Anual, pe 24 ianuarie este marcată Ziua internațională a educației, desemnată de către Adunarea Generală a Națiunilor Unite. În Republica Moldova, această zi este celebrată pentru al patrulea an consecutiv. Potrivit Direcției Generale Educație, Tineret și Sport (DGETS) a municipiului Chișinău, în acest an, Ziua internațională a educației a fost marcată prin demararea „Decadei Educației”, care se desfășoară în perioada 24 ianuarie – 4 februarie 2023. În acest sens, echipa #diez a realizat un interviu cu Elena Vorotneac, profesoară de limba și literatura română la Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” din capitală.
Ea ne-a vorbit despre debutul în domeniul educației, despre avantajele și provocările profesiei, despre orele de limba și literatura română, despre elevii care îi sunt discipoli, dar și despre schimbările pe care le-ar implementa în sistemul educațional din Republica Moldova. La finalul interviului, profesoara a oferit și câteva sfaturi elevilor care urmează să susțină bacalaureatul în acest an.
„Am păstrat domeniul educației ca fiind domeniul în care îmi realizez activitatea mai mult ca o pasiune decât o profesie”
Elena Vorotneac, profesoară de limba și literatura română la Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” din Chișinău, a debutat în pedagogie în anul 2007. După câteva luni de activitate, a renunțat din cauza unui salariu demotivant. În anul 2012, a revenit în profesie, având și studii de doctorat în filologia română, specializându-se mai mult pe clasele liceale. „Am păstrat domeniul educației ca fiind un domeniu care îmi place, în care mă regăsesc și în care îmi realizez activitatea mai mult ca o pasiune decât o profesie.”
„Mi-am dorit să fiu profesoară din copilărie. M-am rugat foarte mult ca atunci când voi fi mare să devin profesoară de engleză, dar așa a decis soarta ca ulterior să o întâlnesc pe Mariana Marin, președinta Asociației Generale a Învățătorilor din România. Atât de frumos preda limba română, încât mi-am dorit de atunci să o studiez. Ea m-a făcut să descopăr cât de interesant și vast este acest domeniu”, ne-a mai povestit pedagoga.
Avantajele și părțile dificile ale profesiei de pedagogă
Am vorbit cu profesoara de limba și literatura română despre avantajele, dar și despre părțile mai dificile ale acestei profesii. „Nici nu reușești să simți cum trece timpul, pentru că la școală bătrânețea nu-și are loc, iar eu mă simt un adolescent, ca un ghid pentru copii. Avantajul este că peste ani îți vezi rezultatele prin propriii elevi. Rezultatele copiilor sunt o părticică din sufletul profesorului. Un pedagog nu este doar cel care oferă cunoștințe, dar și un partener bun, un asociat, un om care poate să inspire”, menționează Elena Vorotneac. La celălalt capăt al extremei, profesia de pedagog presupune și confruntarea multor provocări. Printre dezavantajele enumerate de către profesoară sunt salariul demotivant sau existența tendinței în societate de a denigra imaginea cadrelor didactice.
Despre investiția în educația din Republica Moldova
Elena Vorotneac ne-a spus că, din păcate, în prezent nu se investește suficient în domeniul educațional din Republica Moldova. Lipsa unei investiții de calitate duce la evitarea tinerilor specialiști de a activa în acest domeniu. La nivel de politici naționale, ar trebui să se acorde o atenție sporită cadrelor didactice, dar și unei salarizări motivante. Pe de altă parte, profesoara apreciază oportunitățile pe care Ministerul Educației și Cercetării (MEC) al Republicii Moldova le oferă pedagogilor din țară. În prezent, dânsa participă la două cursuri propuse de către minister, realizate înmpreună cu Tekwill Moldova – design grafic și inteligența emoțională –, ceea ce cu siguranță duce la evoluarea și dezvoltarea prosperă a profesorilor, determinată de un imperativ al cunoașterii tehnologiilor moderne.
Totodată, profesoara apreciază inițiativa DGETS și Primăriei Chișinău de a lansa diverse cursuri pentru pedagogi și platforme inedite pentru realizarea lecțiilor interactive. În acest sens, Elena Vorotneac a menționat platforma educațională educațieonline.md și extensia acesteia – educațieinteractiva.md, pe care le recomandă cu încredere oricărui profesor.
„Contează să intri mai întâi în inima copiilor și apoi în clasă”
Orele de limba și literatura română încep întotdeauna de la relațiile interpersonale. Profesoara ne-a povestit cum decurg lecțiile împreună cu elevii săi, de la organizare până la desfășurarea activităților interactive. O lecție este compusă din mai multe etape, în cadrul căreia sunt utilizate diferite metode de învățare. „Generația de astăzi este una digitalizată. Este necesar să înțelegi care sunt necesitățile individuale ale copiilor, căci unele metode pot să nu funcționeze în cazul tuturor elevilor. Lecțiile ar trebui să fie interesante, interactive și pe limbajul copiilor, ei trebuie să înțeleagă informația livrată de către profesor”, spune Elena Vorotneac.
Ambasadorii limbii române
Împreună cu elevii săi, elevi ai clasei a 10-a, a pus bazele unui proiect intitulat „Drumul spre școală”. Inițiativa are drept scop promovarea vorbirii și scrierii corecte în limba română în rândul liceenilor. În cadrul acestei activități interactive, elevii au misiunea de a identifica erorile gramaticale întâlnite în presa scrisă, în presa audiovizuală sau în cea online, care ulterior vor fi analizate în cadrul orelor de limba și literatura română. „Drumul spre școală” presupune și identificarea greșelilor cotidiene pe traseul de acasă până la școală. „Prin jocuri, laboratoare, activități interactive putem determina elevii să-și dezvolte dorința de a studia limba și literatura română, vorbirea și scrierea corectă a acesteia”, menționează profesoara.
„Copilul de astăzi vrea să fie auzit, e prea puțin doar să-l asculți”
„Până la stabilirea unei relații interpersonale cu elevul, un profesor se confruntă cu multe provocări. Deseori, la început, copiii au tendința de a-și ascunde adevăratele emoții, iar menirea pedagogului este să înțeleagă povestea fiecărui copil ca apoi să se poată apropia de el. Copilul de astăzi vrea să fie auzit, e prea puțin doar să-l asculți. O altă provocare este lipsa de încredere a unor elevi, de aceea primele trei luni sunt cele mai dificile până momentul stabilirii unei relații cu un copil pe care încă nu-l cunoști”, spune pedagoga.
Elena Vorotneac ne-a vorbit și despre discipolii săi, iar în acest context ne-a spus despre calitățile pe care le apreciază cel mai mult la aceștia. Sinceritatea, responsabilitatea, respectul sunt valorile promovate de către profesoară în rândul liceenilor. Ea insistă pe relații democratice, pe alegerea șefului de clasă prin vot democratic, pe stabilirea limitelor și regulilor clare la nivel de clasă și pe relaționarea corectă dintre elevi.
Profesoara ne-a povestit și despre faptul că nu acceptă comparația între copii. „Fiecare reușește în funcție de capacitățile sale. Copiii nu trebuie apreciați în funcție de note sau comparați între ei.”
În cazul elevilor cu rezultate mai slabe la studii, profesoara se străduiește să integreze acești elevi în cadrul orelor și prin alte metode. Jocurile și activitățile interactive pot reprezenta o bună alternativă pentru a ajuta elevii să memoreze mai ușor materia predată. Pe lângă acestea, profesoara îndeamnă elevii să lectureze, din motiv că doar așa își pot dezvolta vocabularul. „Eu am demonstrat că, în timp, notele pot evolua de la 5 sau 6 la 8. O notă de 2 este și un eșec al pedagogului, fiindcă profesorul își pune această notă și sieși. O notă nu înseamnă personalitatea copilului, ci mai degrabă un nivel atins”, povestește Elena Vorotneac.
Profesoara încearcă mereu să fie mai aproape de elevii săi, să creeze un contact cu aceștia atât prin intermediul rețelelor sociale, cât și prin intermediul excursiilor, activităților interactive organizate împreună, deoarece „elevii poate vor uita numele profesorului sau materia predată, dar cum s-au simțit în activitățile petrecute împreună și emoțiile trăite nu le vor uitat niciodată”.
Copiatul – un furt intelectual
Știm că elevii sunt deseori tentați să copieze. În acest sens, am întrebat-o pe Elena Vorotneac cum reușește să determine copiii să-și exprime liber punctul de vedere sau să valorifice un subiect din propria perspectivă, fără a recurge la copiat. Ea ne-a spus că optează pentru formularea întrebărilor al căror răspuns este practic imposibil de a fi găsit pe internet. „Și copiuțele își au avantajele lor, pentru că, în momentul în care sunt făcute, materia este asimilată și memorată de către elevi și astfel are loc consolidarea cunoștințelor. Pentru mulți, copiuțele sunt un garant al siguranței”, a declarat profesoara. Totuși, pedagoga nu susține copiatul și condamnă această acțiune penalizând elevii care recurg la ea. Mizează pe oferirea posibilității elevului să rescrie testul în cazul unei note negative, decât să copieze în timpul acestuia.
Lecțiile pe care le-a primit profesoara din partea elevilor săi
„În fiecare zi învăț câte ceva nou de la elevii mei, fiecare dintre ei are în spate o poveste de viață. Învățăminte de viață, informații noi pe care le primesc din partea elevilor. Copiii te pot surprinde și poți învăța lucruri interesante de la ei. Învăț și pe partea de tehnologii moderne, realizarea logourilor, stilizarea coperților de carte. Profesorul trebuie să fie în pas cu actualitatea, să învețe tot ce este nou pentru a reuși să stabilească o conexiune cu elevii”, menționează protagonista noastră.
Recomandări pentru elevii care urmează să susțină bacalaureatul la limba și literatura română în acest an
Am rugat-o pe Elena Vorotneac să ofere o serie de recomandări pentru absolvenții care urmează să susțină în acest an examenul de bacalaureat la limba și literatura română, pentru a obține rezultatul dorit la această materie.
Iată care sunt sugestiile recepționate din partea profesoarei:
# să studieze sistematic materia predată de către profesor;
# să exerseze utilizând diferite materiale didactice, caiete pentru rezolvarea testelor de pregărite sau modele de teste propuse spre exersare de către MEC al Republicii Moldova;
# să cronometreze exact timpul acordat pentru fiecare sarcină;
# să aloce aproximativ o oră și jumătate pentru rezolvarea primului subiect și o oră și jumătate pentru rezolvarea celui de-al doilea subiect;
# să prioritizeze răspunsurile, să înceapă cu exercițiile care li se par mai ușor de rezolvat;
# să citească cu atenție fiecare condiție a exercițiului;
# să stabilească cuvintele-cheie identificate în condiție;
# să țină cont de formula afirmație–argument–exemplu;
# să-și gestioneze emoțiile.
„Dacă se investește astăzi în educație, mâine se va culege din economie”
Pentru finalul interviului, Elena Vorotneac ne-a vorbit și despre schimbările care ar trebui implementate în sistemul educațional din Republica Moldova. Investirea resurselor în sfera educației, crearea condițiilor pentru dezvoltarea pedagogilor sau motivarea cadrelor didactice prin majorarea salariului ar fi câteva dintre modificările necesare la nivel educațional. Totodată, profesoara ne-a spus și despre proiectele lansate de către MEC al Republicii Moldova pentru promovarea domeniului educațional, unul dintre aspectele pozitive introduse de către reprezentanții statului pentru reformarea educației naționale.
„Decada Educației”, demarată în acest an, propune cetățenilor un program vast de activități interactiv-educative, oferind inspirație, schimb de experiență, de inițiative și consolidare a capacităților de formare și participare la diferite evenimente globale. Lista tuturor activităților interactiv-educative organizate în instituțiile de învățământ general din municipiul Chișinău în perioada „Decadei Educației” le puteți vedea aici.
Amintim că, în data de 5 octombrie 2022, mai mulți profesori din țară au fost premiați în cadrul Galei Laureaților Concursului Republican „Pedagogul anului”. În cadrul evenimentului, Elena Vorodneac a obținut titlul de „Profesorul anului” la cea de-a XVI-a ediție a concursului.