Astăzi, 16 iunie, în cadrul examenului național de bacalaureat s-a desfășurat proba la disciplina solicitată de elevi. La acest examen au participat 16 100 de candidați din întreaga țară, iar biologia a fost solicitată de 1 174 de elevi. În acest material vă prezentăm subiectele propuse elevilor spre realizare examenului la această disciplină colectate din memoria acestora.
Subiectul 1
# Exercițiul 1. Sctrieți apartenența Monocotilidonate sau Dicotilidonate a planetelor: roșie, mazăre, cartof și porum.
# Exercițiul 2. Subliniați caracteristicile angiospermelor:
1. Formează păduri de conifere;
2. Au semința învelită în fruct;
3. Au fecundare dublă;
4. –.
# Exercițiul 3. Selectează caracteristicile virușilor, bacteriilor, fungiilor din următoarea listă:
1. Conțin chitină în peretele celular;
2. Au miceliu;
3. Sunt celule procariote;
4. –.
5. –.
6. –.
# Exercițiul 4. Enumeră adaptările interne ale viețuitoarelor pentru:
1. Pești – viețuirea în apă;
2. Porumbel – zbor.
# Exercițiul 5. Care sunt deosebirile între clasele Amfibienilor și Păsărilor din punct de vedere al:
1. Scheletului;
2. Numărul de camere ale inimii;
3. Fecundare;
4. Reprezentanți.
Subiectul 2
# Exercițiul 1. Definiți cuvântul reflex și celulă.
# Exercițiul 2. Care este structura neuronului. Calea receptor-calea senzitivă-centru nervos-cale motorie-organ efector. Fiecare trebuie numerotate și trebuie de spus rolul numărului 4, pentru prima schemă, rolul axonului, iar pentru a doua – rolul căii motorii.
# Exercițiul 3. Structura coloanei vertebrale. Într-o imagine cu pprți numerotate, unde zona 5 și 4 erau deja numite (coccigiană și sacrală), elevii trebuiau să enumere: 1 – Cervicală, 2 – Toracală și 3 – Lombară.
# Exercițiul 4. A fost oferită o schemă ce reprezenta cantitatea de calciu în corpul femeii și a bărbatului pe parcursul vieții. Pe baza schemei erau oferite niște întrebări:
1. Când se atinge nivelul cel mai înalt de calciu în corpul bărbaților și a femeilor?
2. Când se înregistrează un declin în cantitatea de calciu a corpului femeii?
3. Care este o cauză a acestui declin? Menopauza.
4. Numiți o maladie ce se caracterizează prin deficitul de vitamina D la copii (rahitism).
5. –.
6. Selectează termenul nepotrivit în coloană și argumentează.
* Motivul selectării și al asocierii celorlalți termeni: Scolioza, Osteoporoză, Lordoză, Cifoza (termen nepotrivit e osteoproza – demineralizarea oaselor, ceilalți definesc maladii ale curburilor fiziologice ale coloanei vertebrale).
# Exercițiul 5. Caracteristicile Gripei și a Tuberculozei după anumite criterii: elementul patogene, manifestații și metode de profilaxie.
Subiectul 4
# Exercițiul 1. Definiți cuvintele cromozom și mutație.
# Exercițiul 2. Ce tipuri de cromozomi sunt autozimi si heterozomi.
# Exercițiul 3. A fost oferită o imagine cu cariotipul unui sindrom și elevii trebuiau să selecteze corect sindromul (Edwards, Patau și Turner erau variantele corecte). La fel, elevii trebuiau să spună cariotipul (45), dacă este o trisomie sau o monosomie (ultima varianta corectă) și dacă e o boală de structură sau numerică (ultima variantă este corectă). De menționat și doua manifestări clinice ale acestui sindrom.
# Exercițiul 4. Hemofilia este o boală ce se transmite cu cromozomul sexual, selectează perechea de cromozomi ce nu se potrivește din șirul oferit. Elevii au primit mai multe opțiuni, dintr care X (cu indice H) Y (cu indice h), ultima fiind varianta greșită, și de argumentat de ce.
# Exercițiul 5. Problema:
Gena plantei cu mere roșii domină gena plantelor cu mere galbene. Niste cercetători vor realiza încrucișarea între o plantă cu mere roșii heterozomală și o plantă cu mere galbene. Care este probabilitatea apariției unei plante cu mere galbene în prima generație?
Subiectul 4 – Ecologia
# Exercițiul 1. Definiți cuvintele biotop si biocenoză.
# Exercițiul 2. Numiți nivelurile de organizare a materiei vii. Elevii au primit nivelul biocenotic și trebuiau să numească nivelul individual, populațional și cel biosferic.
# Exercițiul 3:
a) Numiți componentele lanțului trofic din imagine. Elevii trebuiau să menționeze producătorul, consumatorii și reducătorii;
b) Încercuiți componenta ce ajuta la transformarea materiei organice în anorganice (reducătorii);
c) Numiți două moduri în care defrișările dăunează naturii;
d) Argumentează importanța integrării metodelor alternative de obținere a energiei pentru salvarea naturii.
* Subiectele sunt colectate exclusiv în baza memoriei elevilor ce au susținut bacalaureatul. Dacă doriți să ne ajutați cu completarea acestora, vă rugăm să ne scrieți.
Vedeți aici cronologia examenului de bac: când se fac testele, când se controlează și când se eliberează diplomele.
Echipa #diez este alături de absolvenții liceelor în fiecare an și aduce informații utile despre examenele de bac. Dacă te numeri și tu printre tinerii care au de susținut în acest an bacalaureatul, îți sugerăm să urmărești acest tag special de pe #diez pentru a fi la curent cu toate noutățile despre examen.