Astăzi, 13 iunie, în cadrul examenului național de bacalaureat s-a desfășurat proba la disciplina de profil. La acest examen au participat 17 626 de candidați. Dintre aceștia, 8 613 candidați de la profilul umanist au susținut proba la istoria românilor și universală. În acest material vă prezentăm subiectele propuse elevilor spre realizare la această disciplină.
Subiectul I
Exercițiile propuse spre realizare la primul subiect s-au bazat pe două surse istorice. Prima sursă (A) a valorificat relațiile dintre Principatele Române și Imperiul Otoman în secolul XVI. A doua sursă (B) a fost despre expediția otomană din anul 1 538. S-a specificat pierderea independenței politice și economice a Moldovei și mărirea tributului de la 6 000 de ducați până la 30 000-60 000 de ducați.
1. Formulați noțiunea de suzeranitate cu exemple din sursa A.
2. Identificați două acțiuni prin care s-a manifestat suzeranitatea otomană asupra Principatelor Române.
3. Stabiliți contextul în care a fost impusă suzeranitatea în Țara Moldovei.
3. Compară opiniile autorilor din cele două surse.
4. Cum a fost afectată dezvoltarea Principatelor Române după instaurarea suzeranității otomane după expediția din anul 1 538?
Subiectul II
Pentru cel de-al doilea subiect, exercițiile propuse elevilor spre realizare s-au bazat pe o singură sursă, despre Constantin cel Mare și Licinius. Documentul istoric valorifica Edictul de la Milano și reforma religioasă din Imperiul Roman.
1. Identifică din sursă cine sunt autorii edictului care oferea libertatea religioasă creștinilor.
2. Care este opinia autorilor cu privire la libertatea religioasă.
3. Explică în baza sursei și a cunoștințelor anterioare care a fost consecința întâlnirii dintre Constantin și Licinius, făcând referire la un fapt istoric.
4. Apreciază rolul lui Constantin cel Mare în istorie.
Subiectul III
Harta istorică ilustra instaurarea regimurilor totalitare în Europa în perioada interbelică.
1. Numește evenimentul istoric pentru care harta poate servi drept sursă de informare.
2. Numește două țări cu regim totalitar din perioada interbelică.
3. Formulează o concluzie cu privire la evoluția regimurilor democratice în perioada interbelică.
Subiectul IV
Pentru eseu, elevilor li s-a propus spre studiere patru surse.
# Sursa 1 a fost despre Adunarea ad-hoc din 6-18 octombrie 1 857. În sursă a fost inclus discursul lui Mihail Kogălniceanu.
# Sursa 2 – Adunarea ad-hoc din 7-19 octombrie 1 857. Sursa valorifica dorința Țărilor Române de a se uni într-un singur stat unitar numit România.
# Sursa 3 – hotărârea de la Convenția de la Paris din 1 858 unde s-a decis unificarea țărilor cu denumirea de Principatele Unite ale Valahiei și Moldovei.
# Sursa 4 – Gheorghe Platon, despre Unirea Principatelor Române: „Datorită solidarității populației cu gândul mereu la Unire, susținerea unora dintre Marile Puteri și activitatea diplomatică, țările române au reușit să depășească obstacolele din calea unirii”.
Tema eseului: Unirea Principatelor Române a fost posibilă datorită susținerii Marilor Puteri sau este rezultatul acțiunilor concrete ale națiunii române?
Subiectele sunt colectate exclusiv în baza memoriei elevilor ce au susținut bacalaureatul. Dacă doriți să ne ajutați cu completarea acestora, vă rugăm să ne scrieți.
Echipa #diez este alături de absolvenții liceelor în fiecare an și aduce informații utile despre examenele de bac. Dacă te numeri și tu printre tinerii care au de susținut în acest an bacalaureatul, îți sugerăm să urmărești acest tag special de pe #diez pentru a fi la curent cu toate noutățile despre examen.