Reprezentanții Termoelectrica au venit cu explicații privind facturile care trebuie achitate de cetățenii debranșați de la încălzirea centralizată. Cei de la Termoelectrica spun că metodologia nouă „este una corectă din punct de vedere al principiilor fizicii”.
„Consumatorii au anumite neclarități. Toate blocurile locative au instalate contor de energie termică, care fixează cantitatea de energie termică care a fost consumată de blocul respectiv. Consumatorii debranșați trebuie să înțeleagă că apartamentele noastre au un consum mediu de 100-120 de kilowați pe an. În medie, pentru a încălzi un apartament de 50 de metri pătrați trebuie să consume 100 de metri cubi gaz ca să asigure temperatura de 22 grade. Daca nu consumă, atunci înseamnă că acești consumatori stau pe spatele altor locatari care nu s-au debranșat”, spun reprezentanții Termoelectrica.
Ei au menționat că au toată încrederea că: „Metodologia dată este una corectă din punct de vedere al principiilor fizicii”.
Momentan, dintre toți consumatorii conectați la energie termică 12 % sunt debranșați, iar 88 % sunt conectați la sistemul centralizat.
„Apartamentele debranșate care se află în mijlocul blocului achită de patru ori mai puțin decât cei care se află mai sus. De aceea, noua metodologie prevede ca toți să achite egal. Pentru fiecare apartament se aplică condițiile apartamentului. Ca să nu avem situația când un apartament care se află mai jos plătește mai mult decât cei care sunt mai sus, metodologia vine ca toți să achite egal, să nu consume unul pe spatele altuia. Eu ca și consumator centralizat nu vreau să achit pentru cei care s-au debranșat”, spun reprezentanții Termoelectrica.
Conform celor de la Termoelectrica, consumatorii care s-au debranșat de la sistemul centralizat de încălzire achită pentru țeava tranzitorie 15 % dintr-o gigacalorie consumată de bloc. Respectiv, în medie, aproximativ 300 de lei pe lună achită majoritatea consumatorilor debranșați de la sistemul centralizat de încălzire, iar 600 de lei achită aproximativ 4 900 de apartamente. Conform Termoelectrica, persoanele care achită facturi mai mari de 1 000 de lei sunt cazuri excepționale care trebuie analizate individual.
„Cei care consideră că facturile sunt majorate, noi analizăm fiecare caz și vom aduce explicații de ce este acest preț achitat. Cei care nu sunt de acord cu facturile primite se pot adresa la Termoelectrica, dar noi nu vom avea temei ca sa revizuim procentul de achitate. Nu putem interveni în revizuirea formulei sau procentului, nu poate fi modificată. Putem examina doar dacă elementele din formulă au fost corect aplicate”, spun cei de la Termoelectrica.
De asemenea, au mai menționat că în cazul persoanelor debranșate care nu vor achita tranzitul energiei termice se va aplica legislația în vigoare.
„Da cine să achite, vecinul în locul lor? Cei 90 % care au rămas conectați la încălzirea centralizată nu sunt de acord să achite pentru cei care s-au debranșat. Toate suprafețele din cadrul unui bloc locativ participă la formula de calcul. Nu este o metodă separată pentru fiecare în parte.
Avem un contor la intrarea în bloc. Dacă până acum achitau 10 % cei deconectați și 90 % cei deconectați, acum consumul se distribuie egal la toți consumatorilor, indiferent că sunt conectați sau deconectați, și ceea ce mai rămâne se duce la consumatorii conectați.
Cel mai bine e să revină toți la sistemul centralizat și problemele se vor termina. În caz contrar, cineva va beneficia mai mult pe spatele altuia. Metodologia dată este una corectă din punct de vedere al principiilor fizicii”, explică reprezentanții Termoelectrica.
Consumatorii casnici care s-au înregistrat în sistemul informațional compensatii.gov.md pot să acceseze în cabinetul personal informaţia privind categoria de vulnerabilitate energetică atribuită.
Persoanele care au nevoie de clarificări pot să acceseze compensatii.gov.md sau să sune la numărul de telefon: 0 8000 5000.
Volumele maxime compensate și prețurile la energie pentru consumatorii casnici, aplicate în perioada noiembrie 2022 – martie 2023 pot fi văzute aici.
Suma compensațiilor oferite persoanelor în funcție de gradul de vulnerabilitate poate fi văzută aici.
Amintim că pe 12 octombrie 2022, a fost lansat site-ul compensatii.gov.md, cu programul „Ajutor la contor”. Utilizatori au trebuit să se înregistreze, să intre în cont și să completeze cererea pentru a primi un grad de vulnerabilitate din partea guvernului pe perioada rece a anului. În funcție de rezultatele obținute, cetățenii vor primi compensații la energie termică/gaz.