Absolvenții ciclului liceal au susținut astăzi bacalaureatul la limba de instruire. Proba a fost susținută de 15 964 de candidați, dintre care 13 065 au susținut proba la Limba și literatura română, iar 2 899 – proba la Limba și literatura rusă. Iată subiectele testului la limba română, profil real.
Subiectul I
Poezia „Această ramură”, de Grigore Vieru
Lui Nichita Stănescu
Mai mult, frumoaso,
Ce-aș putea să-ți cer –
Ce-mi dărui tu puțin e?!
O, dacă-s pasăre,
Sub cer
Suflarea ta mă ține!
Iar părul tău înrourat
Ca busuiocul
Sfințește aerul de sus
În care-mi strig norocul.
Ca frunzele din cer
Cobor
Genele tale, sfânto,
Sărutând pasărea în zbor
Și locul unde cântă.
În glasul tău
De peste ani
Aud străvechile porunci.
Și-mi presur rana cu pământ:
Cu ale tale urme dulci.
#1. Propune câte un sinonim contextual pentru cuvintele: menține, ancestralele, învățături, fine.
#2. Scrie două enunțuri simple cu următoarele lexeme: urme dulci, străvechile porunci.
#3. Scrie enunțuri dezvoltate cu următoarele frazeologisme: „dintr-o răsuflare”, „de când lumea și pământul”, „să fie cu noroc”, „a fi de bunăcredință”.
#4. Explică simbolul „pasăre”, relaționându-l cu un alt simbol din același text.
#5. Interpretează o figură de stil din strofa a doua la alegere cu rescrierea secvenței și denumirea figurii de stil alese.
#6. Propune o formulă de titlu pentru poezie, argumentând alegerea într-un enunț.
#7. Comentează mesajul global al textului, în raport cu afirmaţia lui Dostoievski: „Ce frumoasă e viaţa atunci când ceea ce faci e frumos!”
Subiectul II
Eseu: Tipologia tânărului îndrăgostit. Caracterizarea personajului Vlaicu din Hanul lui Manuc.
Despre personaj: avea sentimente puternice față de Ruxandra și era gata să-și schimbe caracterul pentru ea spre bine.
# De numit tipologia umană a personajului cu două argumente pe text.
# De evidențiat două trasături morale (cu argumente).
# De comentat atitudinea lui față de Ruxandra.
# De exprimat atitudinea proprie față de ideile din fragmentele subliniate (ideile erau despre faptul că personajul se temea să o piardă și că lângă Ruxanda devenea un alt om).
# De concluzionat referitor la dragostea ca sentiment înobilator al ființei umane.
# De adus un alt personaj care simte/acționează/gândește la fel ca Vlaicu.
Subiectul III
Redactează un anunț despre organizarea webinarului „Imaginea mea online” în cadrul școlii.
Subiectele examenului la limba și literatura română, profil umanist le găsiți AICI.
*Subiectele sunt colectate exclusiv în baza memoriei elevilor ce au susținut BAC-ul. Dacă doriți să ne ajutați cu completarea subiectelor, vă rugăm să ne scrieți.