Epopeea MiG-urilor din Moldova. „Ele au fost transformate în exponate de muzeu”

MiG
Foto:nationalmuseum.af.mil

Informația apărută în presa ucraineană, potrivit căreia Kievul ar fi solicitat Chișinăului șase avioane militare MiG-29, a fost calificată drept informații fake de fostul ministru al Apărării Vitalie Marinuța. Acesta a spus că avioanele de luptă s-au transformat în exponate de muzeu și nu mai pot fi utilizate fără investiții considerabile în reabilitarea lor, scrie mold-street.com.

„În anul 2009, MiG-urile nu mai erau armă militară, ci au fost transferate de către regimul comunist în aparate zburătoare civile, ceea ce înseamnă că au fost scoase toate utilajele militare de pe ele. Ele nu mai aparțineau Armatei Naționale, erau date în gestiunea companiei Aeroportul Internațional Mărculești. Aceste aeronave MiG în anul 1999 când s-au comercializat mai multe aeronave au trecut printr-o serie de reparații capitale în Belarus, iar în perioada 1999-2000 ele erau perfecte pentru a zbura. Mai mult, aeronavele au fost confecționate pentru a fi folosite în Uniunea Sovietică, aliajul lor fiind unul destul de dur și chiar la distanța de 20 de ani de la ultima reparație capitală, și dacă ar mai fi fost reparate, puteau fi utilizate. În situația în care sunt acum, nu pot fi ridicate în aer”, a spus Vitalie Marinuța în cadrul emisiunii „Întreabă Ghețu” de la TV8.

Ce avioane a moștenit Moldova?

Mikoian-Gurevici (MiG-29) este un avion de vânătoare cu reacție din generația a VI-a, proiectat în URSS pentru a contracara avioanele similare americane F-15 Eagle și F-16 Fighting Falcon.

Avionul a fost dezvoltat în anii 1970, însă a fost introdus în dotarea Forțelor Aeriene Sovietice în anul 1983.

După destrămarea URSS, Republicii Moldova i-au revenit 32 de avioane MiG-29. Dintre ele șapte sunt de tip 9-12 (model 1982), 23 de tip 9-13 (model 1986) și două de tip 9-51 (avioane de antrenament de luptă, model 1985).

În mai 1992 a fost creată Brigada de Aviație „Decebal”, care includea atât MiG-urile, cât și elicopterele Mi-8, avioanele An-2, An-26 și An-72.

În timpul războiului de independență, câteva avioane MiG-29 au fost folosite pentru misiuni, însă nereușit. Aviatorii nu au reușit să distrugă podul de pe Nistru în raza orașului Bender, în încercarea de a bloca intrarea în oraș a tancurilor Armatei a 14-a rusă.

După 1992, din cauza crizei și lipsei de finanțare, o parte din avioane au devenit donatoare de piese de schimb pentru celelalte aparate.

Primul avion a ajuns în România în anul 1992 în contul unor datorii. Suma evaluată era de 11 milioane de dolari.

Al doilea avion, la fel, a fost oferit României cu titlu gratuit pentru ajutorul oferit în războiul cu regiunea transnistreană.

În anul 1994, Moldova i-a vândut Yemenului de Sud patru avioane contra sumei de 33 de milioane de dolari.

În anul 1997, SUA a achiziționat 21 de avioane MiG-29 contra sumei de 40 de milioane de dolari.

Moldova a păstrat șase avioane pe care a încercat să le repare și de câteva ori să le vândă, însă fără succes.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente