Președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, s-a adresat luni, 19 septembrie, participanților la Summitul ONU „Transformarea Educației”, desfășurat la New York. Șefa statului a vorbit, despre eforturile de transformare a sistemului educațional, făcute de țara noastră începând cu anul 2014, și despre felul în care și-ar dori să arate în viitor acest domeniu vital pentru orice stat.
Maia Sandu a menționat că Moldova își dorește să construiască un mediu de învățare performant, incluziv, echitabil, sigur, primitor și sănătos, restabilind în același timp rolul profesorului în societate.
„O parte din misiunea noastră este să lăsăm copiilor noștri o lume mai solidară, în care diversitatea este energia pentru pace, prosperitate, inovație și înțelegere. O lume în care liderii vorbesc despre educație, nu despre conflicte”, a conchis președinta Maia Sandu.
În context, șefa statului a evidențiat mai multe priorități și provocări ce pot contribui la transformarea educației:
# importanța formării profesorilor și a valorizării lor sociale; restabilirea autorității morale, intelectuale și comportamentale a cadrelor didactice, împreună cu așezarea educației pe un soclu etic solid. Aici sunt importante trei lucruri: o mai bună formare a cadrelor didactice – cu accent pe formarea continuă –, proceduri de selecție mai bune și recompense adecvate pentru muncă;
# reducerea, în continuare, a corupției din sistemul de învățământ, lupta împotriva corupției aflându-se pe agenda noastră națională;
# incluziunea, ca o condiție pentru un sistem educațional etic. Programul de Educație Incluzivă 2022-2030 al țării se va concentra pe o intervenție multidimensională, prin coordonarea serviciilor în domeniul educației, sănătății și cel social la toate nivelurile educației.