Profesoara de franceză Tatiana Țurcan vă ajută cu sfaturi cum să susțineți bacalaureatul

bac3
Foto:diez.md

Au mai rămas zile numărate până când absolvenții din Republica Moldova vor susține examenul de bacalaureat la limba franceză. De aceea, #diez vă propune câteva sfaturi din partea profesoarei de franceză Tatiana Țurcan pentru a vă descurca mai bine în timpul examenului. În acest an, examenul de bacalaureat la limba franceză va fi susținut în data de 10 iunie.

Tatiana Țurcan

Profesoara de franceză Tatiana Țurcanu ne spune că cunoașterea unei limbi străine a fost mereu un privilegiu, iar căile de învățare în era tehnologică sunt mult mai accesibile și variate. Și deși elevii au calificative anuale peste medie la limba străină, câteva recomandări în pragul examenului de bacalaureat ar fi binevenite tuturor.

Subiectul I

#1. Începeți cu lecturarea completă a textului pentru a înțelege esența acestuia.

#2. Schițați pe maculator idei/cuvinte-cheie pentru fiecare alineat. Aceasta vă vor ajuta să identificați mai ușor răspunsurile la întrebări. Totodată, această metodă va fi utilă la completarea sarcinii 6 – aranjarea corectă a ideilor.

#3. Pentru a continua corect o frază propusă sau pentru a formula răspunsurile la întrebări, citiți cel puțin de două ori întrebarea și presupusul răspuns pentru a vă convinge de corectitudinea acestuia. Aici trebuie să fiți atenți la fiecare detaliu.

#4. Nu vă panicați dacă cuvintele propuse la sarcina 2 vă par necunoscute. Identificați enunțurile în care acestea apar în text. Deduceți sensul cuvintelor din context.

#5. La sarcina 7 – deducerea ideii principale a textului, uneori s-ar părea că se potrivească toate trei care sunt propuse. Fiți atenți totuși – unele ar putea fi reflectate doar într-un fragment. Alegeți ideea pe care o regăsiți pe parcursul întregului text. Nu ignorați titlul, deseori acesta este un indiciu de valoare.


Greșeli frecvente pe care le fac elevii

#1. Elevii se referă la părerea personală atunci când răspund la întrebări sau atunci când identifică ideea principală. De fapt, toate răspunsurile trebuie să reflecte doar ideile exprimate în text.

#2. Se grăbesc cu selectarea variantei corecte. Riscă să fie duși în eroare de cuvintele-capcană.

#3. La sarcina 3 trebuie selectate secvențe concrete din text. Nu să formuleze răspunsurile la întrebări cu cuvintele proprii.

#4. La sarcina 5 (Vrai ou Faux), uită să justifice chiar și enunțurile adevărate!


Subiectul II

#1. În procesul de pregătire pentru examene, studiați atent baremul. Acesta vă va ajuta să alcătuiți eseul corect, conform cerințelor solicitate, așa încât să acumulați cât mai multe puncte.

#2. În sala de examene, citiți atent tema și criteriile propuse. Astfel, veți ști ce trebuie să conțină eseul dumneavoastră.

#3. Fiecare idee trebuie argumentată clar. Nu vă fie frică să vă exprimați dezacordul cu problema reflectată.

#4. Fiecare exemplu adus trebuie să prezinte succint o situație ce se referă la temă, nu doar o enumerare sau o simplă menționare a faptului. Cele două exemple trebuie să fie din domenii diferite (unul – din experiența personală, celălalt – din lectură).

#5. Exemplul se scrie într-un alineat cu ideea la care se referă. Volumul ocupat de exemplu trebuie să fie mai mic decât cel ocupat de idei și argumente.

#6. Nu uitați de opinia personală care trebuie clar justificată.

#7. Utilizați conectori logici pentru fiecare idee nouă introdusă în eseu.

#8. Alineatele trebuie să fie evidente. Aceasta vă oferă doar un punct, dar unul valoros uneori.

#9. Concluzia nu trebuie să conțină idei noi sau exemple. În această parte a eseului, faceți o generalizare a ideilor expuse mai sus sau o recomandare.


Greșeli frecvente pe care le fac elevii

#1. Elevii încep eseul cu exprimarea părerii/atitudinii personale, ceea ce este greșit.

#2. Se lansează o sumedenie de idei neargumentate care răpesc din timpul elevilor.

#3. Sunt aduse doar exemple fără idei și argumente, fapt care duce la depunctare.

#4. Fraze lungi și complexe care vă complică în zadar.

#5. Formulați-vă ideile în limba franceză. Nu uitați că structura frazei în limba română diferă de cea în limba franceză.


Subiectul III

#1. Aceeași recomandare ca la eseu: studiați atent baremul pentru a cunoaște cum să vă structurați textul.

#2. Citiți cu atenție condiția și criteriile propuse.

#3. Nu uitați să argumentați alegerea făcută. Exemplu: de ce veți scrie anume despre Victor Hugo și nu despre alt scriitor francez.

#4. Spre deosebire de eseu, articolul prezintă fapte și evenimente concrete. Astfel, va trebui să menționați locuri/titluri/merite concrete, bine cunoscute.

#5. Opinia personală, clar justificată, vine ca o recomandare, ca o dorință, ca o apreciere a personalității/locului/cărții descrise.

#6. Nu uitați de titlu, care poate fi unul direct sau sugestiv.


Greșeli frecvente pe care le fac elevii

#1. Elevii consideră că articolul este o simplă completare a spațiului cu idei vagi, când de fapt nu este așa.

#2. Nu se scrie direct la subiect. Elevii fac introduceri și concluzii prea voluminoase și îndepărtate de temă.


Sfaturi generale

#1. Cunoașterea baremului este cheia succesului.

#2. Nu vă fie frică de erorile lexico-gramaticale, dar, în același timp, o verificare dublă nu strică.

#3. Scrieți enunțuri scurte și clare. Mai bine două-trei propoziții simple, decât o frază complexă.

#4. Citiți cu atenție condițiile. Nu vă speriați de cuvintele necunoscute. Orice idee poate fi mai ușor dedusă din context.

#5. Rezervați-vă cel puțin 20 de minute la sfârșit pentru a reciti tot ce ați scris. Sunt sigură că veți găsi ce să corectați.

#6. În perioada de pregătire, citiți literatură franceză, ascultați muzică franceză, priviți filme/videoclipuri franceze. Acestea vă vor ajuta să vă formulați mult mai ușor ideile în timpul examenului.


Vedeți și:
profesorul de matematică Sergiu Budaianu vă ajută cu sfaturi cum să susțineți bacalaureatul;
sfaturi din partea unei profesoare de limba și literatura română pentru elevii ce urmează să susțină bacalaureatul;
sfaturi din partea unei profesoare de limba engleză pentru elevii ce urmează să susțină bacalaureatul;
profesoara de informatică Lilia Ciubotaru vă ajută cu sfaturi cum să susțineți bacalaureatul;
profesoara de geografie Olesea Lupu vă ajută cu sfaturi cum să susțineți bacalaureatul;
ai bacalaureatul la istorie? Dionis Smoleac te ajută cu sfaturi cum să obții un punctaj maxim;
profesoara de chimie Svetlana Grigoreanu vă ajută cu sfaturi cum să susțineți bacalaureatul;
# profesorii de fizică Veronica Rotari și Sergiu Cârlig vă ajută cu sfaturi cum să susțineți bacalaureatul.


Aici găsiți orarul probelor de bacalaureat din anul 2021/2022, iar aici găsiți răspunsurile la 14 cele mai frecvente întrebări despre sesiunea de bacalaureat în Moldova.

Echipa #diez este alături de absolvenții liceelor în fiecare an și aduce informații utile despre examenele de bac. Dacă te numeri și tu printre tinerii care are de susținut în acest an bacalaureatul, îți sugerăm să urmărești acest tag special de pe #diez pentru a fi la curent cu toate noutățile despre examen.

Autoare: Alina Zibrițchi

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente