Biroul Național de Statistică prezintă informația privind situația copiilor în anul 2020. Astfel, potrivit BNS, în anul 2020, numărul copiilor înscriși în instituțiile de educație timpurie au fost de 134,2 mii persoane, înregistrând o diminuare cu 15,5 mii sau cu 10,4 % comparativ cu anul precedent.
Reducerea numărului de copii din instituțiile de educație timpurie este evidentă atât în unitățile din mediul rural (cu 9,0 mii sau cu 11,6 % față de 2019), cât și în cele din mediul urban (cu 6,5 mii sau cu 9,0 %). Totodată, numărul de copii înscriși în instituțiile private a constituit 1,1 mii persoane, fiind în creștere cu 4,7 % față de anul 2019.
Puțin peste jumătate dintre copiii din instituțiile de educație timpurie au fost înscriși în instituțiile din mediul rural (51,1 %) și au fost de sex masculin (51,8 %).
Majoritatea copiilor erau înscriși în învățământ preșcolar (92,2 %), cu valori diferite pe regiuni, înregistrând cea mai mare pondere în mun. Chișinău – 93,7 % și cea mai mică fiind în zona Sud – 89,6 %.
Distribuția pe vârste a copiilor din instituțiile de educație timpurie denotă o preponderență a copiilor cu vârsta de 5 ani – 24,9 %, 4 ani – 23,9 %, 6 ani – 23,8 % și 3 ani – 18,4 %. Ponderea copiilor cu vârsta de până la 3 ani (înscriși în educație antepreșcolară) fiind de 7,8 %, iar a celor de 7 ani și peste – 1,2 %.
În anul 2020, la 100 locuri în instituțiile de educație timpurie din țară reveneau în medie 76 copii. Pe medii de reședință se remarcă o valoare mai mare a numărului mediu de copii la 100 locuri în mediul urban ‒ 91 copii comparativ cu cel rural – 65 copii (în descreștere comparativ cu 2019 – 101 și, respectiv, 73 copii la 100 locuri).
În anul 2020 educația timpurie a fost organizată în 1 485 de instituții, din care 808 unități cu statut de creșă-grădiniță, 568 grădinițe, 90 școli-grădinițe, 17 centre comunitare și 2 creșe. Comparativ cu anul 2019 rețeaua de instituții de educație timpurie a înregistrat modificări, în special, a crescut numărul de grădinițe (cu 25 unități) și a scăzut numărul de creșe-grădinițe (cu 21 unități).
Potrivit Biroului Național de Statistică, după destinație, educația timpurie s-a desfășurat în 1 474 instituții cu destinație generală, 4 – sanatorială și 7 – specială. În același timp, au fost completate cu copii 6 441 de grupe, din care 6 375 grupe cu destinație generală, 16 grupe – sanatorială și 50 grupe – specială. Din cele 50 de grupe cu destinație specială, 13 grupe au fost orientate spre compensarea deficiențelor de vedere, câte 12 grupe – de vorbire și de intelect, 7 grupe – de auz și câte 3 grupe – locomotorii și alte deficiențe.
Din totalul de 1 485 de instituții de educație timpurie, 1 470 unități (sau 99,0 %) aparțin sectorului public, iar dintre acestea 337 unități au funcționat în mediul urban și 1 133 unități ‒ în cel rural (22,9 % și, respectiv, 77,1 %). Instituțiile de învățământ private (15 unități) au funcționat doar în mediul urban. În perioada 2015-2020, la general, numărul de instituții de educație timpurie este în creștere cu 24 unități, în mediul urban ‒ cu 23 unități.