Pe 27 martie s-a dat startul pretestărilor pentru clasele liceale cu testarea la examenul de limbă și literatură română pentru alolingvi. Mâine, 29 martie, elevii la profilele umanist, real, arte și sport vor începe simularea pentru bac cu testul la limba de instruire, care în cazul multor elevi este limba și literatura română. Așadar, echipa #diez a realizat o listă de noțiuni și itemi pe care ar trebui să le recapituleze absolvenții.
La limba și literatura română, testele de pretestare sau bac sunt împărțite în trei domenii cognitive. Acest fapt permite elevilor să se orienteze mai ușor la rezolvarea itemilor și să se pregătească mai eficient. Deci, cele trei domenii sunt: Cunoaștere și Înțelegere, Aplicare și Analiză și Sinteză și Redactare.
# Cunoaștere și Înțelegere
Itemii din cadrul acestui domeniu solicită citirea meticuloasă a textului și rezolvarea acestora făcând apel la creativitate și originalitate. Astfel, pentru a obține punctaj maxim la această secțiune, absolvenții ar trebui să recapituleze câteva noțiunii de bază.
# Sinonimia
La identificarea sinonimelor contextuale, trebuie să se respecte forma paradigmatică a lexemului propus (gen, număr, caz, persoană, timp și mod). După identificarea sinonimului se recomandă plasarea acestuia, imaginar, în context, pentru a confirma că integritatea stilistică/semantică a textului se păstrează.
Model de răspuns
Consider că sinonimul contextual al verbului „a plăsmui” ar putea fi verbul „a inventa”, deoarece el face referire la procesul de a crea ceva nou sau de a face o descoperire tehnică. Astfel, se păstrează integritatea stilistică și semantică a textului.
# Locuțiunile și expresiile frazeologice
La rezolvarea itemilor care țin de scrierea expresiilor frazeologice, absolvenții ar trebui să țină cont de faptul că locuțiunile și expresiile frazeologice se scriu în forma inițială. Totodată, la încadrarea acestora în enunțuri se acceptă modificarea formei paradigmatice doar a verbului. La acest item nu se acceptă proverbele, chiar dacă ele conțin cuvântul-cheie.
Model de răspuns
# a tăia frunze la câini
# a trăi ca frunza pe apă
# a lua frunza-n buză
# Polisemia
Pentru a demonstra polisemia unui cuvânt, trebuie să se țină cont de faptul că un cuvânt polisemantic are un sens de bază, din care derivă sensurile secundare.
Model de răspuns
Fiecare țară are un cod penal care trebuie să fie respectat de toți cetățenii.
La transmiterea scrisorilor este neapărat să se menționeze codul poștal al destinatarului.
# Aplicare și analiză
La rezolvarea itemilor din acest domeniu, elevii ar trebui să demonstreze un nivel înalt al competențelor de cititor cu gândire critică, originalitate, sensibilitate și cunoștințe temeinice de teorie și istorie literară.
# Stările/atitudinile eului liric/eului narator/eului dramatic/eului reflxiv
La formularea stării eului se va evita formularea a două stări sau a două atitudini prin utilizarea sinonimelor. Stările și atitudinile propuse trebuie să exprime aspecte distincte, justificate cu exemple de text corespunzătoare. Totodată, se face diferența dintre stări și atitudini.
Exemple de stări: meditația, dorul, tristețea, bucuria, extazul, durerea, incertitudinea, nostalgia.
Exemple de atitudini: respectul, admirația, dezgustul, disprețul, indiferența, recunoștința.
# Figuri de stil
La comentarea unei figuri de stil se specifică în mod obligatoriu denumirea figurii de stil, procedeul prin care s-a format figura de stil, semnificația contextuală și starea de spirit pe care o transmite figura de stil.
Model de răspuns
Inversiunea „un simplu măr” s-a format prin schimbarea topicii obișnuite: adjectivul determinant „simplu” este antepus substantivului regent „măr”. Astfel, este conturat caracterul banal al imaginii mărului, cât și al imaginii chinestezice prin intermediul căreia se accentuează ideea că mărul este un fruct obișnuit.
# Titlul
Cu siguranță a trebuit măcar o dată să comentați formula titulară a textului propus. Astfel, la analiza formulei titulare, ar trebui să țineți cont de tipul formulei de titlu: titlu-temă, titlu-stare, titlu-motiv, titlu-imagine, titlu generic. De asemenea, se va indica structura titlului, valoarea stilistică și relația cu mesajul textului.
# Sinteză și redactare
Sarcinile de la acest domeniu sunt deseori cele mai complexe și solicită un efort considerabil din partea elevilor. În cazul dat, este foarte important să se respecte cu exactitate tipul textului solicitat: text argumentativ, eseu argumentativ, eseu structurat, compoziție paralelă.
Mai jos, vedeți orarul testărilor desfășurat pentru treptele de învățământ gimnaziu și liceu.
În acest articol puteți vedea care sunt testele de exersare pentru sesiunea de examene din acest an.
Vedeți aici cronologia examenului de bac: când se fac testele, când se controlează și când se eliberează diplomele.
Echipa #diez este alături de absolvenții liceelor în fiecare an și aduce informații utile despre examenele de bac. Dacă te numeri și tu printre tinerii care au de susținut în acest an bacalaureatul, îți sugerăm să urmărești acest tag special de pe #diez pentru a fi la curent cu toate noutățile despre examen.