Ce-a vrut să zică autorul? #1. Arta contemporană pe înțeles. Cine este rapperul Husky și ce a vrut să spună în piesa „Detka Hollywood”

FotoJet

Datorită cunoștințelor multilaterale și a modului original de a gândi, artiștii contemporani provoacă la discuții și meditații asupra unor subiecte de importanță globală. În cadrul propriilor creații, ei au curajul să-și expună opinia în legătură cu politica, cultura și cele mai aprinse subiecte economice și sociale.

Unul dintre cei mai cunoscuți și controversați muzicieni și activiști din Rusia este rapperul Husky. În continuare, vom face cunoștință cu el și cu una dintre creațiile sale.

Cine este Husky

Dmitri Kuznețov (Husky) este un rapper și activist de 26 de ani originar din Ulan-Ude. Fiind absolvent al Facultății de Jurnalism, rapperul și-a căpătat faima datorită textelor sale foarte bine gândite, bazate pe aliterații și metafore subtile, dar precise și datorită subiectelor delicate pe care le abordează.

Husky a debutat în anul 2011, când, în ajunul zilei de naștere a lui Vladimir Putin (7 octombrie 1952), a lansat o piesă dedicată lui, intitulată „7 octombrie”.

Această piesă a fost relansată în anul  2019, însoțită și de un clip cu imagini vizuale sugestive, în care acțiunea are loc în jurul portretului îmbătrânit al președintelui, agățat, conform tradiției, pe un perete dintr-o hrușciovkă (clădire construită în timpul guvernării lui Hrușciov).

În creația sa, Husky nu doar critică dur guvernarea, dar și vorbește prin intermediul locuțiunilor și al simbolurilor despre diverse activități ilegale organizate cu ajutorul guvernării actuale și despre infracțiuni care nu au fost mediatizate.

Rapperul este considerat drept una dintre cele mai misterioase personalități din domeniul artei contemporane din Rusia și a fost supranumit poetul rapului rusesc.

Totuși, el își expune opinia nu doar în legătură cu situația politică din Rusia, dar și despre alte fenomene din societate precum manipularea, standardele frumuseții, depersonalizarea populației, showbizul etc.

Toate aceste lucruri le vedem și în cazul piesei „Детка-Голливуд” (Detka Hollywood), despre care vom vorbi în continuare.

Acțiunea clipului se desfășoară într-o lume din viitor, în care a avut loc contopirea Rusiei cu China, după cum prognozează mulți dintre gânditorii contemporani că se va întâmpla.

În primele cadre, îl putem observa pe Husky stând într-un tomberon plin cu deșeuri de consum care au logouri cunoscute. Doar că, dacă ne uităm cu mai multă atenție, în locul denumirilor obișnuite apar diverse vicii și probleme sociale actuale care, din câte se prezintă, vor exista și în viitor.

De exemplu, în locul logoului batonului de ciocolată „Picnic”, vedem cuvântul Panic, în loc de „Ritter Sport” – Ritual Rape, în locul batonașului „Fitness” – Falsity, pe cutia roșie de zahăr scrie „Munca sclavă” etc.

Pe parcurs, putem observa că multe dintre aceste titluri se regăsesc în scenele din cadrul clipului.

În continuare, vedem un cadru alb-negru în care apare o persoană cu aparențe feminine, care privește televizorul în care este difuzat zgomotul alb. Această imagine poate fi percepută drept un simbol care semnifică lipsa de sens, falsitatea și irelevanța conținutului difuzat.

Eroina, însă, își vede reflecția în spatele inscripției „Hollywood”. Scena amintește de aspirația tipică a oamenilor de a deveni celebri, care deseori este impusă de conținutul media și de fațada idealizată a celebrităților hollywoodiene. Mișcările ei pline de grație, aspectul și anturajul său în stilul glamour-ului hollywoodian arată și dorința obsesivă de a fi în interiorul televizorului, nu doar în reflecția acestuia.

Acest lucru este prezent și în versul камеры не врут (obiectivele nu mint), care arată încrederea și naivitatea cu care publicul consumă conținutul de la televizor, care îi face să aspire să ajungă la culmile vedetelor difuzate.

Eroul principal

În următoarea scenă, ni se prezintă eroul principal al clipului, care este transsexual, dar, spre deosebire de persoana anterioară, nu își vede reflecția în zgomotul alb de la televizor, ceea ce înseamnă că el nu se regăsește în standardele și idealurile promovate acolo.

Un alt lucru important ar fi că, atunci când se privește în oglindă, eroul vede același zgomot alb care îi acoperă reflecția, ceea ce arată faptul că el nu se află în armonie cu sine și cu propriul aspect construit conform etalonului tipic.

Nici imaginea transsexualului nu este una întâmplătoare, deoarece, prin prisma acestui model reprezentativ, vedem că în această distopie nu a mai rămas masculinitate, personalitate, viziune și opinie personală.

În clip, acesta pare a fi scopul principal al marilor corporații – de a își transforma potențialii clienți în indivizi ușor manipulabili, care vor consuma tot ceea ce li se va propune cu ajutorul publicității sau al promovării din partea celebrităților.

Aparent, personajele sunt feminizate, deoarece industria frumuseții, idealurile și adicția de a corespunde standardelor promovate de către vedete ating în preponderent partea feminină a populației. Astfel, de cele mai multe ori, femeile apelează la diverse metode – investesc în surse financiare în operații estetice, cosmetologie, produse de înfrumusețare și cosmetică decorativă – toate cu scopul de a-și „îmbunătăți” aspectul fizic. Așadar, prin această metodă ar crește numărul potențialilor consumatori.

Acest lucru se regăsește și în prima frază de la începutul cântecului: Спектакль смотрит на тебя глазами девушки (Spectacolul te privește cu ochii unei fete).

Distopia viitorului

În următoarea secvență, vedem un laborator în care copiii nou-născuți sunt supuși unui anumit proces la care vor reveni mai apoi.

Până atunci, dacă atragem atenția la logoul de pe costumele albe, putem observa două triunghiuri asemănătoare cu o hexagramă, care reprezintă contopirea sexului feminin cu cel masculin, iar cercul cu trei săgeți din centrul hexagramei seamănă foarte mult cu simbolul transsexualilor. De aici, putem deduce faptul că, în aceste laboratoare, copiii sunt din start transformați în transsexuali.

În continuare în prim-plan, revine eroul principal care pare a se plimba pe străzile Moscovei, dar panourile de publicitate și insignele sunt în limba mandarină, ceea ce iarăși duce cu gândul la uniunea Rusiei și a Chinei.

Nici implicarea Chinei nu pare a fi întâmplătoare, dat fiind faptul că, la momentul actual, China este producătorul numărul unu în lume, iar inscripția din stânga se traduce „Consumă fără oprire”, însă cea din dreapta – „Liniște și calm”.

În continuare, vedem aceiași oameni prezenți în laborator, care „recrutează” femeile însărcinate din străzi pentru a le supune copiii la aceleași proceduri. Se poate deduce că femeile nu fac acest lucru benevol, opunând rezistență, iar trecătorii nu reacționează în niciun fel. Asta ar însemna că pentru ei acest lucru a devenit o normalitate căreia nu i se mai opune nimeni.

În continuare, vedem cum copiilor din primele clipe de viață li se arată aceleași ecrane, unde Husky cântă versurile Камеры не врут, на экране Детка-Голливуд, ceea ce denotă faptul că manipularea și educația în acest sens începe încă din fragedă copilărie pentru a asigura implantarea cât mai adâncă a acestor convingeri. În mod deosebit, este accentuat rolul autorităților și al domeniului mediatic, care inițiază și asigură continuitatea strictă a acestui proces.

Toate aceste măsuri arată viitorul trist în care frumusețea va fi tipică, oamenii vor fi depersonalizați și lipsiți de drepturi esențiale. Toate pentru a asigura o societate cuminte și supusă, care urmează orbește standardele promovate pretutindeni.

Hieroglifele de pe cutia cu „măștile frumuseții” se traduc din limba mandarină drept „societate de consum”, lângă care este reprezentat un copil.

Opresiunea opozanților

Visul tuturor oamenilor din societatea prezentată în clip este de a deveni vestiți, cu trăsături fizice perfecte conform standardelor, dar eroul principal, după cum am văzut încă de la început, nu pare a fi foarte atras de această idee.

În următoarele secvențe, putem vedea lupta interioară pe care acesta o poartă: consumul de alcool, dezechilibrul emoțional, probatul perucilor care denotă căutările de sine și pierderea simțului propriei identități. Totuși, fiind influențat de anumiți factori, eroul principal decide să participe la un astfel de casting. În scurt timp însă, înțelege că nu acesta este lucrul spre care tinde și care îl interesează de fapt.

În cadrul castingului, putem observa cum bărbații sunt transformați în acele idealuri feminizate ale frumuseții, iar femeile sunt pur și simplu îmbrăcate în totalitate în măști. Acest lucru poate fi perceput atât drept standardizare a aspectului fizic al persoanelor prezentate, cât și drept limitare a liberei gândiri și a personalității individuale a acestora.

Finalul

Într-un final, eroul rămâne fidel propriilor valori și decide să părăsească acel casting, dar chiar dacă încearcă să opună rezistență sistemului și să refuze să se conformeze, este impus să o facă.

Protagonistul parcurge un pasaj subteran și vede oameni înarmați pe care scrie „garda de acasă”. Acest termen provine din Japonia și se referă la tinerii fără muncă și educație, care sunt angajați în aceste activități de voluntariat ce presupun patrularea pe străzi și protecția „casei”, adică a patriei de persoanele care încearcă să se opună sau să împiedice sistemul de a-și „face datoria”.

În Rusia, acest lucru există deja, doar că într-un sens mai pașnic și inofensiv. Acest termen este inofensiv în viața reală, însă în videoclip, paznicii joacă rolul hungweib-ilor chinezi în timpul Revoluției Culturale. Adică, ei îi caută pe cei care se opun cursului ideologiei, după care iau măsurile de rigoare.

Sfârșitul trist arată cum eroul este suprimat și i se îmbracă forțat aceeași mască comună.

În acest clip, rapperul Husky a încercat să arate o societate a viitorului, în care sistemul statal și corporațiile mari dețin controlul asupra vieții cetățenilor, le manevrează modul de percepere și îi impun să se conformeze standardelor pentru a deveni consumatori comozi și ușor de manipulat. Culorile reci din clip creează impresia unui mediu tipic și digitalizat din viitor, în care predomină nuanțele gri, fără elemente de decor sau detalii creative, artistice. Totul pare a fi rigid, stabil și monoton, cu excepția locuinței eroului principal.

Deși viziunea promovată este una hiperbolizată, totuși, ceea ce înspăimântă cel mai mult este faptul că această viziune are sens în contextul evoluției societății actuale.

Industria frumuseții prosperă, celebritățile au un aspect tipic, își influențează fanii, iar foarte mulți consumatori media aspiră la popularitate încercând să arate corespunzător celor care deja o au. Astfel, oamenii își ignoră propriile aspirații, propria personalitate și tind spre idealul tipic investind orbește în prosperitatea corporațiilor.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente