„Ea nu transmite mesaj textual, doar urlă.” Rodion Gavriloi, despre sistemul de alarmă pentru care s-au cheltuit 2,5 milioane de lei în 10 ani

sirene1-920×613

Uuuuuuuuuuuu! Uuuuuuuuuuuuuu! Uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu! Nu, nu e un semnal de avertizare seismică, de incendii, de atac terorist, de inundații, ci doar este sunetul deranjant al testării sistemului de „avertizare” a populației pentru care s-au cheltuit 2,5 milioane de lei în ultimii 10 ani. Despre această problemă activistul Rodion Gavriloi sesizează ani la rând, însă autoritățile noastre nu întreprind acțiuni alternative și moderne de a îmbunătăți modalitatea de informare a oamenilor în cazuri excepționale.

Potrivit lui Rodion Gavriloi, cea mai reușită modalitate de a preveni aceste cazuri este implementarea unui sistem complex de înștiințare prin SMS a cetățenilor aflați în situațiile de risc.

„În decurs de 10 ani, Moldova a cheltuit aproape 2,5 milioane de lei pentru sistemul de alarmă în cazuri excepționale. În decurs de 30 de ani, nu a fost utilizat niciodată conform predestinației. Nici chiar anul trecut, când a fost declarată situația excepțională la nivel de stat, alarma nu a fost pusă în funcție. De ce? Deoarece ea nu poate transmite mesaj textual, ea doar urlă.

Am apelat de mai multe ori la Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) ca să aflu ce trebuie să facă cetățeanul când aude alarma. Îmi ziceau că atunci când e pornită – «se testează». Dar când nu se testează, ci real este pornită, ce să facem? La această întrebare nici IGSU nu cunoaște răspunsul.

Nu cunosc niciun caz în care am avea o utilitate a acestei alarme.

Avem o acoperire de 100 % a operatorilor de telefonie mobilă și fixă. În România s-a trecut la notificări push și SMS, ceea ce permite:
# transmiterea localizată a mesajelor (de exemplu: „în satul XX este un urs” sau „râul Prut iese din albie și există risc sporit de inundații”);
# transmiterea indicațiilor concrete ce să facă cetățenii.

Noi însă cumpărăm mâncare la un mort și din când în când măsurăm pulsul acestuia.

Eu sper mult că MAI va cere guvernului anularea HG de mentenanță a acestui sistem inutil pentru care sunt cheltuiți banii publici.
Mai mult decât atât, IGSU nu se împotrivește abrogării acestei HG”, a explicat Rodion Gavriloi.

Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.
Rodion Gavriloi
Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.
Rodion Gavriloi

Vă amintim că, în anul 2018, Rodion Gavriloi a înaintat o propunere către Serviciul Protecție Civilă şi Situaţii Excepţionale al MAI și către Serviciul tehnologiei informației și comunicațiilor din cadrul Ministerului Economiei și Infrastructurii în care a explicat importanța creării unui sistem de avertizare bazat pe SMS. El nota că: „Uneori, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență are nevoia de a anunța populația unei regiuni sau a întregii țări despre diverse pericole. Sirenele sistemului automatizat de înștiințare centralizată nu permit transmiterea mesajului concret, ci doar vuiet care poate doar crește panică inutilă, iar locuitorii nu înțeleg de ce iar se testează sistemul”.

(doc, video) Vuiet sau SMS notificare privind un potențial pericol. În Moldova ar putea fi implementat un sistem modern de alarmă

De aceea, în opinia lui Rodion Gavriloi, acest serviciu/sistem de alertare a cetățenilor poate fi creat foarte simplu prin implicarea a două instituții abilitate.

Inspectoratul General pentru Situații de Urgență împreună cu Ministerului Economiei și Infrastructurii și cu reprezentanții operatorilor de telefonie mobilă (Unité, Orange și Moldcell) să creeze un regulament prin care operatorii să fie obligați să ofere Inspectoratului General pentru Situații de Urgență posibilitatea transmiterii mesajelor (SMS) despre diverse pericole. Astfel, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență va accesa o interfață web, iar după autentificare, va selecta regiunile care sunt necesare de a fi înștiințate și va scrie mesajul necesar.”

Inițiatorul acestei propuneri mai adaugă că: „Mesajul SMS expediat din partea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență va fi recepționat foarte rapid de către toată populația aflată în zona de risc și va putea acționa conform indicațiilor din mesajul SMS”.

Iată și demersul semnat de Rodion Gavriloi.

46007527_281497835808729_446574825238953984_n

Anual, IGSU cheltuie circa 240 000 de lei pentru întreținerea acestor sirene care doar sunt testate și creează mai multă confuzie decât claritate.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente