NASA a anunțat că un satelit radar de ultimă generație va cartografia în detaliu râurile și oceanele lumii

Foto:NASA

O misiune internațională condusă de NASA a fost lansată astăzi în California. Aceasta reprezintă începutul unui proiect major de știință a Pământului, scopul căruia este de a efectua un studiu cuprinzător al oceanelor, lacurilor și râurilor lumii. Informația a fost publicată pe agenția de știri Reuters.

Satelitul radar avansat, numit SWOT, prescurtare de la Surface Water and Ocean Topography (Topografia apelor de suprafață și a oceanului), este conceput pentru a oferi oamenilor de știință o imagine fără precedent asupra apei dătătoare de viață, care acoperă 70 % din planetă.

Mai mult, misiunea oferă noi posibilități de studiere a mecanicii și a consecințelor schimbărilor climatice.

NASA anunță că o rachetă Falcon 9, deținută și operată de compania de lansare comercială a miliardarului Elon Musk, SpaceX, a fost programată să fie lansată înainte de zorii zilei de astăzi, de la baza Vandenberg U.S. Space Force, la aproximativ 275 km nord-vest de Los Angeles, pentru a transporta SWOT pe orbită.

Dacă totul decurge conform planului, satelitul de dimensiunea unui SUV va produce date de cercetare în câteva luni.

De aproape 20 de ani în dezvoltare, SWOT încorporează o tehnologie avansată de radar cu microunde, despre care oamenii de știință spun că va colecta măsurători de înălțime ale suprafeței oceanelor, lacurilor, rezervoarelor de apă și râurilor în detalii de înaltă rezoluție. Potrivit cercetătorilor, datele compilate din analizele radar ale planetei vor îmbunătăți modelele de circulație oceanică, vor spori gradul de veridicitate al prognozelor meteo și al celor climatice, dar și vor ajuta la gestionarea rezervelor limitate de apă dulce în regiunile afectate de secetă.

Satelitul a fost proiectat și construit la Jet Propulsion Laboratory (JPL) al NASA, lângă Los Angeles. Dezvoltat de Agenția Spațială Americană în colaborare cu omologii săi din Franța și Canada, SWOT a fost una dintre cele 15 misiuni enumerate de Consiliul Național de Cercetare drept proiecte pe care NASA ar trebui să le întreprindă în următorul deceniu.

„Este într-adevăr prima misiune care observă aproape toată apa de pe suprafața planetei”, a spus Ben Hamlington, om de știință de la JPL, care conduce și echipa NASA pentru schimbarea nivelului mării.

Membrii SWOT testează una dintre antene pentru instrumentul interferometrului radar în bandă Ka (KaRIn) într-o cameră de la Laboratorul de propulsie cu reacție al NASA din Pasadena, California, 2022.
Sursă foto: NASA

Potrivit Nadyei Vinogradova Shiffer, cercetătoare a programului SWOT, studiul îi va ajuta pe oamenii de știință din domeniul climei să răspundă la o întrebare-cheie: „Care este punctul de cotitură în care oceanele încep să elibereze, în loc să absoarbă, cantități uriașe de căldură înapoi în atmosferă și să accelereze încălzirea globală, mai degrabă decât să o limiteze?”.

Inventarierea resurselor de apă ale Pământului, în mod repetat, pe parcursul misiunii SWOT, va permite cercetătorilor să urmărească fluctuațiile din râurile și lacurile planetei în timpul schimbărilor sezoniere și al evenimentelor meteorologice majore.

Tamlin Pavelsky, cercetător în cadrul misiunii SWOT, a declarat că adunarea unor astfel de date seamănă foarte mult cu „a lua pulsul sistemului de apă al lumii, așa că vom putea vedea când este în cursă și vom putea vedea când este lent”.

Pentru a realiza măsurătorile, satelitul SWOT este echipat cu un instrument revoluționar, un interferometru cu bandă largă, denumit KaRin – două antene radar, situate la capetele unor brațe aflate la o distanță de 10 metri între ele vor scana suprafața apei pe o bandă largă de 120 de kilometri, permițându-le oamenilor de știință să-și cartografieze cu precizie observațiile în două dimensiuni, indiferent de vreme sau oră. Semnalul ușor diferit primit de fiecare dintre cele două antene le va permite cercetătorilor să afle care este adâncimea apei.

Nava spațială (SWOT) este mutată într-un container de transport în interiorul unității Astrotech de la baza forțelor spațiale Vandenberg din California, SUA, 18 noiembrie 2022.
Sursă foto: USSF/Chris Okula/Handout

Studiile anterioare ale apei Terrei s-au bazat pe date preluate din anumite puncte, cum ar fi indicatori de râu sau ocean, sau de la sateliți care pot urmări doar măsurători de-a lungul unei linii unidimensionale.

„Acum ni se va oferi o hartă a cotelor, iar aceasta este o schimbare totală a jocului”, a declarat Tamlin Pavelsky, om de știință.

Reporteră stagiară: Cristina Plataș