„Dezvoltare personală” reprezintă un obiect obligatoriu începând cu clasa a I-a și finisând cu clasa a XII-a. Disciplina este predată în mare parte de diriginți. Am întrebate șase tineri din orașul Chișinău ce impact au subiectele discutate în cadrul acestor ore asupra vieții lor, cine ar trebui să predea acest obiect și ce teme și-ar dori să fie abordate.
Elena Severin, elevă în clasa a XI-a, IPLT „Liviu Deleanu”
În urma lecțiilor de dezvoltare personală preiau informații utile, însă cred că ar avea un impact și mai mare dacă ar fi conduse de un psiholog. Toate subiectele, începând cu „Libertatea personalității între necesități, dorințe și expectații” și finisând cu „Abuzul” necesită o abordare efectuată de un psiholog, deoarece această persoană este mai calificată decât diriginții, chiar dacă aceștia, la rândul lor, au avut parte de lecții de psihologie. Cred că orele conduse de un psiholog ar fi mai eficiente și ar avea un impact mai mare asupra elevilor. De asemenea, pe lângă temele prezente, consider că ar fi bine dacă s-ar aborda și partea de educație sexuală, căci astfel vor putea fi prevenite mai multe probleme actuale, cum ar fi bolile cu transmitere sexuală, sarcina în rândurile minorelor etc.
Milena Onici, elevă în clasa a XI-a, IPLT „Liviu Deleanu”
Nu pot să neg faptul că nu am învățat nimic în cadrul orelor date. Consider că toate temele din cadrul orelor de dezvoltare personală sunt importante, însă le-aș omite pe cele discutate în anii anteriori și cele care nu țin de dezvoltarea noastră personală, spre exemplu „Promovarea bunurilor și serviciilor. Consumul rațional. Calitatea consumului”, pentru că este bine ca fiecare cetățean să știe cum să consume rațional orice produs, însă astfel de subiecte nu sunt atât de importante pentru dezvoltarea noastră ca personalități. De asemenea, ar trebui să se introducă termeni precum rasism sau xenofobie, deoarece în mediul în care trăim se manifestă un nivel înalt de rasism față de diverse persoane, aceasta fiind o problemă majoră a societății noastre care ar trebui înlăturată. În desfășurarea orelor ar trebui introduse diverse activități interactive, dar și explicarea conceptelor discutate. Orele date ar trebui să fie conduse de persoane calificate într-un anumit domeniu sau poate de persoane mai tinere, pentru că ele vor putea crea o conexiune cu elevii, să-i înțeleagă și să-i învețe despre subiecte abordate într-o manieră mai calitativă.
Ovidiu Crestin, elev în clasa a XI-a, IPLT „Liviu Deleanu”
Informațiile preluate din cadrul acestor ore le folosesc în viața cotidiană. Dintre temele ce există la moment aș schimba „Libertatea personalității între dorințe și expectații”, deoarece dorințele pe care le avem nu țin mereu de libertate, acestea necesită resurse financiare, timp, motivație pentru a fi îndeplinite, însă aș înlocui tema dată cu module despre dezvoltare profesională și orientare în carieră, din motiv că mulți tineri, printre care mă număr și eu, sunt foarte indeciși când vine vorba de viitoarea carieră. Cred că astfel de ore ar trebui desfășurate într-o manieră mai interactivă, să fie prezentă o legătură dintre profesor și elev, fiindcă astfel aceștia din urmă vor putea să-și manifeste la maximum potențialul și să însușească mai bine materialul predat, iar orele să fie conduse de diriginți, ei fiind cei mai apropiați profesori de clasele pe care le conduc și în prezența lor te poți deschide și participa activ la lecții.
Mădălina Maftei, elevă în clasa a X-a, IPLT „Liviu Deleanu”
Orele de dezvoltare personală mă ajută să mă descurc în viața de zi cu zi și mă pregătesc la un anumit nivel pentru viitor. După părerea mea, toate temele din cadrul orelor de dezvoltare personală sunt importante și nu aș schimba nimic, însă aș adăuga subiecte ce țin de sfera dezvoltării pe plan profesional, deoarece aceste teme sunt esențiale după finalizarea studiilor. Totodată, cred că ar trebui persoane calificate în domeniile pe care le studiem să predea astfel de ore, nu diriginții, iar conceptele abordate să fie bine explicate pentru a putea fi înțelese de elevi.
Adrian Angheluș , elev în clasa a X-a, IPLT „Liviu Deleanu”
Câteodată, informațiile preluate din cadrul acestor ore ne ajută mai târziu în viața cotidiană, dar impactul pe care-l au este destul de mic, având în vedere că se discută subiecte generale și nimic foarte concret. Cred că aș schimba „Satisfacerea dorințelor: limite raționale”, fiindcă această temă necesită experiențe personale acumulate pe parcursul vieții pentru a putea fi înțeleasă, fiind un subiect ce este abordat de fiecare persoană aparte. În locul acesteia, aș adăuga antreprenoriatul, deoarece, la momentul actual, temele incluse în cadrul orelor date țin mai mult de aspectul spiritual al conceptului de dezvoltare personală, însă este nevoie de introdus și partea practică, fiindcă la momentul finalizării studiilor și intrării în viața de adult nu este suficientă doar dezvoltarea pe plan spiritual. În cazul desfășurării acestor ore ar trebui implementate dezbateri efectuate pe temele ce urmează a fi discutate și să fie predate de psihologi, nu de diriginți.
Robert Nani, elev în clasa a IX-a, IPLT „Liviu Deleanu”
Majoritatea informațiilor predate nu sunt folositoare în viața de zi cu zi, deoarece subiectele predate nu sunt asimilate de către elevi. Dintre aceste teme aș schimba „Satisfacerea dorințelor: limite raționale”, fiindcă pentru unii tineri dorințele ce le au în prezent diferă substanțial de cele ce vor apărea pe viitor, iar satisfacerea lor ține mult de partea financiară și de cariera de viitor, astfel aș adăuga un modul ce ține de educația financiară, pentru a învăța tinerii cum să-și organizeze finanțele. Consider că orele de dezvoltare personală ar trebui conduse de mentori și de persoane calificate, căci acestea pot servi drept suport pentru ca tinerii să preia idei și concepte noi.
Autoare: Anastasia Rusu