„Doriți să mergem cu muzică sau fără? Ce temperatură în salon vă convine? Recepționat.”
Nu m-a întâmpinat Samy Naceri, dar l-am cunoscut pe Vlad, unul dintre șoferii noii companii de taximetrie Uklon. Cu mască pe față, Vlad a fost amabil, respectuos și receptiv la zecile de întrebări pe care le-am avut despre companie în timpul unui test drive prin oraș, chiar înainte de lansarea noului serviciu la Chișinău. Eram curios cu ce va impresiona compania ucraineană în Moldova și ce se mai poate inventa în sectorul serviciilor de taximetrie. Poate se lansează cu Tesla sau cu mașini zburătoare? Ei, nu-i chiar așa, dar vreau sincer să vă descriu impresiile mele despre politica companiei și să vă povestesc ce mi-a plăcut la aplicația Uklon.
Oficial, serviciul ucrainean de taximetrie Uklon își deschide ușile pentru noii clienți de azi, 6 decembrie, cu toate că, de câteva săptămâni, mașinile companiei au fost observate circulând prin capitală. Am fost primul client care a călătorit prin Chișinău cu acest serviciu nou și o să vă povestesc câteva lucruri importante pe care le va implementa compania ucraineană în orașul nostru.
În primul rând, am observat o atitudine respectuoasă din partea lui Vlad, șoferul care m-a însoțit în această călătorie. După ce ne-am salutat, m-a întrebat: „Doriți să mergem cu muzică sau fără?”. Eu zic: „Fără”. Apoi urmează: „Temperatura din salon este favorabilă?”, eu îi răspund: „Da”. Să nu credeți că aceste întrebări mi le-a oferit doar de dragul recenziei pe care o scriu acum. Vlad mi-a spus că toți șoferii Uklon sunt instruiți să comunice în așa mod cu clienții.
Ulterior, a mutat scaunul din față așa încât să-mi fie mai comod în timpul călătoriei, un gest pe care l-am apreciat. „Atunci când un pasager urcă în spate, șoferul este obligat să miște scaunul din față pentru a oferi clientului mai mult spațiu și confort în timpul deplasării. Toți șoferii sunt informați despre acest aspect, iar dacă ei nu procedează conform acestei reguli, pasagerul poate apela la serviciul dispecerat și să informeze despre acest lucru”, mi-a explicat Vlad.
Codul de etică al taximetristului presupune următoarele:
# să păstreze mașina curată pe exterior și pe interior (fără pete sau gunoi pe bancheta din spate sau din față);
# să nu persiste miros străin în salon;
# să nu afișeze reclamă adițională. Se acceptă doar afișarea reclamei și a logoului companiei Uklon;
# va întreba mereu înainte de pornire ce preferințe are clientul: muzică, temperatura dorită, regim de viteză în limitele legii și altele.
Curiozitate! Serviciul de taximetrie Uklon acceptă doar mașini nu mai vechi de anul de producție 2005, în stare tehnică bună și cu documente valabile. Mașinile produse începând cu anul 2012 sunt incluse în clasa Confort.
Acum o să vă povestesc cum are loc comunicarea între pasager și șofer prin intermediul aplicației. Aceasta se desfășoară în două etape.
#1. Etapa preliminară. Pasagerul lasă anumite notițe șoferului despre preferințele sale. Aplicația îți oferă câteva schițe, însă Vlad mi-a povestit și ce se mai poate de inclus în această notiță.
# Alege clasa automobilului (Standard sau Confort).
# Menționează dacă vrei să fie liniște în salon, adică șoferul să nu discute cu clientul.
# Poți menționa opțiunea suplimentară – aer condiționat.
O recomandare este să setezi și alte preferințe în momentul în care creezi comanda. Deschizi opțiunea „Preferințe” și bifezi ceea ce dorești.
#2. Ulterior, după acceptarea comenzii, dacă în timpul deplasării șoferului către client apar anumite neclarități, atunci clientul poate lua legătura cu șoferul prin intermediul aplicației sau să-l telefoneze.
„Aplicația noastră este gândită în așa mod încât să minimizeze orice conflict dintre șofer și client. De aceea, aici puteți găsi opțiunea «Ajutor – Serviciul suport». Serviciul este disponibil nonstop pe Telegram, pe Viber sau la telefon. Este important să precizez că dispeceratul nu recepționează apeluri și nu distribuie comenzile, acestea se fac exclusiv în aplicație. Operatorul va fi acea persoană care va ajuta la remedierea unui eventual conflict. Uklon vine cu o abordare bilaterală în soluționarea neînțelegerilor. Compania nu este adepta clișeului conform căruia clientul are mereu dreptate sau că, dimpotrivă, șoferul are dreptate. La Uklon, ambii parteneri (șoferul și pasagerul) au mereu dreptate. Noi suntem flexibili și manifestăm respect pentru toți oamenii care lucrează în compania noastră, dar și pentru cei care beneficiază de serviciile noastre”, spune Vlad.
Curiozitate! Compania Uklon va colabora cu mai mulți parteneri de pe piață, iar scopul companiei e să îmbunătățească serviciului de taxi în Moldova. Calitatea se va dobândi inclusiv printr-un control riguros al șoferilor cu „păcate” care nu va permite migrarea la ei a acestor persoane.
Și asta nu e tot. La desert v-am pregătit câteva cireșe de pe tort. Prima este legată de posibilitatea de achitare cu cardul. Aici deja n-o să mai funcționeze „N-am rest din 100 de lei”. Deși serviciul este prezent deja pe piață, compania Uklon se angajează să promoveze și mai mult aspectul digitalizării. În clipa instalării aplicației, utilizatorul va putea înregistra cardul său în aplicație și, în orice moment va, putea achita cu cardul, chiar dacă va uita portofelul acasă. Accesul la card îl va avea prin intermediul aplicației.
„De multe ori, șoferul spune că nu are rest și în aceste cazuri pasagerul rezultă că achită mai mult decât ar trebui. De aceea, noi îi oferim clientului nostru acest confort prin achitarea cu cardul. La final de călătorie, acesta obține un bon fiscal, o dovadă că a beneficiat de serviciul nostru. Mai mult, în cazul în care clientul va pierde sau va uita unele bunuri în mașină, acest bon va fi o dovadă că pierderea a avut loc anume în acel taxi. Din păcate, la noi încă nu este dezvoltată cultura de a lua și de a cere bonul. În mod normal, dacă șoferul nu ți-l dă, atunci tu ai dreptul să nu achiți călătoria”, a menționat Vlad.
Curiozitate! Pe lângă călătorii standard, confort sau servicii de livrare, Uklon va introduce mai multe servicii precum: șofer care vorbește engleza, posibilitatea de a lua sau nu animale de companie la bord, iar clienții ar putea să seteze chiar și opțiunea ca șoferul să nu vorbească cu ei.
„Negocierea prețului” este o altă noutate cu care vine compania Uklon pe piața de taximetrie din Moldova. Având experiența celorlalte companii din țară, când clientul este nevoit să achite deodată preț dublu pentru a beneficia de un taxi în ore de vâr, Uklon oferă posibilitatea pentru clienții săi să negocieze treptat prețul cu șoferul. Astfel, în aplicația Uklon, clientul poate mări treptat oferta pentru călătorie, dar care nu va depăși prețul dublu al călătoriei propriu-zise pentru ca să poată găsi mai rapid o mașină liberă. Pe de altă parte, el poate să micșoreze prețul călătoriei, însă în această situație e posibil să aștepte mai mult un taxi liber.
„Noi nu obligăm clientul să pună deodată prețul dublu pentru călătoria solicitată. În asta și constă negocierea”, a precizat Vlad.
Curiozitate! Toți utilizatorii își vor putea vedea ratingul, dar nu vor ști cine și când i-au apreciat.
În ultima fază, vă invit într-o călătorie virtuală prin aplicația Uklon. După ce vă înregistrați, aveți acces la întregul meniu. Pe pagina principală se deschide harta. Aplicația vă poziționează automat și vedeți unde vă aflați. Totodată, vă apare o fereastră mică în care puteți indica manual adresa unde vă aflați.
După ce selectați adresa la care doriți să vă deplasați, aplicația vă deschide o nouă fereastră cu mai multe opțiuni. Vă cere să alegeți clasa automobilului, cum achitați, dacă mergeți dumneavoastră sau comandați pentru o altă persoană. În aceeași fereastră, puteți lăsa un comentariu, puteți modifica prețul, puteți programa venirea șoferului și să alegeți o listă de preferințe.
Vreau să vă povestesc mai detaliat despre funcția „Comandă pentru altcineva”. În calitate de utilizator al aplicației, putem comanda pentru un prieten, pentru o rudă sau pentru un coleg de birou care nu are această aplicație. În momentul creării comenzii putem indica faptul că va merge altă persoană, menționăm strada unde aceasta se află, numele și prenumele acesteia și numărul de telefon.
Mi-a plăcut că aplicația îmi ordonează comod cursele mele, nu sunt afișate haotic ca în alte aplicații. Într-o coloană sunt aranjate toate cursele, în alta – cele efectuate, în a treia – cele anulate. Este o aplicație comodă, totul este intuitiv pentru utilizare.
Aplicația Uklon poate fi găsită și descărcată de pe magazinele de aplicații ale iOS și Android. Modul de folosire e similar altor aplicații de acest gen. Conectarea se face cu numărul de telefon, iar în aplicație poți seta plata cu cardul sau cash.