cahul. Vlad a participat la implementarea unui proiect cu scopul de a spori conștientizarea bullyingului în școala sa și de a promova atitudini și comportamente sănătoase între elevi și eleve. La fel ca Vlad, Daniel, Ecaterina și Ionela au implementat proiecte prin care și-au dorit să soluționeze anumite probleme în școlile lor. Proiectele lor fac parte din cele opt inițiative implementate în școli din sudul și nordul țării, în cadrul unui proiect mai larg – „Abilitarea consiliilor elevilor în procesul de luare a deciziilor”.
La Chișinău s-a desfășurat un eveniment de totalizare a rezultatelor miniproiectelor implementate de către membrii consiliilor elevilor pe parcursul anului de învățământ 2022/2023. „neCoferința” a adunat elevii și elevele din opt instituții de învățământ din nordul și sudul Moldovei. Tinerii și tinerele și-au prezentat proiectele la care au lucrat mai mult timp și au povestit despre impactul acestora asupra școlii și a colegilor lor.
Consiliile elevilor din toate aceste instituții de învățământ au avut parte de o serie de activități și instruiri pentru dezvoltarea gândirii critice, a abilităților de comunicare, pentru identificarea problemelor comunităților lor și a căilor de soluționare. Astfel, la final, fiecare dintre consilii a avut șansa să aplice soluțiile pe care le consideră potrivite prin inițierea unui proiect. Toate acestea au fost realizate cu ajutorul Fundației Soros Moldova.
„Fundația susține inițiativele care promovează participarea elevilor în viața comunităților, participare inspirată nu de obligații sau presiune din partea adulților, dar o participare inspirată din curiozitate, din dorința de a învăța și înțelege cum acțiunile lor influențează viața altor oameni”, a spus Petru Culeac, directorul executiv al Fundației Soros Moldova.
Mai jos, am adunat istoriile a patru elevi și eleve care ne-au vorbit despre proiectele pe care le-au implementat, despre problemele pe care au încercat să le rezolve și despre motivația lor de a fi activi.
Echipament de tenis la Drochia
La baza proiectului a stat necesitatea elevilor și elevelor de a deține un echipament sportiv de calitate pe care l-ar putea folosi eficient și activ în timpul liber dintre pauze. Proiectul a ajutat la dezvoltarea unui stil mai dinamic de viață în rândul tinerilor și tinerelor.
Am vorbit cu Ionela Zastavnetchi, membră a Consiliului Elevilor din cadrul Liceului Teoretic „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din orașul Drochia, care a fost implicată în implementarea proiectului.
„În anul curent de studiu, Consiliul Elevilor a identificat o problemă primordială pentru liceul nostru, și anume insuficiența echipamentului sportiv pentru elevi în sala din subsolul instituției. De aceea, am decis să scriem un proiect cu suportul centrului CRT Dacia. Noi am intitulat acest proiect «Jocul de tenis egal cu timp de calitate», pentru că liceul nostru promovează foarte mult sportul și petrecerea timpului liber. La proiect au lucrat 24 de consilieri și consiliere și am avut o serie de activități. Am procurat două mese de tenis, am elaborat un set de reguli pentru utilizarea eficientă a echipamentului sportiv, am întocmit un regulament pentru competiția de tenis de masă din liceu, am cules informații despre doritorii de a participa la activitate din secția sportivă de tenis de masă. De asemenea, am organizat un concert de caritate «Muzică pentru toți» ca să strângem fonduri pentru premierea persoanelor care urmau să participe la competiția sportivă”, a povestit Ionela.
Ionela spune că aveau pe listă și alte probleme cu care se confruntă elevii din școala sa, așa cum e problema iluminării subsolului școlii sau dotarea bibliotecii cu cărți. Au decis, până la urmă, să ofere prioritate echipamentului sportiv. „În acest an, după ce a fost deschisă camera din subsol, numărul utilizatorilor s-a dublat considerabil și dacă anul trecut elevii se îmbulzeau la prima masă de tenis, atunci în acest an avem loc liber pentru a trece până la dulapuri”, a specificat eleva.
Ionela a mai spus că în urma implicării sale în acest proiect a învățat despre spiritul de echipă și despre faptul că trebuie întotdeauna să muncească din greu cot la cot cu colegii și colegele sale, pentru că „doar prin muncă în echipă și curaj, prin perseverență și încredere unul în altul poți găsi cheia succesului”.
Spațiu sigur de așteptare și socializare la Soroca
Ecaterina Muntean, membră a Consiliului de Elevi din Liceul Teoretic „Ion Creangă” din Soroca, spune că a observat împreună cu colegii ei că tinerii care utilizează transportul pentru a ajunge acasă nu aveau un spațiu sigur de așteptare. „Am avut un plan de activități prin care am informat elevii, am organizat trei sesiuni de dezbatere și discuții despre cum văd ei acest spațiu de așteptare și cum își doresc ei să petreacă timpul liber acolo. Apoi, am avut consultări cu administrația școlii, cu Consiliul Părintesc, cu Consiliul Administrativ și am ajuns la concluzia că avem nevoie să instalăm un scaun în formă de zigzag și de câteva jocuri educative pentru elevi”, a zis eleva.
Ecaterina a menționat că mai mulți elevi și eleve care aveau câte una-două lecții mai puține erau nevoiți să aștepte transportul până la ora 14.30. Grupul de inițiativă care a lucrat asupra proiectului a fost creat din șapte persoane, ea fiind lidera acestuia. Tânăra a menționat că în inițiativa lor au fost ajutați de către părinții voluntari care i-au sprijinit și ulterior.
„Noi am făcut un prechestionar, după care am făcut un chestionar online, în care am oferit elevilor un șir de propuneri, iar din multitudinea de probleme, așteptarea transportului a fost cea mai votată, a acumulat în jur de 48 %. Bugetul nostru a fost de 53 681 de lei, dintre care contribuția noastră a fost în jur de 30 000 de lei, iar cu ajutorul Fundației Soros Moldova am primit 21 021 de lei. De asemenea, am primit și contribuții financiare din partea părinților care dețin întreprinderi, dar și din partea Consiliului Părintesc. Datorită lor noi am stabilit bugetul concret și am efectuat toate etapele necesare. Am procurat materiale de construcție, machete, dar și birotica pe care ulterior am utilizat-o în dezbaterile organizate.”
Ecaterina consideră că tinerilor și tinerelor le lipsește motivația pentru a se implica în mai multe proiecte precum acesta. La fel, eleva a observat că, în urma proiectului implementat în școala sa, alți colegi și colege, văzând cu ce se ocupă un consiliu de elevi, au devenit inspirați să se implice și ei/ele. De asemenea, tânăra crede că experiența pe care a avut-o o va ajuta în viitor la studii și în profesia pe care își dorește să o însușească. Ea vrea să studieze științe economice.
Timp de calitate la pauze la liceul din Slobozia Mare, Cahul
Membrii Consiliului Elevilor au pornit de la dorința de a-și convinge colegii să petreacă timpul la pauze altfel decât fumând. Astfel, ei au ambiția ca proiectul lor să devină un mecanism de stopare a acestei activități nesănătoase observate printre elevi și eleve.
Daniel Plăcintă, membru al Consiliul Elevilor din cadrul Liceului Teoretic „Mihai Eminescu” din satul Slobozia Mare, raionul Cahul, a povestit că este obișnuit ca elevii să înceapă să fumeze de la o vârstă fragedă, iar acest lucru ar fi cauzat și de lipsa altor activități de calitate în pauze. Tinerii au decis că o idee bună ar fi dezvoltarea unui spațiu de tenis de masă în școală. „Odată cu instalarea acestei mese de tenis, elevii au început să joace foarte des, chiar și în pauze, astfel majoritatea nu mai fumau. La acest proiect au participat nouă persoane. Acestea au fost la mai multe ședințe organizate în orașul Cahul. Am încercat să participăm cât mai activ și să atragem cât mai mulți voluntari ca să putem dezvolta acest proiect. Am încercat să rezolvăm problema, pentru că este tot spre binele lor și pentru sănătatea acestora. Odată ce am început să lucrăm asupra proiectului, s-au văzut rezultate și am încercat să continuăm tot așa”, a spus elevul.
În urma implementării proiectului propus de consiliul elevilor din cadrul liceului său, tânărul a povestit că elevii și elevele din școală, în loc să fumeze, au început să petreacă timpul jucându-se la masa de tenis și au început să încurajeze și alți colegi și colege să facă la fel. „Văd mulți elevi fericiți și văd multe schimbări pe teritoriul instituției și sunt mândru că am ajutat la aceste activități care duc la dezvoltarea școlii. Trebuie să lucrăm mai intens, să ne ținem de acest proiect ca să aibă succes cât mai mare.”
Bugetul de care a avut nevoie consiliul elevilor din care face parte Daniel era de 23 400 de lei. Aceștia au contribuit cu 6 000 de lei și au mai primit de la organizatori 18 000 de lei. Cu acești bani elevii au cumpărat masa de tenis, palete, mingi speciale și sticle de apă pentru toți jucătorii, precum și multe altele. Sticlele oferite pot fi refolosite.
Daniel menționează că unor tineri le lipsește motivarea pentru a realiza ideile pe care le au. El crede că aceștia nu au întâlnit persoanele care ar putea să îi inspire. De aceea, tânărul a încercat prin proiectul la care a lucrat să explice daunele acestei deprinderi și a observat că mesajul echipei sale a fost înțeles. La fel, Daniel a învățat că atunci când sunt mulți se poate de rezolvat orice problemă, indiferent cât de gravă ar fi situația.
Conștientizarea bullyingului în orașul Cahul
Vlad Spînu, membru al Consiliului Elevilor din cadrul Liceului Teoretic „Ion Vodă” din orașul Cahul, povestește că proiectul la care a lucrat alături de colegi țintește să devină o pistă de decolare a unor atitudini și comportamente sănătoase între elevi și eleve, prin conștientizarea și influențarea bullyingului.
„Am 15 ani și sunt fericit că pot participa într-un astfel de proiect prin care pot dezvolta școala într-un mod pozitiv. Acest proiect a fost creat cu scopul de a informa elevii despre problema bullyingului, care este o problemă actuală și foarte răspândită în foarte multe instituții. Am realizat mai multe scenete și mai multe proiecte pentru a putea transmite elevilor informații cum s-ar putea proteja de acest fenomen sau cum ar putea să îl evite prin discuții cu părinții, cu profesorii ori cu psihologul școlar. Pentru a ajuta elevii care au trecut prin această experiență, am realizat mai multe lucruri, cum ar fi instalarea unei cutii unde tinerii pot scrie în anonimat un bilețel despre problema pe care o au. Deja prima persoană a lăsat un mesaj anonim în cutiuță. Au fost activități la care tinerii au practicat la un teatru de tip forum, unde s-au realizat mai multe scenete pe tema bullyingului, iar spectatorii erau elevi și eleve din clasele primare, gimnaziu și chiar liceu. Aceștia trebuiau să deducă care era problema în scenete și să intervină dacă era cazul. Bullyingul împiedică foarte mulți elevi din a se dezvolta sănătos într-un mediu sigur, deoarece copilul când vine la școală poartă mereu cu el frica precum că în timpul pauzelor cineva o să-l tachineze, o să-i rupă caietele, o să-l hărțuiască. Această problemă a fost observată și de profesori, dar și de colegii de clasă, în special în timpul pauzelor”, a spus tânărul.
Vlad a menționat că resursele financiare au fost investite în organizarea acestor scenete pentru a putea arăta copiilor diferite situații. De asemenea, banii s-au utilizat și în realizarea cutiei speciale unde se pot pune toate biletele anonime. La fel, a fost creat și un panou informativ unde elevii și elevele se pot informa despre bullying. Acolo, ei/ele pot afla despre definiția acestui fenomen, cum se pot proteja, sub ce formă se manifestă, câte tipuri există etc.
Tânărul a menționat că după implementarea acestui proiect a început să observe cum în timpul pauzelor când un coleg sau o colegă poate fi batjocorit(ă) de alții, aceștia reacționează deja altfel. „Doresc rezolvarea mai multor probleme actuale, deoarece acestea împiedică dezvoltarea școlii, dar și a elevilor. De multe ori, tinerilor le lipsește încrederea și curajul de a se implica în astfel de activități, deoarece foarte mulți tineri se ghidează după părerea altora și au această frică de a acționa și de a face un pas în față. Eu, prin experiența pe care am avut-o, am învățat că toate aceste hărțuiri nu trebuie trecute cu vederea, trebuie luate măsuri chiar împreună cu profesorii și părinții, căci dacă lăsăm această problemă să se dezvolte, ea ajunge la hărțuire îndelungată și chinuitoare pentru elevul/eleva care este agresat(ă). Am mai învățat să lucrez bine în grup și să mă implic mai mult în astfel de proiecte. Înainte să particip, eram mult mai închis și nu eram dornic de o comunicare”, ne-a povestit Vlad.
Inițiativa de susținere a opt consilii de elevi din nordul și sudul țării a fost realizată în parteneriat cu Centrul de Resurse pentru Tineret DACIA/Youth Resource Center DACIA și Centrul CONTACT-Cahul. Fundația Soros Moldova a finanțat și instruirile, și proiectele pe care le-au implementat consiliile de elevi.