Înaintarea repetată a Nataliei Gavrilița la funcția de prim-ministră a fost declarată neconstituțională

photo_2021-02-05_16-02-46-1024×549

Curtea Constituțională a declarat neconstituțional Decretul președintei Maia Sandu prin care a înaintat-o repetat pe Natalia Gavrilița la funcția de prim-ministră. Asta în timp ce majoritatea parlamentară a propus un candidat pe care Maia Sandu era obligată să-l înainteze plenului parlamentului. Prin urmare, Maia Sandu va trebui să organizeze alte întâlniri cu fracțiunile parlamentare pentru a desemna o nouă candidatură la funcția de prim-ministru.

„Conform hotărârii CC nr 23 din 2020, curtea a stabilit că, în cazul în care a fost constituită o majoritate parlamentară, președintele Republicii Moldova este obligat să desemneze candidatul înaintat de această majoritate pentru funcția de prim-ministru. Iar hotărârea nr. 32 din 2015 stipulează că majoritatea parlamentară se formează cu indicarea semnăturilor deputaților care formează acea majoritate. Tot acești deputați subsemnează înaintarea candidaturii pentru funcția de prim-ministru care, ulterior, este propusă președintelui. Aceste condiții au fost respectate de parlament. În data de 11 februarie, a fost creată majoritatea parlamentară care a susținut înaintarea la funcția de prim-ministră a doamnei Mariana Durleșteanu. Președintele, în aceeași zi, a respectat formal buchia constituției, a organizat consultări cu fracțiunile parlamentare, nu separat, dar în comun, după care a decis s-o înainteze repetat pe Natalia Gavriliță. Președintele Republicii Moldova a ignorat hotărârile Curții Constituționale care sunt obligatorii”, a declarat Vladimir Bolea, deputat PSRM.

Judecătoarea Liuba Șova a menționat că: „Potrivit jurisprudenței Curții Constituționale, în special este vorba despre despre Hotărârea nr. 32 din 2015, se stipulează că «Această majoritate absolută trebuie creată și să existe ca entitate, ca organ de lucru cu caracter permanent». Din declarația dvs. nu este clar dacă această majoritate parlamentară reprezintă o entitate cu caracter permanent.”

„Noi am avut situația din vara anului 2019, când a fost formată majoritatea parlamentară (n.r. Blocul ACUM și PSRM) și care a durat jumătate de an. După care a fost formată o altă majoritate parlamentară care, de asemenea, a durat în timpul acestei legislaturi. Acum, a fost formată o altă majoritate”, a declarat Vladimir Bolea.

„Președintele Republicii Moldova este constrâns să acționeze ca o contrabalanță care să contribuie la buna administrare a țării. Președintele trebuie să se asigure că, la desemnarea prim-ministrului, fracțiunile nu trișează doar de dragul evitării alegerilor parlamentare anticipate. Din acest motiv, în cazul primirii unei propuneri de nominalizare a candidaturii la funcția de prim-ministru din partea a mai mult de jumătate din deputați, președintele trebuie să acționeze pentru a stabili:
— dacă există cu adevărat o majoritate parlamentară care propune un prim-ministru și care are intenția de a susține guvernul pentru realizarea programului de guvernare;
— dacă majoritatea parlamentară poate asigura o guvernare în interesul poporului;
— dacă e propus un candidat eligibil pentru a deține această funcție.

În cazul de neîntrunire cumulativă a acestor trei condiții, președintele poate respinge motivat propunerea majorității declarate și, după consultarea cu fracțiunile parlamentare, să identifice singur un nou candidat la funcția de prim-ministru”, a declarat Olesea Stamati, reprezentanta președinției.

Mai jos, puteți consulta sesizarea deputaților socialiști la Curtea Constituțională cu privire la anularea Decretului președintei Republicii Moldova cu privire la înaintarea la funcția de prim-minstră a Nataliei Gavrilița.

În această sesizare, deputații socialiști au rugat Înalta Curte să se expună pe marginea a câtorva subiecte:
#1. declararea neconstituțională a Decretului nr. 32-IX din 11 februarie 2021 cu privire la înaintarea la funcția de prim-ministră a Nataliei Gavrilița;
#2. aprecierea faptului dacă Președinta Republicii Moldova prin refuzul de desemnare a candidaturii majorității parlamentare declarate la funcția de prim-ministru:
— a încălcat prevederile din constituție și/sau a Hotărârilor CC;
— a încălcat obligația imparțialității și neutralității politice în procesul desemnării candidatului la funcția de prim-ministru.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente