Au mai rămas șapte săptămâni până la examenele de bacalaureat. Pentru fiecare absolvent(ă) acest eveniment provoacă o avalanșă de emoții, întrucât bacalaureatul sau „examenul maturității” este, de fapt, o ultimă etapă din viața lor de elevi. Așadar, absolvenții sunt focusați pe obținerea unui rezultat cât mai bun la examenele de bacalaureat pentru a reuși ulterior să se încadreze la facultatea dorită. Anul acesta urmează să absolv și eu liceul, de aceea mi-am propus să dau start unui jurnal care va permite mai multor absolvenți să își expună sentimentele și emoțiile cu care se apropie de bac. Deci, voi începe eu prin a povesti cum mă pregătesc pentru examene.
„Sunt liceană…”
Sunt liceană și pe parcursul ultimilor aproape trei ani am avut parte de experiențe de tot felul la liceu. Am participat la olimpiade și concursuri școlare, am încercat să leg prietenii, am avut parte de conflicte și neînțelegeri și am dobândit abilități și cunoștințe pe care le-am divizat în două categorii: util și învăț pentru note.
Sunt la profil umanist și chiar aș fi făcut parte din rândul elevilor care și-au ales profilul la liceu în funcție de preferințe, însă în cazul meu lucrurile au stat diferit. Am rămas la liceu datorită pandemiei de COVID-19 care a luat amploare în primăvara anului 2020. Când mă apropiam de absolvirea gimnaziului, situația pandemică din țară s-a agravat. Astfel, am luat decizia de a rămâne la liceu, deoarece am petrecut ultimul semestru din clasa a IX-a într-o instituție de învățământ care permitea acest lucru.
Trebuie să recunosc, partea bună a faptului că am rămas la liceu este că am găsit între timp suficient curaj pentru a-mi manifesta dorința de a face jurnalism, dar nu medicină după cum mi se impunea. Așadar, povestea care a început trist promite un final extraordinar de frumos.
„Voi fi jurnalistă”
Primele mele luni de liceu au fost dificile. Mă simțeam presată din punct de vedere emoțional și nu încetam să mă întreb: „Oare cum ar fi fost dacă plecam la colegiu?”. Astfel, s-a scurs primul semestru din viața mea de liceană. În această perioadă, am reușit să mă afirm la disciplinele care îmi plăceau încă din gimnaziu și m-am îndeletnicit să obțin o notă semestrială mică la matematică. Acesta a fost momentul decisiv.
În al doilea semestru, m-am forțat să revin la vechea mea versiune și am început să dedic mai mult timp studiilor. Pe această cale, am petrecut următorii doi ani monoton și dornică să absolv mai rapid liceul, iar în momentele cele mai dificile mă consolam cu gândul că „voi fi jurnalistă”, iar liceul este doar o treaptă pe care trebuie să o parcurg cu demnitate pentru a-mi realiza visul. Așadar, de-a lungul ultimilor aproape trei ani, am urmărit un singur scop. Mi-am dorit să susțin examenele de bacalaureat cu un rezultat cât mai bun pentru a fi admisă la facultatea dorită.
După cum afirmam anterior, sunt la profil umanist. Datorită acestui fapt am acordat mare importanță disciplinelor necesare pentru examenele de bacalaureat: limba și literatura română, istoria românilor și universală, limba engleză și geografie.
„Recunosc, nu am învățat sistematic”
De multe ori am întâlnit absolvenți cu nota 10 pe linie la bacalaureat, care au afirmat că secretul constă în studiul sistematic. Probabil acest sfat ar putea ajuta elevii care abia urmează să înceapă liceul, eu însă trebuie să recunosc, nu am învățat sistematic. Am lăsat teme nefăcute și am chiulit în momentele în care am considerat că am nevoie de o pauză. Și, în pofida lipsei mele de entuziasm pentru tot ceea ce înseamnă liceu, am reușit să îmi păstrez statutul de elevă eminentă, am corectat notele la matematică și m-am pregătit pentru bac. Am hotărât să vă spun cum am făcut asta și cum continui să o fac.
#1. Teste de exersare. Nu știu cum stau alți absolvenți la capitolul teste, dar eu am înțeles că anume datorită testelor de exersare pot asimila temele teoretice mai ușor. Astfel, apelez la acest truc de fiecare dată când studiez o temă importantă la istorie. Consider că este important să precizez că lucrez cu testele din ceilalți ani de la bac, teste de la pretestări sau cele din cadrul testării pe eșantion, însă mai sunt și alte opțiuni. Pentru fiecare disciplină sunt concepute caiete cu teste alcătuite în baza programei școlare. De obicei, fiecare test din caietele respective este bazat pe o anumită temă, fapt ce poate fi de mare ajutor elevilor. Asemenea altor colegi, mi-am achiziționat și eu caiete cu teste la limba și literatura română și la istorie, însă lucrez cu ele doar atunci când cer profesorii. Din cauza structurii caietelor de teste și a altor detalii tehnice, nu sunt prea încântată de ele, însă cu siguranță cineva dintre voi le-ar putea considera utile. Totuși, dacă asemenea mie vreți să găsiți o alternativă caietelor, puteți găsi aici testele pe care le rezolv și eu.
#2. Scheme și tabele. Treptat am renunțat la conspectele voluminoase și le-am înlocuit cu scheme și tabele pe care le completez cu informațiile care îmi par cu adevărat utile. Această strategie mă ajută să mă pregătesc pentru examenul la geografie. Tot la geografie mi-am luat o perioadă ore suplimentare în afara liceului. Am luat această decizie imediat cum am revenit la școală în al doilea semestru al anului curent de studii. Pe această cale, mi-am consolidat capacitățile de lucru cu atlasul geografic și mi-am reamintit cum se rezolvă problemele de calculare a orei pe glob, determinarea coordonatelor geografice și aplicarea gradientului termic vertical și a gradientului baric vertical. Așadar, sugerez cu încredere viitorilor absolvenți să înlocuiască textele kilometrice cu scheme succinte care conțin doar informația necesară pentru bac.
#3. Dicționarul român-englez. Probabil unicul prieten adevărat pe care l-am obținut datorită liceului este dicționarul. Încă din clasa a X-a simțeam că ar trebui să îmi îmbunătățesc nivelul de vorbire și scriere în limba engleză, deoarece o notă negativă la bac, în special la limba engleză, nu se încadrează deloc în planurile mele legate de absolvirea liceului. Astfel, după câteva tentative nereușite de a lua ore suplimentare, am înțeles că principala dificultate pe care o întâmpin la ora de engleză este insuficiența cuvintelor în vocabular. Și imediat cum mi-am înțeles problema, am purces la soluționarea acesteia. Acum am ajuns la etapa în care sunt sigură că imaginația mea nu mă va trăda în timpul examenului la engleză, iar cuvintele vor fi mai suficinte decât oricând. Recunosc, încă mai am dicționarul în ultima secțiune a ghiozdanului și poate că este timpul să îl las să se odihnească alături de alte manuale, însă nu mă lasă inima să renunț la un prieten atât de drag.
#4. Studiul individual. Observ că devine tot mai populară această sintagmă atât în rândul elevilor, cât și în rândul profesorilor. Încă de la primele ore de limbă și literatură română din liceu m-am confruntat cu o mulțime de noțiuni complicate cărora nu le înțelegeam nici sensul, dar nici importanța. În perioada respectivă, abia făceam cunoștință cu educația nonformală, iar în scurt timp am înțeles că reușesc să mă pregătesc mai bine pentru orele de română dacă studiez individual acasă. Într-un mediu confortabil și plăcut, înconjurată de dezordinea creativă pe care o creez aproape mereu, am reușit în sfârșit să deslușesc epitetul metaforic de metaforă, aliterația de asonanță și stările eului liric eminescian care îmi mai dă bătăi de cap și acum. Așadar, mă pregătesc pentru examenul de bacalaureat la română studiind individual. Recunosc, nu stau înconjurată de zeci de cărți precum „Memogim“, „Noțiuni de Teorie Literară” sau „Cultura Comunicării”. Consider că un search pe Google este mult mai eficient în cazul în care cunoști sursele de încredere pe care să le accesezi pentru a te informa. Deci, recomand colegilor mei, viitori absolvenți, să încerce să studieze individual temele necesare pentru bacalaureat, ca mai apoi să se poată prezenta în fața profesorilor cu toate sarcinile realizate corect.
„Povestea care a început trist promite un final extraordinar de frumos”
Au mai rămas câteva săptămâni până la examenele de bacalaureat, iar povestea care a început trist promite un final extraordinar de frumos. Poate că ar trebui să mă învăluie tristețea. Poate ar trebui să conștientizez faptul că în curând voi simți pe umerii mei toată povara vieții de adult. Poate ar trebui să mă gândesc dacă îmi va fi dor de colegii mei, dar nu știu cum se face că simt acum un soi de fericire amestecată cu un strop de nostalgie. Sunt fericită că aproape am ajuns la finalul studiilor liceale și până la admiterea la facultate a mai rămas foarte puțin. Visul meu este pe cale să se realizeze în scurt timp, dar este și nostalgie în toată povestea asta. Abia acum conștientizez că aș fi putut crea mai multe amintiri frumoase. Poate că aș fi putut să leg o prietenie adevărată cu unul dintre colegii mei sau cel puțin i-aș fi observat mai amănunțit pe fiecare dintre cei cu care am împărțit aceeași sală de clasă timp de aproape trei ani. Și totuși, sunt fericită. O etapă importantă din viața mea se apropie de sfârșit, iar lecțiile învățate în această perioadă mă vor călăuzi mult timp în viața de adult.
„Jurnal de liceu” va cuprinde o serie de confesiuni din partea elevilor care sunt în prag de absolvire. Așadar, ne-am propus să aflăm cu ce emoții se despart tinerii de liceu, cum i-au influențat ultimii trei ani și cum se pregătesc pentru bacalaureat – examenul maturității care însumează efortul depus de liceeni pe parcursul a trei ani de studii.
Dacă ai la bac matematică, atunci cei de la matematica.md – cea mai mare școală de matematică din Moldova – te vor ajuta cu pregătirea pentru examen.
Echipa #diez este alături de absolvenții liceelor în fiecare an și aduce informații utile despre examenele de bac. Dacă te numeri și tu printre tinerii care au de susținut în acest an bacalaureatul, îți sugerăm să urmărești acest tag special de pe #diez pentru a fi la curent cu toate noutățile despre examen.