În secolul tehnologizării totale, lumea online este un mediu atractiv pentru tânăra generație care ore în șir este prinsă de această realitate. Aproape fiecare tânăr ce navighează pe aplicații precum Instagram visează să devină popular și să-și facă vocea auzită, să se poată promova organic, iar hobbyul său să devină un punct inspirațional pentru o comunitate de tineri și adulți cu aceleași valori și interese.
Începând cu data de 28 iunie și până la data de 30 iunie, circa 50 de tineri din instituțiile Republicii Moldova au dat curs provocării lansate de Junior Achievement Moldova și anume tabăra de vară cu tematica Instagram. Orele au avut loc în incinta Academiei de Studii Economice din Moldova, iar în calitate de speakeri au fost Ana Tean, Constantin Platon și Eugeniu Gheorghiev (Trocin).
Prima zi
Ana Tean a vorbit despre Instagram în general, ce reprezintă și cum acesta îți poate influența viața. Am vorbit, de asemenea, despre aranjarea corectă a profilului. Utilizând corect aspectele ce țin de nickname, avatar, descriere și highilghts poți face ca pagina ta să fie atractivă pentru cei ce urmează să te urmărească și să facă parte din comunitatea ta fidelă. Dar ziua nu s-a terminat doar cu atât, au urmat secrete despre cum poți face conținut practic din nimic, fiind în starea ta naturală, fără filtre și imitații. A urmat și partea practică în care am deschis telefonul și am vorbit în fața camerei, asta fiind o frică pentru tineri, dar și un beneficiu de a deveni mai liber(ă), mai sociabil(ă) și mai deschis(ă) de a cunoaște oameni noi. La sfârșitul zilei, am luat cunoștință cu aplicațiile care ne permit să ne aranjăm feed-ul și, în general, am conștientizat că pentru un feed atractiv trebuie să ai o gamă de culori prestabilită, să plănuiești locația, vestimentația, dar și alte elemente care se leagă armonios într-o poză, deși până la instruire am fost și eu de părerea că vedetele de pe Instagram fac totul pe moment, liber, fără a se gândi intenționat la rezultatul final. Am primit și temă pentru acasă, totuși nu una standard de a scrie ceva sau a învăța. Probabil a fost cea mai faină temă pentru acasă dat fiind faptul că a trebuit să aflăm de la cei ce ne urmăresc cu ce ne asociază, astfel mai ușor am putut să ne dăm seama, dacă cei ce ne urmăresc au același viziuni ca ale noastre, dar a fost și un prim pas, pentru a ne gândi la ceea ce am vrea să facem și să postăm pe pagina noastră de Instagram.
A doua zi
Am început să ne împărtășim emoțiile în urma realizării temei pentru acasă. Ulterior, am analizat paginile de Instagram ale colegilor și, evident, ne-am dat cu părerea ce ar merita să fie schimbat, îmbunătățit. Am conștientizat că toți avem ce oferi celor din jur, iar Instagram-ul poate fi un instrument utilizat frecvent în promovarea organică a brandului personal. A fost interactiv și am cunoscut colegi cu același interese, dat fiind faptul că am avut exercițiul practic cu tematica „Ieșirea din zona de confort”. Astfel am prezentat în fața celor 50 de colegi ce suntem noi ca personalitate și ce putem oferi.
Am aflat și ce este brandul personal. Răspunsul este simplu: hobbyul vostru, ceea ce vă place și ce vă iese cel mai bine, chiar poate fi culoarea preferată sau un obiect vestimentar, un accesoriu. În urma acestor zile încinse la propriu, cât și figurat, Ana Tean mărturisește: „Să fiu speakeră pentru două zile în cadrul taberei de vară pentru mine a fost o provocare, deși, când a venit această propunere, eu nu m-am gândit prea mult și am acceptat. Mi-am asumat o responsabilitate și am încercat să abordez totul cât se poate de practic, să povestesc din experiența mea, din concluziile pe care mi le-am făcut și din drumul meu parcurs până în prezent. Nu voiam cumva să fie ceva asemănător cu lecții standard. Experiența întotdeauna bate teoria. A fost un schimb de experiență de neuitat cu toți acești tineri minunați, ei eu aflat multe noutăți adunate de mine prin instruiri și încercări, iar eu, la rândul meu, m-am inspirat de la ei și dorința de a merge a devenit și mai mare. Sunt foarte recunoscătoare.”
A treia zi
Această zi o pot caracteriza în felul următor: productivă, interactivă, creativă. Am început neordinar, cu un joc de salut, unde ne-am salutat cu umărul, cu picioarele și cu spatele, acest exercițiu trezind zâmbete pe fețele fiecăruia, iar Eugeniu Gheorghiev (Trocin), profesor de educație nonformală, spune despre această modalitate de a face cunoștință în felul următor: „De fapt, am folosit forme și metode din educația nonformală, unde se pune mult accent pe a ajuta copiii participanți să devină actorii și regizorii principali a ceea ce li se întâmplă în timpul instruirii. Aici arta este mai mult despre cum să le alegi pentru public sau să le schimbi în acest proces.”
A urmat partea în care am fost expuși provocării de a vorbi și de a filma sau poza momentul cu 10 persoane diferite. Deși, nu toți cei cu care au interacționat au fost receptivi, totuși a fost experiență nouă și o oportunitate de a deveni mai deschis(ă) către persoanele din jurul tău care au temperament și comportament diferit și da, toți au avut de câștigat din această provocare, în special noi, tinerii care uneori, fiind prinși de realitatea online, uităm să socializăm și să trăim momentul aici și acum.
Constantin Platon mărturisește: „Sunt extrem de bucuros că am fost invitat să organizez un training pentru tinerii noștri. A fost o adevărată provocare, fiindcă a fost prima mea experiență de a vorbi în fața a 43 de persoane. Și totuși, tinerii au fost extrem de receptivi, deschiși, s-au implicat cu desăvârșire în realizarea sarcinilor pe care le-am pregătit cu colegul meu Eugeniu și am petrecut vesel, distractiv aceste trei ore alături de ei. Tinerii au prins o stare de flux prin care au depășit barierele și cumva frica de a comunica cu oamenii străini. Cu ușurință au îndeplinit sarcina de a crea conținut cu oameni absolut necunoscuți și îmi place să aflu că această experiență le-a adus o adevărată plăcere! Sunt de părere că orice activitate de instruire trebuie să aibă focus în primul rând pe cei care sunt implicați în această activitate, să nu fie o simplă lecție unde tinerii stau așezați și ascultă cum persoana din fața lor doar le povestește ceva, în timp ce ei adorm de plictiseală. Mulțumim organizației Junior Achievment Moldova că se gândește și că pune în aplicare noi metode de a pregăti tinerii formându-le calități și aptitudini care le vor fi de folos cu siguranță întreaga lor viață!”. Eugeniu Gheorghiev (Trocin) a adăugat: „Pentru mine a fost un fel de mică provocare, pentru că nu mai făcusem niciodată o instruire în limba română, așa că a existat o mică îndoială în privința asta. Sincer, nu prea m-am îngrijorat de numărul participanților, deși înainte de orice instruire te gândești mereu: «Vei putea ajunge la public», «Vei prinde valul lor». Dar, în virtutea experienței, înțelegeți deja că aceste îndoieli fac parte din proces și nu vă puteți descurca fără ele. Copiii s-au manifestat foarte bine, a fost frumos să le urmărești implicarea, curajul – deoarece la antrenamentul nostru era nevoie și de el – și creativitatea. Ei erau foarte încărcați cu energia, atitudinea lor pozitivă și determinarea, după aceea am vrut să merg și să fac altceva.”
Într-adevăr, a fost o experiență frumoasă care ne-a oferit șansa de a ne lansa în mediul online, fiindcă acest mediu este deja o realitate pe care trebuie să o acceptăm.
Autoare: Teoctista Colța