Începând cu 16 septembrie, în magazinele sociale „Merișor” pâinea livrată de combinatul de panificație din Chișinău – Franzeluța – costă 1 leu. Iar din 20 septembrie, aceeași pâine de la Franzeluța este vândută și în celelalte magazine din țară „Merișor”. Cum s-a ajuns la acest preț de 1 leu? Ne-am pus și noi această întrebare și am încercat să aflăm răspuns la ea de la reprezentanții partidului „ȘOR”, apoi de la Consiliul Concurenței și, în cele din urmă, de la Serviciul Fiscal de Stat.
UPDATE (22 martie, 2023): deputatul fugar Ilan Șor a anunțat că, începând cu ziua de 22 martie, nu va mai fi vândută pâine la preț de 1 leu în magazinele sociale „Merișor”. Legea cu privire la comerțul interior a fost votată în luna iulie 2022 în Parlament și urma să intre în vigoare după șase luni de la publicarea în Monitorul Oficial, adică astăzi.
Legea prevede: „Este interzisă furnizarea (vânzarea) produselor agricole și alimentare sub costul produsului, neluând în considerare profitul furnizorului, cu excepția cazului prevăzut la alin. (2) lit. c) și a termenelor prevăzute la alin. (6). Cumpărătorul nu poate solicita plățile prevăzute la alin. (2) sub limita stabilită la prezenta literă”.
Știre inițială.
Șor – „salvator”
„Administrația rețelei de magazine sociale «Merișor» a decis să vină din nou în ajutor. Astfel, începând cu 16 septembrie, în magazinele sociale din Chișinău pâinea va costa 1 leu. Magazinele sociale reprezintă o salvare pe timp de criză”, a declarat pe 15 septembrie deputatul fugar Ilan Șor.
Pe 16 septembrie am decis să mergem la unul dintre magazinele sociale „Merișor” din Chișinău, care se află pe strada Sarmizegetusa, nr. 1. Am vrut să vedem dacă oamenii stau la rând după pâine și ce cred despre noul preț de 1 leu al unei franzele.
Afară, lângă magazin, am găsit un rând format din trei persoane. I-am întrebat pe oameni dacă știu că pâinea se vinde la preț de 1 leu. Două persoane nu știau, dar una a spus că a auzit la televizor și nu credea că se vinde la un astfel de preț.
„Înainte, pâinea se vindea cu cardurile sociale, dar acum nu trebuie să le prezinți pentru a cumpăra această pâine de 1 leu. Puteai cumpăra o pâine cu 3,50 lei dacă aveai card de membru. Acum stau la rând să cumpăr și eu această pâine de 1 leu”, ne-a spus o persoană în vârstă de 60 de ani, care s-a prezentat drept Vladimir.
Vânzătoarea magazinului a precizat că pe zi pot vinde unei persoane o singură pâine, indiferent dacă este pensionar sau nu. Am reușit să cumpărăm și noi una pentru a ne asigura că într-adevăr se vinde la preț de 1 leu.
Alte persoane care se aflau în rând au menționat că în magazinele sociale „Merișor” sunt doar unele produse mai ieftine, dar în general toate sunt la fel de scumpe.
Să ne întoarcem la pâine
Am fost curioși să aflăm cum o pâine care are un preț în mod normal de 3,50-5 lei să fie vândută în magazinele sociale „Merișor” la preț de 1 leu. Mai mult decât atât, în condițiile în care activitatea SRL „Magazine Sociale”, conform datelor publice din 2021, înregistrează pierderi de −39,42 milioane de lei.
Cum este posibil ca aceste „Merișoare” să activeze de-a lungul anilor dacă nu creează profit? Această întrebare am vrut să i-o adresăm și lui Cușnir Vitalie, care figurează drept fondator, director și beneficiar la SRL „Magazine Sociale”. Alina Șargu, purtătoarea de cuvânt a partidului „ȘOR”, ne-a spus că vom primi un număr de contact al unei persoane de la magazinele sociale „Merișor” cu cine am putea discuta, dar așa și nu am primit nimic.
Dacă sunăm la numărul de contact al SRL-ului „Magazine Sociale”, telefonăm de fapt la compania care deține lanțul de magazine Duty Free. Doamna care ne-a răspuns la telefon a spus că nu cunoaște de ce numărul lor figurează în datele de contact ale SRL „Magazine Sociale”.
Conform unei anchete RISE Moldova, „Magazine Sociale” SRL are sediul juridic la Chișinău, pe str. Tighina, nr. 12. Iar la această adresă sunt înregistrate mai multe companii controlate de Șor, inclusiv Dufremol SRL, care deține cel mai mare lanț de magazine duty-free.
În urma unei solicitări de informații către Consiliul Concurenței, cei din urmă ne-au declarat că produsul „Franzela albă ambalată PLAI”, care se vinde la preț de 1 leu în magazinele sociale „Merișor”, poate fi comercializat pe teritoriul Republicii Moldova la prețuri libere de vânzare. Motivul este că această pâine nu se află în lista produselor/serviciilor social importante de primă necesitate, prețul cărora este reglementat de către stat.
„Măsuri de reglementare de stat a prețurilor se aplică față de pâinea de până la 600 de grame (1905) neambalată și nefeliată, la fabricarea căreia se utilizează făină de grâu de calitatea I și II, apă, sare alimentară, drojdie de panificație și aditivi pentru prevenirea bolii mesentericus”, se arată în răspunsul Consiliului Concurenței pentru #diez.
Respectiv, prețul pâinii „Franzela albă ambalată PLAI” care se vinde în magazinele sociale „Merișor” nu este reglementată de către stat din motiv că această franzelă este ambalată și la fabricarea ei se folosește făină de grâu de calitate superioară.
Mai mult, prețul mai mic de comercializare al acestei franzele, în viziunea Consiliului Concurenței, nu creează o concurență neloială pe piață.
„Legea Concurenţei nr. 183/2012 interzice, la art. 11 lit. e), practicarea unor prețuri de ruinare de către întreprinderile aflate în poziție dominantă în scopul înlăturării concurenților. Subiect care cade sub incidența prevederilor acestui articol pot fi doar întreprinderile care dețin o poziție dominantă pe o piață relevantă”, menționează Consiliul Concurenței.
La întrebarea cum SRL „Magazine Sociale” poate activa în continuare dacă înregistrează pierderi pentru anul 2021 de −39,42 milioane de lei, Consiliul Concurenței spune că această întrebare excede competențele sale.
Pe 29 iunie 2020, într-un briefing de presă, Vitalie Cușnir a declarat că magazinele „Merișor” au activat în pierderi în perioada pandemiei, dar nu a precizat exact care sunt aceste pierderi.
„Majoritatea unităților comerciale au ridicat prețurile la produse și mărfuri. Chiar dacă la noi erau cele mai mici costuri, noi le-am coborât cu până la 20 %. Am activat în pierdere, dar cumpărătorii noștri au putut economisi în această perioadă circa 2 milioane de lei”, a spus Cușnir.
Totuși, el nu a precizat de unde vin investițiile pentru a menține activitatea acestor magazine.
Pe 6 octombrie 2022, deputatul fugar Ilan Șor a menționat că Serviciul Fiscal de Stat „căuta pretexte pentru a sista activitatea magazinelor sociale «Merișor»”, după ce în aceste magazine pâinea a început să fie vândută la preț de 1 leu.
„În prezent, desfășoară verificări minuțioase, ca ulterior să le închidă. […] Pâinea, care costă 1 leu, nu-i mulțumește pe ei, trebuie să plătiți cel puțin 4 lei și abia atunci Maia Sandu va fi mulțumită”, a declarat Șor.
În urma unei solicitări de informații, Serviciul Fiscal de Stat a declarat pentru #diez că efectuează controale fiscale la SRL „Magazine Sociale”, în temeiul riscurilor de administrare fiscală identificate în activitatea contribuabilului. Mai mult decât atât, fisc a menționat că entitatea SRL „Magazine Sociale” a fost inclusă în planul de control total pentru luna octombrie 2022.
Despre magazinele sociale „Merișor”
Firma SRL „Magazine Sociale” a fost înregistrată la Camera Înregistrării de Stat pe 10 octombrie 2016, în timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale. Fondatorul firmei era Asociația Pentru Orhei, condusă de Ilona Șor [mama vitregă a lui Ilan Șor], iar administrator era Alexandru Botnar. Peste o lună, în noiembrie 2016, fondatorul și administratorul firmei a devenit Cușnir Vitalie, care se află și până în prezent în aceste funcții.
În campania electorală din 2016, candidata lui Ilan Șor, Inna Popenco, a fost exclusă din bătălia pentru prezidențiale, pentru că a folosit în campanie bani nedeclarați la Comisia Electorală Centrală (CEC).
Potrivit unei anchete RISE Moldova, Popenco a participat la „coruperea alegătorilor” prin distribuirea unor carduri de reducere la procurarea de produse în magazinele sociale, ce au început a se deschide în acea perioadă.
Conform Moldova Curată, Șor s-a făcut remarcat în politică prin gesturi de ademenire a alegătorilor cu daruri, prin deschiderea magazinelor sociale în mai multe localități și prin concertele la care mulțimea este hrănită și primește pachete cu produse alimentare, iar sursa banilor pentru aceste acțiuni nu este cunoscută.
În prezent, în Moldova activează aproximativ 140 de astfel de magazine, dintre care aproape 100 sunt mobile, iar restul – în jur de 50 – sunt staționare. Numărul angajaților rețelei magazinelor sociale „Merișor” este în jur de 500 de persoane.
Pe 20 octombrie, în cadrul investigației de finanțare ilegală a Partidului „ȘOR” Procuratura Anticorupție a efectuat 55 de percheziții, 24 de persoane au fost reținute și au fost ridicați aproximativ 3,5 milioane de lei – bani destinați pentru susținerea protestelor din centrul capitalei.
La scurt timp, pe 2 noiembrie, procurorii anticorupție și ofițerii Centrului Național Anticorupție (CNA) au descins cu percheziții la sediul partidului „ȘOR”. În cadrul perchezițiilor efectuate au fost depistați și ridicați bani în sumă totală de 321 700 de lei. Potrivit serviciului de presă al Procuraturii Anticorupție, mijloacele bănești erau destinate pentru plata neoficială a salariilor, achitate în plic angajaților partidului din partea grupului criminal organizat.
Partidul „ŞOR” a anunțat proteste nonstop în centrul capitalei începând cu data de 18 septembrie.
Vă reamintim că, pe 26 octombrie, Vladimir Plahotniuc și deputatul fugar Ilan Șor au fost incluși în lista de sancțiuni internaționale, elaborată de SUA. Ca urmare a acestei decizii, toate proprietățile și activele în proprietatea persoanelor desemnate sunt blocate și trebuie raportate la Oficiul pentru Controlul Activelor Străine al Trezoreriei americane.