Epopeea susținerii examenului de șoferie la Direcția de Calificare a Conducătorilor Auto Î.M. Registru la unele persoane poate dura de la câteva luni până la câțiva ani, dar dacă sunteți destul de perseverenți, atunci cu siguranță veți lua plasticul mult așteptat. Bunăoară, în 2020, trei persoane au susținut proba teoretică a examenului din a 27-a oară, deci se poate.
În 2019, aproximativ 62 130 de persoane s-au înscris la școlile auto din țară, printre aceste cifre mă regăsesc și eu. Eram tare entuziasmată și așteptam mai repede să urc la volan. „Ai mai mers?” era prima întrebare pe care mi-a adresat-o instructorul. Știam că se mai practică, și mai auzeam istorioare de la prieteni cu această întrebare. Știam că deși e interzis prin lege, unele persoane mai practică „educarea” viitorilor șoferi fără a avea permisiunea de a o face. Deci nu, eu nu am mai mers, așa că prima oră a fost și prima experiență de a sta la volan.
Lacrimi și promisiuni
Partea teoretică nu a fost vreodată o problemă pentru mine, însă la partea practică a fost mai dificil. Aptitudinile fizice se capătă un pic mai greu decât se antrenează logica gândirii și se învață regulile de circulație. Eu nu am avut noroc de un instructor indulgent, prin urmare, a reușit să-mi ia suficient de mult din entuziasm. Cu părere de rău, mai avem instructori, profesori care cred că o femeie nu poate și nici nu trebuie să conducă, pentru că „voi nu vreți să gândiți, fetelor”. Ah da, și plâns. Am plâns mult din cauza atitudinii, dar mi-am promis că nu voi renunța.
Într-un final, am primit un „admis” la școala auto, la proba practică. Instructorul a pus bifa din inerție probabil, ca să „nu mă mai chinui tu pe mine și eu pe tine”. A urmat un „admis” la teorie și m-am înscris la Direcția de Calificare a Conducătorilor Auto Î.M.
Nu mă simțeam suficient de pregătită pentru examen. Prin urmare, am luat ore adăugătoare. Am avut multe peripeții cu instructorii găsiți pe internet sau la alte școli auto cu renume din capitală. Unii mi-au făcut avansuri, alții într-un mod deschis m-au chemat la o cafea, iar unii au fost chiar mai misogini decât primul meu instructor. Într-un final, după multe căutări, am găsit instructorul care să se potrivească perfect cu temperamentul și așteptările mele: calm, înțelegător, care mi-a explicat o intersecție de vreo 10 ori, mai am și acum desenuțele pe care mi le-a făcut pe foaie ca să prind mai bine ideea (scheme artistice care mai mult seamănă a niște ieroglife, dar atât de utile când sunt explicate). Instructorul cred că avea mai multă încredere în faptul că voi susține examenul decât eu însămi.
Ore adăugătoare, tare multe ore adăugătoare
În total, în contractul de școlarizare scrie că trebuie să faci 40 de ore academice de șoferie. Respectiv, 20 de ore a câte o oră și jumătate. Este suficient să înveți, de la zero, pe cineva să conducă în 20 de ore? Pentru mine nu a fost deloc. Nu sunt instructorii de la școala auto suficient de motivați pentru a învăța cursanții sau poate eu sunt cea care nu a reușit în două ore să învețe cum să se parcheze cu spatele? Acest capitol rămâne un mister pentru mine. Respectiv, cum am menționat anterior, mi-am luat ore adăugătoare. Tare multe ore adăugătoare. În total, pentru toate aceste lecții am cheltuit peste 5 500 de lei, o oră adăugătoare costă, în mediu, 200 de lei. Dar din discuțiile cu alți cursanți, cu care vorbeam în rândurile de așteptare la examinare, erau persoane care au luat peste 40 de ore suplimentare, respectiv, au cheltuit peste 8 000 de lei.
Unu, doi, trei
Am susținut teoria din prima, poligonul nu chiar. Bine că examenul la teorie este gratuit, de altfel, nu mi-aș putea explica perseverența celor trei persoane care au susținut testarea din a 27-a oară.
În 2020, au susținut proba practică din prima tentativă – 5 357 de persoane, sau 21,4 %, numele meu nu se regăsește în această statistică, dar cu siguranță se va regăsi în statistica din 2021.
Mai sunt persoane „atente” care se programează la examen (apropo, dacă nu e de urgență, trebuie să aștepți aproximativ o lună jumătate sau mai mult ca să-ți demonstrezi capacitățile) și încurcă data? Eu sunt norocoasa care, din neatenție, am avut de așteptat o nouă încercare trei luni, după care a început pandemia. Direcția și-a sistat activitatea de examinare pentru o perioadă, iar cele trei luni s-au transformat în nouă. Am susținut poligonul din a patra oară, iar orașul din a treia. Ceea ce am înțeles din toate cele șapte cercuri ale iadului (fiecare examen practic) este că examinatorii sunt obiectivi la greșeli, nimeni nu încearcă să te încurce intenționat pentru ca să nu susții. Deci e un mit că cineva ar apăsa ceva și tu nu ai susține examenul. Dacă ești pregătit, încrezător în propriile forțe și acțiuni, cunoști regulile de circulație, știi cum să te comporți în automobil și cu automobilul, acționezi corect în momentul potrivit, nu ai cum să nu iei proba.
Detalii tehnice sau cât costă să susții examenul practic
Lucru pe care probabil îl știu toți, dar uneori mai uită – atenția. Atenție la pietoni, sunt foarte, dar foarte multe treceri, aveți grijă să încetiniți în apropiere de acestea. Examenul începe practic din momentul în care urcați în mașină, nu uitați să ajustați scaunul, să vă potriviți toate cele trei oglinzi, să puneți centura de siguranță, să porniți motorul, să vă asigurați pe panoul de bord că mașina nu are vreo defecțiune și că toate ușile sunt închise, să porniți luminile și să dați frâna de mână jos. Eu mereu am uitat de frâna de mână, mașina se pornește, lucrurile merg minunat, daaaar, te trezești cu două puncte de penalizare pentru faptul că nu ai dat frâna de mână jos.
Examenul practic la poligon și oraș costă câte 200 de lei fiecare. Dacă reușești să susții poligonul și în aceeași zi, mergi la examen în oraș, vei achita doar 200 de lei, dar dacă o faci în zile diferite, atunci fiecare probă trebuie să o achiți separat. Respectiv, fiecare vizită la direcție te va costa 200 de lei. Totodată, dacă vrei să susții examenul în regim de urgență, atunci va trebui să mai scoți din buzunar 300 de lei. Într-un final, va trebui să achiți 500 de lei, 300 pentru urgență și 200 pentru examen.
Și da, pregătiți-vă răbdarea, indiferent dacă v-ați programat la ora 10.00, cu siguranță nu veți începe atunci examenul. Veți aștepta cel puțin trei ore. Prin urmare, veniți cu o oră mai devreme pentru depunerea actelor.
Am menționat mai sus că trebuie să aștepți destul de mult timp înainte ca să ai o nouă șansă de a te prezenta la examen, dacă te înscrii la urgență, timpul se scurtează considerabil. Daaaar există o procedură specială de înscriere la examenul de urgență. Cu părere de rău, nu prea pot fi de folos la acest capitol, pentru că regulile s-au modificat recent. Un lucru, care mai rămâne valabil, este faptul că dacă te programezi de urgență la examen, te prezinți la direcție peste trei zile. Respectiv, dacă te programezi în ziua de 2 februarie, examenul va avea loc pe 5 februarie.
Dacă mergi la proba de trafic și nu susții examenul, atunci va trebui să aștepți cel puțin 10 zile înainte de a te prezenta din nou la direcție.
Pentru ce se pun punctele de penalizare
Regulile de obținere a punctelor de penalizare sunt diferite pentru examenul în condiții de poligon și cele în condiții de trafic. Informat, deci înarmat, mai jos am selectat toate exercițiile, greșelile și încălcările pe care le puteți face, dar și câte puncte de penalizare veți obține pentru fiecare.
Punctele de penalizare în condiții de poligon
Punctele de penalizare în condiții de trafic
Cele cinci trasee pentru a obține categoria B
Eu am susținut examenele pe traseele 4, 5 și 1. Dar examinatorii pot schimba traseul, anunțându-vă preventiv despre asta și solicitându-vă acordul ambilor cursanți (da, în mașină veți fi trei persoane: examinatorul, care va sta pe bancheta din față, și doi cursanți). Respectiv, eu am mers de două ori pe traseul patru și am reușit să susțin examenul din a treia oară pe traseul 1.