Anul 2022 a fost marcat de o invazie în Ucraina care a împins mii de oameni să-și părăsească casele și să caute în Republica Moldova un refugiu. Am fost gazde în alt sens al cuvântului, iar ospitalitatea noastră a fost catalizator pentru o cauză umanitară. Asta însă nu a oprit și turismul clasic moldovenesc, care s-a dezvoltat odată și în pofida tuturor dificultăților. Și in acest an, USAID a continuat sa susțină dezvoltarea turismului, cu accent pe creșterea rezilienței industriei. Șeful misiunii USAID în R. Moldova, Scott Hocklander, a vorbit într-un interviu despre cea mai recentă lansare turistică a anului care se încheie – pensiunea CUIB din r. Strășeni – dar și despre susținerea USAID oferită R. Moldova pe timp de război. Am discutat procesul de digitalizare în sectorul turistic, standardele internaționale la care se aliniază țara noastră, dar și de ce, acum zece ani, USAID a decis să investească în ospitalitatea moldovenească.
Domnule Hocklander, este deja bine cunoscut faptul că dezvoltarea turismului este unul dintre domeniile strategice susținute de USAID în Moldova. Recent, a fost lansată pensiunea CUIB din raionul Strășeni, beneficiar al Activității de Susținere a Competitivității în Industria Ușoară și cea a Turismului (MCTA), un proiect EDGE în Moldova, finanțat de USAID. Cum a fost experiența Dvs acolo și ce v-a impresionat cel mai mult?
Scott Hocklander: „Mulțumesc încă o dată, Felicia, pentru invitație și posibilitatea de a vorbi aici despre un domeniu cu adevărat interesant și în creștere în Republica Moldova. Așa cum ați pomenit, am avut privilegiul de a lansa o nouă pensiune la Căpriana. Și proprietarul pensiunii, Vitalie Răilean, și soția sa Ecaterina, doi membri în devenire a domeniului HoReCa și oameni care au făcut parte din domeniul turismului și serviciilor o bună perioadă de timp, au fost în procesul de a-și materializa un vis al vieții: de a avea o pensiune la Căpriana. Probabil un lucru care m-a impresionat e întregul concept de „cuib”. L-am întrebat pe Vitalie de unde vine asta.
În mod cert, când te gândești la un cuib, imaginea evocată e cea a unei familii care crește și pleacă, dar, în același timp, e un loc unde te poți întoarce. Asta e ceea ce al a vrut să dezvolte: un loc unde moldovenii care sunt prieteni, rude, pot pleca peste hotare și apoi se pot reîntoarce. Pe bune, acest loc este minunat.
Căpriana este un loc bine cunoscut pentru întreaga țară, dar care nu prea are infrastructură prin preajmă. Așadar, având acest loc unde poți petrece o noapte, unde poți mânca, care este absolut superb, iar creativitatea lui Vitalie, ca și a multor alți moldoveni, e la un nivel înalt și este absolut minunată. A fost captivant să urcăm și să admirăm priveliștea, să gustăm bucatele de acolo. Dar cred că ideea unei pensiuni implică și ideea de a dezvolta comunitatea. Și această pensiune, lansată cu susținerea USAID, ca și multe alte afaceri rurale din regiune, susține dezvoltarea comunităților din regiunea Codru. Alături de alte investiții în regiune, vinării și pensiuni, se începe a contura un cluster de oportunități turistice minunate. Și aceste lucruri vor aduce turiști din ce în ce mai des, nu doar din Republica Moldova, ci și din alte țări.”
Lansarea pensiunii coincide și cu închiderea proiectului MCTA – un proiect de tranziție care a avut un impact mare asupra turismului local. Este aproape sfârșitul anului și este momentul potrivit pentru a număra rezultatele. De aceea, haideți sa vorbim despre cele mai importante realizări ale MCTA.
„Întreaga idee a proiectului – Activitatea de Susținere a Competitivității în Industria Ușoară și cea a Turismului (MCTA) – era că în timp ce făceam o tranziție spre alte proiecte majore, am vrut să ne asigurăm că susținerea pentru sectorul turistic nu se va opri. Acest lucru a fost într-atât de important pentru noi, încât am decis să creăm un nou proiect care să răspundă acestei necesități. Și sunt atât de fericit că am făcut-o! Știm cu toții ce s-a întâmplat: invazia brutală a lui Putin asupra Ucrainei și impactul enorm pe care aceasta l-a avut atât asupra acestei țări, cât și asupra refugiaților care au venit în Republica Moldova. Moldovenii și ospitalitatea lor, răspunsul lor a fost inspirațional, de necrezut. O mare parte din acest răspuns i-a revenit industriei turistice și pensiunilor, dar și altor afaceri rurale, care i-au primit pe refugiați, le-au oferit mâncare și cazare gratuit, în cele mai multe cazuri. Acest proiect de tranziție ne-a permis să le oferim susținere. Am ajutat 40 de pensiuni și IMM-uri din domeniul turismului rural cu granturi de 500.000 de dolari, împreună cu propriile lor investiții. O bună parte a însemnat susținerea pentru a trece la soluții de energie regenerabilă: panouri solare, sisteme de încălzire a apei și altele, lucruri care i-ar ajuta, în perspectivă, să fie mai sustenabili, să-și îmbunătățească serviciile. Pe asta ne-am concentrat întregul an. Am avut o echipă incredibilă, echipa MCTA a fost minunată, am lucrat împreună cu ANTRIM și cu Ministerul Culturii. Cred că s-au făcut foarte multe într-un an foarte dificil pentru un domeniu care cu siguranță a avut nevoie de susținere, care abia a ieșit din COVID și care trebuia să iasă din această perioadă grea spre zile mai bune, să sperăm.”
La nivel internațional, Moldova este recunoscută pentru turismul vinicol, datorită investițiilor care s-au făcut în acest sector. Totuși, tendințele internaționale în domeniu arată că turiștii sunt interesați de turismul de aventură ușoară. Ce activități au fost întreprinse în acest sens și ce rezultate au fost obținute?
„Când vine vorba de turism, gusturile cu siguranță se schimbă. Oamenii își doresc o experiență diferită, deplină. Aș mai spune că pe lângă ideea de aventură mai există și ideea autenticității, ideea experienței. Când te gândești la lucrurile pe care Republica Moldova le poate oferi, lucrurile pleacă dincolo de turismul vinicol. Abilitatea de a o face este aproape naturală. Vorbim despre peisaje, care sunt minunate. E vorba de a merge în drumeții, de a alerga sau a merge cu bicicleta, de a trăi turismul în alte moduri. În multe localități am susținut dezvoltarea traseelor pentru drumeții și ciclism.
Spre exemplu, vorbim aici de regiunea Codru, Bălănești e cel mai înalt vârf din țară, dar nu atât de mulți oameni știu asta, ei nu știu cum să ajungă acolo. Lucrând cu localnicii pentru a marca aceste locații, folosind sistemul european, am ajutat la formarea acestui traseu. Și acesta e doar unul dintre exemplele făcute de noi. Din perspectiva USAID, noi vrem să susținem comunitatea. Și asta ne duce parțial la acel turism de aventură, oamenii vor să trăiască o experiență, cum ar fi să meargă într-o gospodărie moldovenească, să mănânce feluri tradiționale, să învețe cum se face plăcinta. Asta e viziunea, cred că acesta e punctul forte al Republicii Moldova. Ce-ar putea fi mai autentic în Moldova decât să ai un pahar de vin și o plăcintă, să stai de vorbă cu oamenii, să înveți despre cultura lor. Și asta corespunde tuturor cerințelor. Cu susținerea noastră, ANTRIM și Guvernul au fost foarte proactivi în a deveni membrii asociațiilor turistice internaționale. ANTRIM este membră afiliată a Adventure Travel Trade Association (ATTA), cea mai mare rețea globală în industria călătoriilor de aventură. Astfel, beneficiază de cele mai bune idei de la operatorii turistici din întreaga lume.”
Dvs ați menționat că în acest an, Moldova a făcut pași importanți pentru dezvoltarea durabilă a sectorului turistic și este deja membră a celei mai reprezentative comunități internaționale – Organizația Mondială a Turismului (OMT).Ce înseamnă acest lucru și care sunt beneficiile acestui statut?
„La fel ca Asociația de Turism de Aventură, OMT oferă o recunoaștere internațională. Ei au un set e standarde pe care fiecare membru e așteptat să le întrunească. Acest lucru ajută industria moldovenească a turismului să-și ridice standardele și mizele ca să fie cunoscută. Asta mai e și ca o ștampilă de aprobare, la care turiștii se uită și se întreabă la ce s-ar putea aștepta în ceea ce privește standardele unei destinații turistice. E ca un scop la care Republica Moldova continuă să aspire. Noi am vorbit puțin despre gusturi. Cred că unul dintre lucrurile pe care le vor turiștii e să știe că impactul lor asupra mediului va fi pe cât de posibil de mic. Iată de ce ideea dezvoltării durabile este atât de importantă. Am vorbit despre energie și panouri solare, ideea de a avea energie regenerabilă, cred că turiștii vor să vadă asta.
Cred că în toate aspectele durabilității, USAID susține Republica Moldova să fie un brand de tip premium, nu doar la nivel de calitate, ci și la nivel de dezvoltare durabilă. Sunt o mulțime de oportunități ca Republica Moldova să vadă ce standarde internaționale sunt, să fie parte la ele, să învețe de la semeni, dar cred că Republica Moldova are și multe de predat. Cred că sunt experiențe unice aici, deci e un schimb de experiență și idei.”
Ați vorbit despre sustenabilitate și practici străine pe care le putem deprinde în R. Moldova. Anul acesta, pensiunile și afaceri specializate in turism rural au fost beneficiarele unor proiecte de digitalizare a serviciilor? Ne puteți da detalii?
„Cred că toate sectoarele economice și sociale au fost lovite de COVID, sectorul turistic a simțit-o la fel de tare ca toată lumea, având în vedere incapacitatea de a călători și a se deplasa. Cred că unul dintre lucrurile productive pe care le-am făcut atunci a fost în termeni de digitalizare. Și asta se aliniază cu trendurile globale: într-adevăr trebuie să fii digital ca să-ți faci cunoscut numele. Există și aspectul funcțional, turistul trebuie să-și poată face rezervări. Asta trebuie digitalizat din ce în ce mai mult. În mod cert, nimeni nu mai sună să facă o rezervare, ei vor să o facă de pe telefon, de la calculator. Dar oamenii vor să vadă produsul. Cum arată odăile, cum arată mediul. Am reușit să lucrăm cu multe pensiuni pentru realizarea de materiale video 360 de grade, filmări cu drona de sus și din diferite puncte, să facem fotografii de calitate înaltă, ca oamenii să poată accesa și să trăiască experiența ca să vadă dacă vor să viziteze acest loc. Încolo merg lucrurile: plățile online, rezervări online, toate aceste lucruri sunt importante ca să ai acces. Și asta e încă un lucru minunat: dacă ai un site de calitate internațională, oamenii îl pot accesa de oriunde în lume. În direcția asta se mișcă lucrurile și așa vom conecta tururile de aventuri din întreaga lume să vină aici.”
Și în ultimul moment, USAID a sprijinit dezvoltarea turismului moldovenesc în ultimii ani. Care au fost principalele motive pentru a sprijini acest sector?
„USAID a început să susțină într-un mod mai direct turismul moldovenesc în jurul anului 2013. E ceva timp și eu cred că e o recunoaștere a faptului că turismul poate fi o parte crescândă a economiei. Am văzut-o ca pe un fel de a promova ospitalitatea. Oricine vine în Moldova realizează aproape imediat că aici e unul dintre cele mai ospitaliere locuri în care au fost vreodată. Modul în care moldovenii găzduiesc oaspeți e cât se poate de bun. Sunt atâtea aspecte cu care să lucrezi! De cealaltă parte, e o oportunitate de a arăta cultura locului ca oamenii din jurul lumii să înțeleagă ce e minunat și autentic în Republica Moldova, dar și despre economie, locuri de muncă, despre dezvoltarea economiei, implicarea unor comunități care poate și-au pierdut locurile de muncă sau afacerile și caută oportunități pentru a-și revitaliza comunitățile.
În aceste comunități se ascunde Republica Moldova. Să poți oferi aceste oportunități, să oferi șanse, să găzduiești, să oferi cazare și experiență, să aduni comunități împreună, să pui umărul la economia țării e ceea ce am vrut să facem. S-a pliat și cu industria vinicolă. Desigur mai sunt alte tradiții minunate și cultură moldovenească care pot fi, așa cum am văzut pe exemplul vinului, extrem de productive și să ofere locuri de muncă, venit, exporturi. Vinul aduce mii de premii, vorbind la nivel internațional acum. Și asta e încă un lucru care va aduce oamenii aici. Și sunt multe legături importante între a avea vin, turism, produse agricole de calitate. Asta e și un motiv de ce avem un proiect nou care le reunește pe toate, cu o investiție de 50 de milioane de dolari, ceea ce e dublu față de ceea ce am făcut înainte. Găsirea unor legături pozitive dintre aceste sectoare va asigura dezvoltarea localităților rurale. Toate astea au sens. Și adevărul e că am fost și principalul donator extern care era disponibil. Nu erau foarte mulți donatori care să ofere susținere. Și dacă auziți de la alți parteneri cu care lucrăm, care-s sunt minunați, veți afla că în sectorului turistic e un grup special de oameni care-și dedică viața ospitalității, îi fac pe alții să se simtă speciali și să aibă experiențe superbe. Asta e unul dintre cele mai faine lucruri despre acest grup. Din aceste motive o facem.”