Liceul Teoretic „Petre Ștefănucă” din orașul Ialoveni este una dintre primele instituții de învățământ din țară care a început promovarea și implementarea educației incluzive. În perioada sărbătorilor pascale, în incinta Parlamentului Republicii Moldova, a fost prezentată o expoziție de lucrări artistice cu genericul „Frumosul în ochii copiilor”, realizată de copiii cu dizabilități severe din cadrul liceului.
„Copiii cu autism sunt foarte migăloși în procesul de creare a tablourilor date, tocmai de aceasta ei reușesc a le face mai bine decât un matur.”
În perioada sărbătorilor pascale din acest an, Parlamentul Republicii Moldova găzduiește o expoziție caritabilă în cadrul căreia sunt expuse zeci de lucrări realizate de cei 25 de copii cu dizabilități severe ai Liceului Teoretic „Petre Ştefănucă”. În cadrul expoziției au fost expuse atât lumânări eco realizate în diferite forme artistice, cât și mai multe tablouri create de copii prin intermediul anumitor tehnici.
Copiii cu dizabilități severe sunt înscriși în clase conform vârstei, sunt incluși, în măsura capacității de participare, în procesul educațional regulamentar, beneficiază de asistență individualizată și fac parte din comunitatea educațională a școlii.
„Am început să dezvoltăm aceste ateliere vocaționale cu scopul de a pregăti copiii pentru inserția lor socială și pentru viața independentă. Am scris acest proiect pentru ca în continuare, după ce vor încheia studiile, tinerii cu dizabilități severe să poată beneficia de anumite oportunități și să își poată dezvolta o sursă de venit. Încă de la început am descoperit că sunt foarte minuțioși copiii cu dizabilități severe, ei reușesc a crea niște lucrări ce pot fi comercializate, iar în baza lor, aceștia ar putea să își deschidă o mică afacere. De asemenea, pe parcursul activităților, ei reușesc să-și dezvolte memoria, atenția și motricitatea fină”, ne-a povestit Silvia Rudoi, directoare adjunctă pentru educația incluzivă și coordonatoare a unității de educație incluzivă.
„De obicei, copiii lucrează în grupuri, adesea vin și colegii de clasă ai acestora. La unele tablouri au lucrat chiar și cinci-șase copii. Este frumos și entuziasmant în special când își văd produsul finit”, a concis Silvia Rodoi.
Din anul 2011, cadrele didactice, elevii și părinții s-au antrenat într-un proces important de creare a condițiilor pentru asigurarea dreptului la educație de calitate fiecărui copil, inclusiv copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES). În acest sens, Crucerescu Ariadna și Grigoriță Mariana, două tinere angajate ale instituției, au scris proiectul „Viitor, dezvoltare și siguranță”, un proiect menit să valorifice și să scoată în evidență talentul copiilor cu dizabilități severe.
„Copiii au un talent datorită căruia pot să predomine și pot crea lucrări mărețe. Ei practică pictura, pictura cu diamante și creează lumânări eco. Cred că fiecăruia dintre noi i-ar plăcea să aprindă o lumânare creată de el însuși”, ne-a spus Mariana Grigoriță, lidera proiectului „Viitor, dezvoltare și siguranță”.
„Impactul proiectului asupra copiilor este unul major, deoarece, după finisarea studiilor, copiii rămân de obicei acasă și nu au cu ce să se ocupe. Atelierul dat dezvoltă în tineri un șir de abilități practice care pot fi implementate, ulterior, în viața de zi cu zi. Spre exemplu, unii ar putea să își deschidă și o mică afacere”, a declarat Ariadna Crucerescu, membră a proiectului „Viitor, dezvoltare și siguranță”.
Ion, unul dintre copiii care a participat la realizarea lucrărilor, ne-a spus că crearea lumânărilor nu este ușoară, însă, în rezultat, el se simte „bravo”.
De asemenea, copiii ne-au povestit care este procesul de creare a unui tablou din diamante. Potrivit lui Mihai, secretul lor se ascunde în niște „pietricele care conțin numere, iar fiecare număr are culoarea sa”.
„Selectezi o culoare anume și trebuie să o pui pe numărul respectiv”, iar la final, „imaginea iese foarte frumoasă”, ne-a povestit entuziasmat Mihai.
„Principalul impact care îl are acest proiect asupra copiilor este continuitatea. Ce se întâmplă cu copilul după ce acesta absolvește nouă clase? Nu există centre speciale, nu există școli profesionale care nemijlocit ar putea învăța copilul respectiv cum el să își câștige o bucățică de pâine. De obicei, după nouă clase, el revine în familia sa în care părinții au grijă de dânsul și atât. Noi vrem să se înțeleagă că acești copii au nevoie de continuitate, ei pot face lucruri minunate dacă îi ajuți. Acum se lucrează foarte mult la incluziune, copiii stau în școală nouă ani, se implică, au colegi, dar după clasa a IX-a ei pleacă înapoi acasă”, ne-a declarat Diana Meleca, psihologă.
Cei 25 de copii înrolați în UEI provin din opt localități ale raionului Ialoveni, unde beneficiază de suport educațional și noneducațional. O parte dintre copii frecventează orele în sălile de clasă din liceu, alături de colegi, fiind asistați de către cadrele didactice de sprijin, iar cei care întâmpină dificultăți mai mari beneficiază de asistență educațională individualizată în spațiile UEI.
Sursă: Parlamentul Republicii Moldova