Notarea și aprecierea reușitei sunt unice pentru fiecare sistem educațional în parte. În funcție de țara aleasă pentru studii, tinerii și tinerele se pot confrunta cu o varietate de modele în baza cărora le va fi apreciată munca academică. Andreea Stici este o tânără din Moldova care, în prezent, este studentă la Universitatea Claude Bernard din Lyon, unde face licența în chimie pentru ca să aibă oportunitatea să facă masteratul în criminalistică. Andreea, în articolele anterioare, ne-a explicat sistemul de notare din Franța, ne-a plimbat prin cele peste 60 de clădiri ale instituției în care învață și ne-a spus despre perioada de examinare. Pentru că este importantă perceperea diferențelor de aprecierea a reușitei, Andreea a decis să scrie despre cum are loc procesul de evaluare la disciplinele pe care le-a studiat în semestrul I și II.
În fiecare semestru, în mare parte avem discipline noi. Semestrul, conform cursurilor, se împarte în două blocuri: cel științific și cel transversal. Astfel, în semestrul I, am avut matematica, chimia (mai exact e constitution de la matière), fizică generală (care combină optica și electrica), termodinamica și, din obiectele transversale, sportul și competențele numerice. În semestrul II am studiat matematica, reacția chimică, electrica și dinamica, iar la cele transversale s-au adăugat limba engleză și PPP2 (proiect personal și profesional). Toate au metode de evaluare diferite, însă comune pentru studenții (studentele) aceluiași parcurs universitar. Fiecare lucrare reprezintă un anumit procentaj din medie.
Blocul științific
# Matematica. La început, aveam patru examene obișnuite, în care trebuia singuri (singure) să rezolvăm exercițiile propuse, iar în semestrul II, toate, în afară de cel final, au devenit QCM-uri (întrebări cu variante de răspuns). Acestea nu sunt neapărat mai ușoare, mai ales că, pentru un răspuns greșit, se scade din punctaj.
# Chimia. Nota e divizată între examenul final, două-trei examene din timpul semestrului (toate în amfiteatru), lucrări de laborator și teste mici realizate chiar la lecție.
# Electrica și optica. Am fost notați (notate) doar pentru examenul final, cel de la mijlocul semestrului și cel practic (deși am avut mai multe lucrări de laborator, ele servesc doar ca pregătire). Astfel, când nu sunt atât de multe teste la o anumită disciplină, examenul terminal valorează 50 % din medie.
# Termodinamica. Am fost evaluați (evaluate) similar ca la electrică, dar au fost luate în considerare și lucrările de laborator.
# Dinamica. Aici, metodele de evaluare sunt cele mai variate. Pe lângă obișnuitele două examene, am susținut un test la computer (de asemenea, QCM-uri), am scris trei teste în clasă, am realizat un proiect de grup, iar ultimele 5 % din medie au fost oferite pentru prezența la lecții. Toate examenele terminale au același format, o lucrare scrisă în amfiteatru.
Blocul transversal
# Sport. La această disciplină ultimele două-trei lecții sunt dedicate evaluării și, de obicei, profesorii țin cont doar de cea mai bună sau de două cele mai bune note acordate.
# Competențele numerice. Aici abilitățile ne sunt verificate prin chestionare și exerciții efectuate în clasă sau acasă (doar două-trei dintre cele șase lecții au fost cu prezență fizică) și reprezintă o pregătire pentru examenul PIX, de la sfârșitul anului II, care este recunoscut la nivel național.
# Limba engleză. Am rezolvat teste care s-au axat pe cele patru aspecte: citire; scriere; ascultare și vorbire. Am apreciat că, pentru ultima parte, care a fost un lucru în grup (un videoclip în care am prezentat o știre), doar profesoara a văzut clipul și ne-a transmis rezultatele și comentariile în privat (ceea ce a făcut, de altfel, și pentru toate testele).
# Lecția despre proiectul nostru personal și profesional. Am avut doar patru TD-uri (cursuri in clasă), iar pentru nota finală se ține cont și de prezență. Sarcina noastră a fost să pregătim un dosar în care sa ne prezentăm meseria pe care planificăm să o alegem. A trebuit să ne informăm detaliat, iar pentru asta am putut consulta resursele propuse de universitate, în centrul pentru orientarea studenților, numit SOIE, care include informații despre toate disciplinele studiate la Lyon 1. În plus, a trebuit să includem și interviuri cu persoane care deja lucrează în domeniu. Într-un final, am avut două minute pentru a face o scurtă prezentare orală a profesiei și a proiectului nostru.
Autoare: Andreea Stici