„A fost o provocare pentru mine, deoarece nu mai studiasem de 10 ani și îmi făcusem studiile într-un domeniu complet diferit”, spune Oleksandra Lysa din Ucraina, care a absolvit anul acesta Colegiul Europei din Natolin, Varșovia, Polonia, datorită programului EU4Youth.
Oleksandra este una dintre cei aproximativ 40 de bursieri din țările Parteneriatului Estic care au beneficiat de această oportunitate pe parcursul celor trei ediții ale programului.
„Unicitatea ofertei pe care o prezentăm la Colegiul Europei din Natolin constă în faptul că pregătim studenții din țările Parteneriatului Estic să gândească dincolo de granițele disciplinare, dincolo de anumite preconcepții și îi încurajăm să îmbrățișeze o perspectivă mai largă cu privire la Europa, UE și afaceri globale”, explică Jakub Kubica, șeful Departamentului de Comunicare și Programe Culturale de la Colegiul Europei din Natolin.
Studenții urmează un masterat avansat în studii europene interdisciplinare, concentrându-se pe dimensiunile interne și externe ale UE și pe domenii tematice specifice, cum ar fi migrația, tranziția digitală și energetică și pe combaterea dezinformării în contextul războiului Rusiei împotriva Ucrainei.
„Am vrut să-mi depășesc limitele și să dobândesc mai multe competențe pentru a mă putea întoarce în Moldova și a adăuga valoare la parcursul de integrare europeană a țării mele – o țară a cărei integrare este acum mai importantă ca oricând, având în vedere incertitudinea din sfera internațională”, a declarat Ianina Japalău, originară din Republica Moldova. Aceasta a locuit în România timp de șase ani și a absolvit acolo studiile de licență și masterat.
Structura și unicitatea programului
Programul reprezintă un curs postuniversitar de 10 luni de studii europene interdisciplinare, la care se pot înscrie absolvenții unui program de masterat sau de licență de patru ani. Ideea constă în a aduce împreună persoane din domenii diferite, cum ar fi relații internaționale, drept, științe politice, economie, limbi străine, istorie, jurnalism și chiar medicină sau biologie.
Principala cerință este de a fi interesat(ă) de afacerile europene, de funcționarea Uniunii Europene, de istorie și de mecanismele de integrare europeană.
În primul semestru, studenții au posibilitatea să cunoască care este procesul de integrare europeană. Al doilea semestru oferă o perspectivă mai profundă, deoarece studenții aleg una dintre cele patru specializări: Afaceri și politici publice ale UE; UE și lumea; UE și vecinătățile sale complexe; Istoria și civilizația europeană.
„Colegiul Europei este renumit pentru faptul că aici vin cadre universitare și practicieni din întreaga Europă și nu numai pentru a preda. Programul de studii include două vizite de studiu în UE și în învecinate. Studenții vin din aproximativ 30 de țări diferite și pentru a avea posibilitatea de a experimenta diverse culturi, se organizează zile naționale în campus”, precizează una dintre absolvente, Tsisana Nemsitsveridze din Georgia.
În ceea ce privește sistemul de evaluare, există două sesiuni de examene pe an, în care studenții susțin de la cinci, la șapte examene. Sistemul de notare este cel francofon (belgian/francez), cu note de la 1 până la 20. Deplasările de studiu contribuie cu credite ECTS la obținerea diplomei.
„Formatul examenelor a fost ceva cu totul nou pentru mine. Nu mai avusesem niciodată examene de tip open-book sau take-home. A fost interesant să descopăr aceste formate, dar totuși, cred că prefer în continuare examenele orale sau cu cartea închisă”, susține Oleksandra Lysa din Ucraina.
Pentru a absolvi, studenții trebuie să scrie o teză de masterat, care să conțină între 12 000 și 18 000 de cuvinte. „Cel mai bine e să alegi un subiect despre care ai deja anumite cunoștințe, vei economisi timp pentru a cerceta ceva complet nou. Încearcă să o începi din timp, nu aștepta până în semestrul al doilea”, recomandă Oleksandra.
De asemenea, la Colegiul Europei se organizează și activități extra-curriculare. Spre exemplu, este vizitat de șefi de stat. În acest an universitar, la inițiativa studenților, a avut loc o întâlnire oline live cu președintele ucrainean Volodâmâr Zelenski, care a răspuns la întrebările pe care le-au avut. În plus, campusul a fost vizitat de președintele Muntenegrului, iar anul academic a fost deschis de președintele Macedoniei de Nord.
Procesul de admitere
Cererile online pentru anul universitar 2024/2025 vor putea fi trimise începând cu luna octombrie 2023 până la jumătatea lunii ianuarie 2024.
Persoanele care doresc să se înscrie la un program de studiu trebuie să dețină o diplomă de master sau o diplomă de licență de patru ani. Candidații și candidatele trebuie apoi să depună online o cerere de admitere oficială. Un ghid complet poate fi găsit AICI. De asemenea, cerințele lingvistice sunt importante. Limbile în care se studiază sunt engleza și franceza, iar candidații și candidatele trebuie să aibă un nivel minim de B2 pentru o limbă de lucru și un nivel minim de B1 pentru cealaltă.
Nu există un număr limitat pentru vreo țară. Organizatorii îți doresc să diversifice cât mai mult posibil numărul de studenți. Persoanele eligibile trebuie să aibă vârsta cuprinsă între 21 și 35 de ani.
Mai multe informații despre bursele oferite disponibile pot fi vizualizate aici.
Alte oportunități
Circa 18 000 de persoane au absolvit până în prezent Colegiul Europei.
Conform statisticilor interne, 90 % dintre absolvenți își găsesc primul stagiu plătit sau primul loc de muncă plătit în aproximativ trei luni de la absolvire. În timp ce studenții se află la Colegiu, li se oferă posibilitatea de a se consulta cu specialiștii noștri din orientare în carieră, pot beneficia de cursuri de formare profesională și, de asemenea, pot crea contacte cu companii și instituții”,
În total, de-a lungul celor 30 de ani de existență a campusului de la Natolin, aproape 340 de studenți din țările Parteneriatului Estic au studiat aici. În ultimii trei ani universitari, aceștia au putut beneficia un sistem suplimentar de burse în cadrul programului „EU4Youth Faza III – Ocuparea forței de muncă și spirit antreprenorial în rândul tinerilor“, cofinanțat de UE și de Ministerul Afacerilor Externe al Lituaniei și pus în aplicare de către Agenția centrală lituaniană de gestionare a proiectelor (CPMA) în țările Parteneriatului estic (Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Moldova și Ucraina). Bursele acoperă taxa de școlarizare și cazarea în campus.
Programul EU4Youth a lansat de curând nouă proiecte pentru îmbunătățirea ocupării forței de muncă și a spiritului antreprenorial în rândul tinerilor din cadrul Parteneriatului estic. Proiectele sprijină crearea de rețele și parteneriate între organizațiile axate pe tineret și crearea de instrumente inovatoare care oferă oportunități de învățare flexibile pentru tineri, ajutându-i să dobândească noi competențe și cunoștințe. Acest lucru ar putea fi util pentru cei care se pot confrunta cu constrângeri geografice sau financiare.
Dacă dorești să fii mereu la curent cu cele mai noi oportunități #diez, ești mereu binevenit(ă) și pe canalul nostru de Telegram.