Pavel Rață, diretorul general Find Your Harmony, un brand din industria muzicală care cuprinde atât organizare de evenimente, casă de discuri, dar și management artistic, a vorbit la Rockit Conference despre găsirea unei nișe în acest domeniu, dar și cum să te remarci în avalanșa de conținut informațional din ziua de azi.
Pavel a povestit că dragostea față de muzică i s-a cultivat încă din adolescență, deși a ajuns să fie ulterior inginer în construcție. Ajutorul pe care îl oferea fratelui său, DJ-ul Andrew Rayel, în special la crearea podcastului muzical Find Your Harmony, a fost o perioadă o activitate part-time. A decis însă să riște și să-și dedice tot timpul acestei activități. În cadrul podcastului, creat în 2013, trebuia să colecteze piese noi de la artiștii din acest gen, să discute cu ei, să discute cu radiourile din întreaga lume. Latura impresariatului a cunoscut-o la o agenție din Moldova, care a reușit să aducă la Chișinău nume ca Armin van Buuren, The Prodigy, LP sau Hurts.
Atunci când fratele său i-a propus să coordoneze brandul Find Your Harmony, a acceptat provocarea. „Este un domeniu dinamic cu diferite aspecte, care mă face să descopăr lucruri noi, să fiu creativ. Creativitatea este o calitatea foarte importantă.”
„În ziua de azi, concurezi cu milioane de muzicieni. Fiecare luptă pentru atenție și loialitate”
„Toți creatorii vor să fie auziți și apreciați. În ziua de azi concurezi cu milioane de muzicieni, iar fiecare dintre ei luptă pentru atenție și loialitate. Provocarea artiștilor e să se conecteze în mod constant cu fanii, să le livreze conținut ce va provoca feedback emoțional”, explică Pavel.
Un prim pas spre succes este găsirea unei nișe în industrie, sau mai exact, identificarea cu un gen sau subgen muzical. Sunt o mulțime, spune Pavel. „De ce asta e important? Trebuie să creezi un nucleu de ascultători și ulteriori să-i transformi în fani.”
Producția și distribuția pare să fie ceva mult mai simplu în ziua de azi. „Suntem în era digitală, fiecare adolescent are un laptop și acces rapid la informații. Având doar un laptop ai posibilitatea să încerci să faci muzică, fără a avea un feedback de la cineva profesionist.” Oricum ulterior, trebuie să apelezi la un profesionist pentru a ști la ce nivel e muzica ta și cum poate fi lansată, mai explică specialistul.
Trei pași importanți pentru a te face auzit în fluxul de conținut
Fiecare artist vrea să fie auzit în acest flux. Cum? Nu e vorba doar lansare și distribuire, dar și găsirea nișei. Pavel a menționat trei pași importanți:
#1. Să te identifici cine ești: producător, vocalist, chitarist, entertainer?
#2. Să afli ce abilități ai: ești bun la live-uri sau mixezi bine?
#3. Cine este publicul tău, cine te va asculta.
„Cercetarea este foarte importantă. Suntem în era de streaming, muzica este consumată pe platforme de streaming. Un instrument este playlistul, în special cele editorial. Trebuie să înțelegi în ce playlisturi de pe platforme te-ai regăsi tu. Dar nu te ghida după numărul de followeri ai playlistului. Tu poți să fii audiat mai mult într-un playlist mai mic. Dacă reușești să fii ascultat într-un playlist mic, vei putea apoi să ajungi la și mai multă lume.”
La fel e și cu concertele. „Dacă ți se oferă șansa să evoluezi în fața la o audiență de 100 de mii de oameni, cu doar 1 % din nișa audienței tale, atunci succesul tău va mai slab decât dacă evoluezi în fața la 1 000 de oameni cu un procent de 80-90 % din nișa ta. Conexiunea cu acest public va fi mult mai mare, și respectiv ai un avantaj mult mai mare pentru imaginea ta.”
Este, de asemenea, important să găsești platforma unde stau ascultătorii tăi. „Spre exemplu, un gen mai targetat, așa cum e Experimental House, ar putea fi audiat pe platforma Bandcamp sau discutat într-un canal de Reddit. Dacă e un stil muzical mai amplu, Trance, House, această platformă ar putea fi Facebook, SoundCloud, sau Instagram.” După ce ai identificat publicul, poți deja să-ți adaptezi canalele de promovare, strategia de comunicare, și soundul pe care îl livrezi, toate astea te vor ajuta să ridici nivelul de producție, mai spune tânărul.
Cum îți transformi ascultătorii în fani
Trăim într-o eră cu un flux mare de informații, unde trebuie să livrezi conținut, uneori chiar și zilnic, care să rezoneze cu interesele și pasiunile audienței. „După ce ți-ai găsit nișa și ai ascultători, trebuie să-i transformi în fani. Fanii te susțin cel mai bine în activitate. Diferența între ascultători și fani e că primii sunt pasivi, te ascultă în funcție de dispoziție, și de la ei nu primești feedback. Fanii, pe de altă parte, îți salvează piesele în playlisturile personale, de la ei primești feedback, ei pot cumpăra merch-ul tău, sunt persoane active și dedicate.”
Pavel povestește că Social Media este un punct de pornire, doar că trebuie să decizi cum folosești aceste rețele, ca un instrument de engagement sau un instrument de marketing. Distribuirea conținutului e doar 1 % din activitatea de pe Social Media, restul e despre interacțiune. „Presupunem că ai lansat o piesă pe Instagram, iar fanii tăi îți lasă comentarii și întrebări. Ar fi bine să le răspunzi la toți, desfășurat, să arăți că-ți pasă de mesajul lor, de întrebările lor, să fii în legătură cu ei, să ieși live, să te conectezi.”
###
Unul dintre cele mai îndrăgite evenimente digitale din Moldova, Rockit Conference îi „Dă foială local”, a avut loc pe 7 și 8 mai, într-un format hibrid (online și offline) și, spre deosebire de anii precedenți, a fost centrat pe susținerea și oferirea unui set de cunoștințe, conexiuni și abilități inovatorilor digitali la nivel regional și local, dar și tuturor celor care vor să afle know-how-urile de la cei peste 24 de vorbitori stelari Rockit din Moldova, România și Ucraina.
În cadrul conferinței au fost prezentate soluții la următoarele categorii:
# Antreprenoriat și leadership;
# Marketing, comunicare și branding;
# Reinventare, sănătate și stare de bine;
# Inovație, educație și transformare digitală.
Puteți urmări mai jos prima și a doua zi a evenimentului.