Domeniul de startup este unul bine cunoscut la nivel internațional, însă, pentru Moldova, statistica este diferită. Recent, Academia Rockit și Magenta Consulting au prezentat un sondaj în cadrul Rockit Conference despre comunitatea de antreprenoriat/startup-uri în Moldova, în care doar 56 % dintre intervievați sunt de acord că în Moldova există o comunitate de startup-uri. Dacă în țară ar apărea mai multe oportunități, mai mulți potențiali fondatori de startup ar vrea să rămână în țară.
În rândul celor care au participat la sondaj, puțin peste jumătate (56 %) au o idee de afacere sau planifică să deschidă un startup în următorii ani. Aproximativ fiecare al doilea respondent afirmă că afacere/startup-ul său este sau va fi orientat atât spre piața locală, cât și cea internațională (49 %).
Motivul principal pentru care respondenții ar deschide o afacere este obținerea independenței financiare și a venitului (76 %). Majoritatea a indicat posibilitatea realizării personale (59 %) drept un motiv care i-a determinat sau i-ar determina să înceapă o afacere. Din participanți/participante, doar 45 % au menționat că nu intenționează să plece peste hotare la lucru sau să emigreze în următorii trei ani. Însă, majoritatea (80 %) afirmă că apariția oportunităților legate de inovație, tehnologie și creativitate i-ar motiva să rămână să lucreze în Moldova.
În Moldova există acceleratoarele de afaceri, proiecte sau actori implicați în dezvoltarea comunității de antreprenori și startup. În urma răspunsurilor din cadrul sondajului de către majoritatea respondenților, au fost numite un număr de 12 entități, printre cele mai cunoscute fiind Tekwill (79 %), ODIMM (62 %), AFAM (50 %).
Cel puțin o treime dintre respondenți este satisfăcută de ajutorul în comunitatea de startup-uri referitor la aspecte prezentate. Aproximativ jumătate (47 %) dintre intervievați sunt într-o oarecare măsură satisfăcuți de instruirile în domeniul afacerilor disponibile în Moldova, iar circa o pătrime (26 %) e satisfăcută de forța de muncă calificată. Totodată, circa fiecare al doilea respondent (47 %) este nesatisfăcut de contabilitatea și fiscalitatea și cadrul legal în domeniul afacerilor.
Acest fapt arată că, deși există posibilități de susținere a tinerilor fondatori și organizații ce ar putea încuraja dezvoltarea ecosistemului de startup și antreprenoriat în Moldova, nu există o strategie comună sau o comunitate focusată spre un scop unic. Adițional, lipsa unei colaborări și agende eficiente între comunitatea de startup și antreprenoriat, instituțiile de stat, dar și finanțatori străini joacă un rol important.
În cadrul Rockit Conference, a fost și un panel dedicat subiectului de dezvoltare a startup-urilor din Moldova. La acest panel au fost prezenți cinci experți și experte în acest domeniu: Viorica Cerbușcă, Mihai Stipanov, Olga Melniciuc, Tudor Darie și Andrei Stalbe. Dânșii au pus în discuție nivelul actual și probleme acestui sector.
Andrei Stalbe, director general Crawless, a încurajat pe cei care vor să lanseze un startup să creeze un produs bun și să se focuseze pe a-l vinde nu doar pe piața locală, dar și globală. Recomandarea vine din propria experiență în care au reușit să își dezvolte startup-ul prin vânzarea produsului său. Adițional, a menționat că Moldova este o platformă bună pentru dezvoltarea echipei și costurile mici în comparație cu cele din alte țări.
Olga Melniciuc, directoare generală Investitii.md, este încrezătoare că nivelul de dezvoltare și de lansare a startup-urilor în Moldova va fi mult mai avansat. Experta recomandă potențialilor fondatori și fondatoare să nu le fie frică de a eșua, deoarece acesta este un training foarte bun pentru a putea lansa următorul startup, deoarece celelalte resurse sunt prezente pentru a-ți dezvolta ideea de afacere (acceleratoare, instruiri, finanțări ș.a.).
Tudor Darie, fondator și director general Fagura, a menționat că, pentru a susține inovația în Moldova, este necesar ca instituțiile de stat să ofere susținere și să declare inovația o prioritate la nivel național, lucru declarat prin acte oficiale ce oferă pârghii legale de a testa, de a finanța, de a valida și de a scoate o idee pe piața externă.
În opinia lui Mihai Stipanov, fondator Dreamups, în ecosistemul de startup, Moldova, ca țară și comunitate de antreprenori, încearcă să acopere cât mai multe domenii. Acest element este de apreciat, însă consideră că ar fi necesar de concentrat și de capitalizat pe direcții specifice în care deja sunt succese.
Expertul menționează că ecosistemul de antreprenori și startup ar trebui să creeze interacțiuni sau să devină un collider pentru ca toți cei interesați de a lansa un startup să aibă posibilitatea să se întâlnească și să discute și să dezvolte idei. Un alt lucru important este oferirea unui soft landing sau posibilitatea de eșua în prima încercare. Aceasta este o practică internațională utilă, deoarece după ce fondatorii de startup-uri cad prima dată, rata lor de succes la următoarea afacere crește cu aproximativ 20 %.
Rockit Conference „Dă-i foială local” a avut loc la începutul lunii mai. În scena acesteia au urcat 27 de vorbitori și vorbitoare și 21 de experți și experte în cadrul panelurilor în cele 48 de ore are evenimentului. Conferința a avut loc în format hibrid și a înregistrat peste 158 000 de vizualizări.