Centrul de Resurse Juridice din Moldova a analizat prin prisma informației statistice sistemul de justiție din Republica Moldova pentru a obține o imagine comparativă a justiției din țara noastră în raport cu țările cu o dezvoltarea economică comparabilă.
Analiza compară justiția din Republica Moldova cu justiția din 11 țări, precum și cu media și mediana țărilor membre ale Consiliului Europei (CoE). Sunt analizate fondurile publice alocate sistemului de justiție, salariile judecătorilor și procurorilor, numărul judecătorilor, procurorilor și avocaților, suficiența personalului care asistă judecătorii și procurorii, viteza cu care sunt examinate dosarele de către judecători, precum și sarcina de muncă a judecătorilor și procurorilor.
În anul 2020, Republica Moldova a alocat justiției 16,4 euro pe cap de locuitor, aproape de doua ori mai mult decât în 2016. Totuși, această sumă este de 3,9 ori mai mică decât mediana țărilor CoE.
Republica Moldova este țara care plătește cel mai puțin judecătorii săi. Cifrele din raport sugerează că este necesară creșterea salariului judecătorilor începători cu 20-25 %, iar a judecătorilor Curții Supreme de Justiție cu 10-15 %.
În ceea ce privește numărul efectiv al judecătorilor pe cap de locuitor, Republica Moldova se află deasupra medianei țărilor membre ale CoE. În țară există 17,2 judecători activi la 100 000 de locuitori, iar mediana țărilor membre ale CoE este de 16.
„Republica Moldova se află printre țările cu cel mai mare număr de procurori pe cap de locuitor. Raportat la populația țării este de două ori mai mare decât mediana țărilor CoE. La fel, numărul funcțiilor de procuror din Republica Moldova (720) este cu 43 % mai mare decât numărul funcțiilor de judecător
(504), ceea ce este atipic. În țările cu o democrație avansată numărul judecătorilor este mereu
mai mare decât numărul procurorilor”.
În 2018, un procuror la începutul carierei primea un salariu anual 10 612 euro, iar un procuror din Procuratura Generală – 17 493 euro, aproape dublu față de anul 2016. În anul 2020, salariile procurorilor de la începutul carierei au crescut puțin față de 2018, până la 11 355 euro, iar salariile
procurorilor din Procuratura Generală s-au redus puțin, până la 16 839 euro.
În anul 2020, salariul procurorilor raportat la salariul mediu pe economie în Republica Moldova a scăzut față de anul 2018, până la 2,2 salarii medii pe economie pentru procurorii începători și 3,3 salarii medii pe economie pentru procurorii Procuraturii Generale. Cu toate acestea, salariul mediu al procurorilor începători este considerabil mai mare decât mediana Consiliului Europei (1,7), iar remunerarea procurorilor din Procuratura Generală era puțin mai mică decât mediana (3,5).
Raportul CEPEJ conține informații privind numărul de cauze primite de judecători și cele examinate de procurori. În anul 2018, instanțele din Republica Moldova au înregistrat 4,1 cauze civile, comerciale, administrative și penale la 100 de locuitori. Mediana țărilor CoE la acest capitol de asemenea este 4,1 de cauze. În anul 2020, din cauza pandemiei, numărul cauzelor primite de judecători a scăzut până la 3,5 dosare la 100 de locuitori.
Documentul analizează și durata examinării cauzelor în instanțele judecătorești. În medie, o cauză în Republica Moldova se examinează în toate cele trei niveluri de instanțe în 324 de zile, cu 205 zile mai puțin decât mediana țărilor CoE. Aceasta confirmă că, în medie, cauzele în Republica Moldova se examinează mult mai rapid decât în țările membre ale CoE. Republica Moldova este printre țările în care justiția se face cel mai repede, după Bulgaria, Azerbaidjan și Federația Rusă. Această viteză are și un preț – calitatea redusă a actului de justiție, fapt confirmat implicit de numărul mare de condamnări ale Republicii
Moldova la Curtea Europeană a Drepturilor Omului.
Timp de 25 de ani, Moldova a fost condamnată de 568 de ori de către CtEDO. E de menționat că, începând cu anul 2010, Centrul de Resurse Juridice din Moldova a analizat activitatea în cauzele moldovenești, elaborând note analitice pentru fiecare an separat: 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021.
Analiza a fost elaborată în baza Raportului Comisiei Europene pentru Eficiența Justiției a Consiliului Europei (CEPEJ) publicat în anul 2020. Acest raport conține datele pentru anul 2018. CRJM a comparat datele din acest raport cu datele oficiale privind Republica Moldova pentru anul 2020.
Autor: Maxim Pistrui