Este cunoscut că o parte parte mare a emisiilor poluante în aer este produsă de mașini pe benzină, gaz lichefiat și motorină. Am apelat la datele oficiale ale Biroului Național de Statistică pentru a analiza evoluția indicelor emisiilor poluante produse de autoturismele pe bază de gaz lichefiat, benzină și motorină. Potrivit tabelului de mai jos, vedem că la indicii celor patru parametri (monoxid de carbon, dioxid de azot, dioxid de sulf și hidrocarburi) s-au mărit în ultimii 16 ani.
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2021/03/22-4.jpg)
Acest lucru este cauzat inclusiv și de creșterea numărului de mașini în perioada 2004-2020. Dacă în anul 2004 în țară erau înmatriculate peste 400 000 de mașini, atunci în anul 2020 cifra depășește 1 milion de autoturisme.
Oxidul de carbon (CO), sau monoxidul de carbon este un gaz toxic incolor, insipid care se produce la arderea incompletă a unor materiale combustibile atunci când aportul de oxigen nu este suficient. Este gazul cu cea mai mare frecvenţă, în lume, dintre gazele care se formează în urma arderilor care au loc în mijloacele şi instalaţiile cu rol de încălzire a unor încăperi în clădiri. Oxidul de carbon nu poate fi observat fără un detector de gaz adecvat.
Dioxidul de azot este un gaz mai greu decât aerul și cele mai proeminente surse de dioxid de azot sunt motoarele cu combustie internă care ard combustibili fosili. În exterior, dioxidul de azot poate fi rezultatul traficului auto.
Dioxid de sulf este un gaz incolor, iritant al mucoaselor, cu un miros înțepător și gust acrișor. Gazul este toxic, se dizolvă în apă, formând acid sulfuros. Dioxidul de sulf este produs prin arderea materialelor fosile ce conțin cca. 4 % sulf, ca petrolul și cărbunele.
Hidrocarburile sunt compuși organici în ale căror molecule se regăsesc doar din atomi de carbon și de hidrogen. În general, hidrocarburile sunt combustibili.
Un studiu realizat de Transport & Environment arată că automobilele diesel nu numai că poluează aerul, dar emit mai multe emisii de CO2 decât automobilele pe benzină.
Același studiu arată că autovehiculele diesel sunt cauza dominantă a dioxidului de azot toxic în orașele europene, care ucide 68.000 de europeni anual. Problema cea mai gravă este că 7 din 10 mașini diesel din întreaga lume sunt vândute în Europa, așadar 70 % din întregul număr al mașinilor diesel.
Potrivit unor estimări ale Organizației Mondiale a Sănătății, peste șase milioane de oameni mor, anual, din cauza poluării atmosferice. În Europa, se estimează că expunerea la aceste particule duce anual la aproximativ 68 000 de decese și pierderea a circa 725 000 de ani din viață. Iar în Moldova, în anul 2012, au fost înregistrate 3 008 decese din cauza aerului poluat.
Potrivit Environmental Performance Index 2020, Moldova se află pe poziția 87 din 190 de țări la capitolul cele mai verzi țări din lume.