În prima lună de funcționare a proiectului pilot de acceptare a plăților fără numerar pentru călătoriile în transportul public, locuitorii din Chișinău au achitat mai mult de 20 000 de călătorii cu carduri de plată sau gadget-uri care integrează funcția de plată contactless. Proiectul pilot a fost lansat în luna martie a acestui an de către Primăria Chișinău, Mastercard și Moldova Agroindbank. Pentru prima dată în țară, locuitorii și oaspeții capitalei au putut plăti rapid și fără numerar pentru călătorie la terminalele mobile, cu care sunt echipați taxatorii de pe rutele de troleibuz nr. 22, 23, 24 și 30, precum și de pe rutele de autobuze nr. 2 și 5.
Proiectul a fost implementat grație sprijinului tehnic și financiar al Mastercard și Moldova Agroindbank. Pentru parteneri, proiectul a fost primul pas în cadrul Memorandumului de colaborare strategică, semnat de Mastercard și Primăria Chișinău în ianuarie 2021.
1. Cum se plătește călătoria în transportul public folosind un terminal mobil?
Taxatorii sunt echipați cu terminale mobile şi ajută pasagerii să utilizeze noul serviciu. Pentru a achita călătoria fără numerar este suficient:
- să apropiaţi de ecranul terminalului cardul bancar contactless, smartphone-ul sau alt dispozitiv care acceptă funcția de plată contactless;
- după confirmarea plății, o sumă egală cu costul călătoriei este debitată automat de pe card;
- după finalizarea plății, terminalul va emite un semnal sonor și va imprima un bilet cu informații despre preţul, data și ora călătoriei.
2. Care este preţul călătoriei în cazul plăţii fără numerar? Se percep comisioane suplimentare pentru achitarea cu cardul?
În cazul plății fără numerar, prețul călătoriei nu se modifică și constituie 2 lei pentru rutele de troleibuz și 3 lei pentru rutele de autobuz. Nu se percep comisioane suplimentare pentru plățile fără numerar.
IMPORTANT: până la sfârșitul lunii aprilie se aplică o reducere de 50% la achitarea cu un card Mastercard de la Moldova Agroindbank în troleibuzele nr. 22, 23, 24 și 30 și autobuzele care circulă pe ruta nr. 5.
3. Ce carduri bancare pot fi utilizate pentru a plăti călătoria prin intermediul terminalului mobil?
Pentru achitarea călătoriei în transportul public sunt acceptate cardurile bancare contactless ale oricărei bănci din Moldova și din lume ale diferitor sisteme de plăţi. Cardurile care acceptă tehnologia de plată contactless au un marcaj special – indicatorul contactless
De asemenea, terminalul mobil permite achitarea călătoriei cu smartphone-ul sau un alt dispozitiv care acceptă funcția de plată contactless. De exemplu, puteți achita călătoria cu un smart watch care acceptă Garmin Pay.
4. Se poate achita pentru călătorie cu numerar?
Da, puteți plăti pentru călătorie și cu numerar: după ce primește banii de la pasager, taxatorul efectuează plata la terminalul mobil cu cardul său special și eliberează un bilet tipărit cu detaliile călătoriei.
5. Cum are loc achitarea călătoriei de către categoriile care beneficiază de facilități, de exemplu, pensionari?
Pentru categoriile beneficiare de facilități, condițiile de călătorie au rămas neschimbate. Este suficient ca pasagerii să prezinte taxatorului legitimația de beneficiar, după care acesta va înregistra călătoria cu tarif redus pe terminalul mobil, folosind un card special și va emite un bilet tipărit cu detaliile călătoriei.
6. Cum vor putea copiii să achite pentru călătorie?
Un copil cu vârsta sub 7 ani are dreptul să călătorească gratuit cu mijloacele de transport în comun. Copiii de peste 7 ani pot achita călătoria cu un card bancar, dacă părintele a solicitat emiterea acestuia în numele copilului sau în numerar: după ce primește banii pentru călătorie, taxatorul va efectua plata pe terminalul mobil cu cardul său special și va elibera un bilet tipărit cu detaliile călătoriei.
7. Cât timp durează plata contactless pentru călătorie?
Viteza este unul dintre principalele avantaje ale tehnologiei de plată contactless Mastercard. Plata are loc aproape instantaneu. În plus, pentru plata fără numerar nu este nevoie să se piardă timp căutând bancnote și calculând restul, ceea ce, de asemenea, economisește timpul.
8. Banii pentru o călătorie pot fi încasaţi accidental de două ori?
Nu, terminalul procesează câte o plată la un moment dat, emite un semnal sonor, imprimă biletul și se blochează. Pentru a efectua o altă plată de pe același card, taxatorul trebuie să inițieze din nou plata. Prin urmare, este imposibil să se achite accidental călătoria de două ori.
9. Cât de sigure sunt plăţile contactless?
Plățile contactless sunt una dintre cele mai sigure metode de plată. În timpul tranzacției, informațiile legate de plată sunt protejate de un cod dinamic unic (criptogramă), care nu poate fi utilizat a doua oară în scopuri frauduloase.
În plus, utilizând plata contactless pasagerul nu transmite cardul din mână în mână și nu intră în contact cu numerarul, ceea ce este mai igienic. Studiile arată că pe bancnotele europene există în medie peste 26.000 de bacterii, care pot reprezenta un pericol pentru sănătate. Și chiar și pe bancnotele noi se găsesc aproximativ 2.400 de microbi.
10. De ce în transport nu sunt instalate terminale staționare?
Terminalele mobile pentru plăți fără numerar sunt prima etapă a proiectului pilot. În viitor, se planifică echiparea transportului și cu terminale staționare, ceea ce va permite acceptarea plății pentru călătorie prin carduri și dispozitive care acceptă funcția de plată contactless, fără participarea taxatorului. Odată cu instalarea terminalelor staționare, taxatorii vor începe treptat să îndeplinească funcția de controlori.