Vara deja a sosit și odată cu ea au apărut și noile recomandări pentru o lectură frumoasă din partea editurii Cartier. În noua serie de cărți vom căuta timpul pierdut al lui Marcel Proust și vom afla istoriile mai puțin cunoscute ale spectacolelor de la Teatrul „Mihai Eminescu” din Chișinău. Operele artistice pot fi procurate în orice magazin din Republica Moldova și pot fi lecturate cu mare plăcere în serile răcoroase de vară.
Mai jos, găsiți lista cărților recomandate.
#1. „În căutarea timpului pierdut. În partea dinspre Swann” (volumul I), de Marcel Proust. O nouă traducere din limba franceză de Cristian Fulaș (Cartier de colecție nr. 38). Legată, supracopertă, 576 pag. Preț: 299 de lei.
„«În căutarea timpului pierdut» este o operă atât de meditativă, încât transcende toate canoanele occidentale de judecată. […] Proust nu e interesat de istoria socială, de eliberarea sexuală sau de afacerea Dreyfus (deşi el l-a sprijinit activ pe Dreyfus). Salvarea estetică este proiectul major al romanului. Proust îl concurează pe Freud ca mare creator de mituri în epoca haotică. Istoria pe care o creează este o idilă vizionară, descriind maturizarea naratorului, de la Marcel până la romancierul Proust, care, în ultimul volum, îşi revizuieşte conştiinţa şi e capabil să-şi modeleze viaţa printr-o formă de înţelepciune.” (Harold Bloom).
#2. Nichita Stănescu. „Cuvintelor, necuvintelor”. (Ediția a II-a) Poeme alese de Matei Vișniec. Fotografii de Natalia Gârbu (Cartier de colecție nr. 15). Legată, supracopertă, 356 pag. Preț: 199 de lei.
„Limbajul poetic inventat de Nichita era în acelaşi timp un nou continent, dar şi un mijloc de navigaţie. Mai mult decât oricare alt poet, de la Nichita am învăţat că poezia poate fi busolă şi instrument de cunoaştere, ritual şi mister, explorare a sinelui şi bucurie de a trăi, formă de libertate şi mijloc de eliberare, zbor planat peste toate celelalte discipline ale spiritului şi expresie a tot ceea ce simţurile şi creierul pot produce mai frumos şi mai subtil împreună.” (Matei Vișniec).
#3. „Perfect nemulțumită” (proză scurtă), de Irina Bruma (Rotonda). Broșată, 80 pag. Preț: 99 de lei.
„În plan formal, prozele-instantaneu ale Lydiei Davis constituie genul proxim al literaturii Irinei Bruma, ce pare să se hrănească, la o primă lectură, din registrul ideilor gingașe pentru a deveni printr-o stranie anamorfoză mai tăioase și mai violente pe măsură ce lectura lor se decantează. Scenele intime, relația candidă cu obiectele casnice, micile nesiguranțe, negocierile zilnice ale cuplului sunt semne exterioare ale inocenței care însă se rearanjează pentru a schița peisajul intern al melancoliei.” (Bogdan Alexandru Stănescu).
#4. „100 de spectacole în 100 de ani la Teatrul Național Mihai Eminescu din Chișinău”, ediție îngrijită de Petru Hadârcă (Art). Legată, 384 pag. Preț: 599 de lei.
„Această carte-colecție scoate în lumină doar vârfuri ale aisbergurilor ce rămân scufundate în oceanul întunecat al timpului trecut, cu toată ponderea și complexitatea vieții reale în care au fost create. Plonjând în acest trecut, am ajuns la concluzia că teatrul a trecut prin timpuri faste, de strălucire și timpuri mai puțin faste, de declin; a avut directori, dedicați și pasionați, și alți profitori, dezinteresați de artă; au fost spectacole bune și spectacole slabe; artiști talentați și alții – lipsiți de vocație; teatrul a cunoscut sărăcia materială și prosperitatea, dar nimic dintre toate acestea nu sunt în măsură a distruge arta atât timp cât există oameni liberi care trăiesc într-o țară liberă, cu principii democratice. De-a lungul celor 100 de ani, cea mai mare cumpănă care a decapitat și aproape că a distrus teatrul a fost perioada stalinistă, cu principiul urii de clasă și al terorii de partid ridicat la nivel de politică oficială. A fost un dezastru și o catastrofă pentru oameni, pentru spiritul artistic și pentru teatrul românesc. (Petru Hadârcă, actor, regizor, director general al Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău).