Prin participarea în cadrul proiectului național marca Y-PEER Moldova „Școala Trainerilor pentru Tineri”, ediția a VI-a, la Chișinău, am reușit să aduc și să promovez în localitatea natală – orașul Drochia – inițiative frumoase și interactive destinate tinerilor. Implicarea activă și perseverența grupului de inițiativă pe care îl facilitez – „Einstein” – a făcut posibilă câștigarea în luna februarie a unui grant în valoare de 40 000 de lei pentru a amenaja în incinta Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” un spațiu de dezvoltare pentru tineri – „ReCREEAZĂ-te prin ComUNICare”. În acest articol va relatez despre parcursul nostru, despre etapele de implementare și despre reușitele proiectului.
Rețeaua de Tineri Educatori de la Egal la Egal (Y-PEER Moldova) a fost și este mereu alături de tineri, oferindu-le acestora oportunități de dezvoltare, educație nonformală și de învățare. Recent, am absolvit proiectul „Școala Trainerilor pentru Tineri”, ediția a VI-a, partea a programului „Tinerii-Lideri Responsabili”, desfășurat la Chișinău. După trei module de training și numeroase activități realizate la nivel local în perioada octombrie 2022 – martie 2023, am primit titlul de „trainer național”.
Grație lunilor de muncă asiduă, am reușit să adaug în palmares experiențe valoroase. Ba mai mult, am motivat mai mulți semeni, printre care și refugiați, de a se implica în rezolvarea problemelor comunitare. Împreună am creat un grup de inițiativă pe care l-am numit „Einstein” și am participat în cadrul concursului inițiat de programul sus-menționat. Din echipă fac parte cinci elevi, un student, un părinte și doi refugiați din Ucraina. În cele din urmă, am beneficiat de oportunitatea minunată de a implementa în localitate un proiect sustenabil și de lungă durată, cu genericul „ReCREEAZĂ-te prin ComUNICare”, care vine să-și aducă aportul la dezvoltarea tinerilor.
# Scrierea proiectului și depunerea dosarului la concurs
Începutul proiectului a reprezentat identificarea problemei lipsei spațiilor suficiente de dezvoltare pentru tineri, fapt realizat prin chestionarea a circa 60 de locuitori. Ulterior, am purces cu scrierea unui plan de acțiuni detaliat și a unui buget bine definit, care reflecta soluționarea problemei sus-numite. Spre bucurie, dintre cele 33 de dosare depuse la nivel național, echipa „Einstein” de la Drochia s-a regăsit printre cei cinci câștigători ai granturilor în valoare de 40 000 de lei.
# Scopul, obiectivele și mesajul proiectului
Prin proiectul scris, împreună cu grupul de inițiativă, ne-am propus să transformăm holul de la etajul al treilea al liceului într-un loc de relaxare și învățare, valorificând astfel pictura murală care îl reprezintă pe faimosul om de știință Albert Einstein. Prin urmare, am mizat pe aportul comun în formarea un mediu prietenos și accesibil tinerilor pentru activizarea potențialului celor din urmă, unde aceștia se pot exprima și dialoga între ei, unde pot învăța practica cetățeniei active, a comunicării, a identificării și rezolvării problemelor comunitare. În vederea susținerii acestei idei, precum și pentru a reliefa unicitatea fiecărei persoane, am decis ca mesajul proiectului nostru să fie „ReCREEAZĂ-te prin ComUNICare”. Ulterior, am căzut de acord ca acesta să fie genericul spațiului de dezvoltare amenajat.
# Acțiunile implementate
Imediat după transferarea sumei de bani, am început a plasa comenzile, iar la scurt timp au fost livrate toate bunurile. În paralel, am purtat discuții cu administrația, cu elevii și profesorii liceului pentru a fortifica relații bazate pe susținere și ajutor, precum și cu scopul de a construi spiritul responsabil în rândul acestora. Totodată pictura murală ne-a servit drept inspirație pentru a elabora logoul spațiului ce urma a fi amenajat și pentru a crea o pagină pe rețelele de socializare în vederea asigurării informării publicului cu parcursul proiectului. În vacanța de primăvară, locul a fost pregătit pentru utilizare, astfel încât în data de 13 martie am realizat evenimentul de totalizare și de inaugurare a proiectului, care a adunat un număr mare de persoane entuziasmate și dornice de a-l explora. Spațiul a fost dotat cu beanbag-uri, puff-uri în formă de cub și cilindru, articole de mobilier precum mese, dulapuri, tablă flipchart și tablă de plută, numeroase jocuri de societate și variate obiecte de birotică. Remarcând elanul tinerilor la evenimentul de inaugurare, dar și la pauzele dintre ore, am postat un chestionar online pe pagina de Instagram @einsteins_place în privința doleanțelor acestora și a organizării periodice a activităților tematice de care ar fi interesați. Ulterior răspunsurilor primite, am întocmit un orar lunar al activităților identificate, care își propun să implice și refugiați din oraș. Astfel, începând cu a doua jumătate a lunii martie, elevii și vizitatorii instituției beneficiază în spațiul amenajat de evenimente și oportunități, prin învățare de la egal la egal, colaborare și incluziune socială.
# Rezultatele atinse
#1. Facilitarea unui mediu jovial pentru cei peste 1 000 de elevi și vizitatori ai instituției, unde spațiul de dezvoltare amenajat este o valoare accesibilă, de lungă durată în care toți tinerii – elevi și vizitatori ai instituției – se pot recrea și pot prospera.
#2. A fost sporit interesul a circa 500 de elevi de a-și valorifica ideile, energia și timpul liber în folosul comunității școlare.
#3. S-a atins un grad înalt de implicare din partea elevilor, părinților și profesorilor în rezolvarea problemelor comunității, datorită interacţiunii nonformale și a dorinței de a-și asuma responsabilități.
#4. Prin promovarea proiectului pe rețelele de socializare și prin facilitarea discuțiilor publice, am asigurat informarea a peste 600 de persoane cu privire la etapele de implementare a acestuia.
#5. A fost dezvoltată o colaborare fructuoasă cu administrația liceului, bazată pe suport, susținere și ajutor.
#6. Zilnic, spațiul de dezvoltare pentru tineri amenajat este vizitat și valorificat de circa 200 elevi.
#7. Formarea în rândul beneficiarilor a unei viziuni pe termen lung bazată pe conștientizare și apreciere a impactului acestui proiect, precum și însușirea spiritului responsabil pentru asigurarea durabilității bunurilor.
# Feedbackul comunității
Din start, proiectul echipei „Einstein” a primit încurajări, laude, aplauze, încântare față de inițiativă, dar mai ales când acesta a fost testat – emoțiile beneficiarilor nu au contenit să ne uimească. Profesorii și administrația liceului sunt mulțumiți și bucuroși că prin crearea și amenajarea unui spațiu accesibil elevilor, aceștia vor interacționa mai mult în timpul pauzelor și după ore, precum și în cadrul diverselor activități organizate în perioada anului școlar. De mirare este faptul că elevi de toate vârstele, de diferite trepte – primară, gimnazială, liceală – vizitează zilnic spațiul amenajat, făcând schimb de idei, relaxându-se prin comunicare, așa precum ne-am propus inițial. Este salutabil faptul că spațiul „ReCREEAZĂ-te prin ComUNICare” este supravegheat video și asta cumva sporește responsabilitatea tinerilor în vederea unei atitudini gospodărești față de bunurile cu care a fost dotat spațiul, dar oricum, la acest capitol urmează încă de lucrat. În rest, toată comunitatea liceului, dar și întreg orașul, aflând despre spațiul nostru, doresc să îl viziteze, să afle cât mai multe despre cum a fost posibilă amenajarea acestuia și să cunoască mai multe detalii despre Y-PEER Moldova.
Spațiul de dezvoltare pentru tineri „ReCREEAZĂ-te prin ComUNICare” a fost amenajat în perioada februarie-martie 2023 în cadrul proiectului „Tinerii-Lideri Responsabili”, implementat de AO Rețeaua de Tineri Educatori de la Egal la Egal din Republica Moldova (Y-PEER Moldova) în parteneriat cu OXFAM. Dacă sunteți curioși să aflați mai multe detalii despre oportunitățile Y-PEER, vă sugerez să urmăriți această pagină de Facebook.
Autoare: Adriela Bejenari