În luna aprilie a anului 2023 se împlinesc 15 decenii de când a fost dată în exploatare linia căii ferate Chișinău – Cornești, cu o lungime de 72 km, care reprezintă o parte importantă din proiectul feroviar Chișinău – Ungheni. Respectiv, cu această ocazie, Secția „Memoria Chișinăului” a publicat o serie de fotografii cu transportul feroviar al capitalei, menționând și câteva date interesante despre acesta.
Primul tren a ajuns la Chișinău pe 15/28 august 1871, după terminarea construcției liniei ferate Odesa – Rozdilna – Cuciurgan – Tiraspol – Tighina – Chișinău.
Gara Feroviară din Chișinău a avut inițial o clădire diferită decât cea actuală, fiind construită spre sfârșitul anilor 1870, după planul arhitectural al lui Ghenrih Lonski.
Vechea clădire a gării a fost distrusă de două ori, în 1941 (fiind restaurată) și în 1944. În anul 1948, o altă gară feroviară a fost construită de către arhitecții A. Șciusev și L. Ciuprin. Pentru construcția acesteia a fost utilizată piatră, iar pentru finisare – cărămidă.
În data de 10 septembrie 1931 a fost pus în circulație rapidul „Unirea”, care se pornea la 6.10 dimineața din București pentru a ajunge la Chișinău la ora 14.30.
În fotografia de mai jos este reprezentat rapidul „Unirea” în Gara din Chișinău.
În fotografia de mai jos puteți vedea cum arăta harta Căii Ferate Române imediat după Marea Unire.